Annons

IR canon 5d mark 2

Produkter
(logga in för att koppla)

MarieF

Aktiv medlem
Hej. Jag känner mig helt rådlös. Har köpt en Ir sändare från kaffebrus (Phottix) för att trådlöst utlösa min kamera men får det inte och fungera. Har läst på google allt ifrån att sätta kameran på 2s istället för one frame samt att ställa in kameran på ir...jag HITTAR inget i menyn. Det står i beskrivningen till sändaren att man ska ställa in kameran på "remote mode" och att jag ska titta i min manual, men jag hittar verkligen ingenting vare sig i menyn eller instruktionsboken.

Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Hoppas det här hjälper.
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1068771

Här är ett utdrng från nån vettig typ.
"Unfortunately, camera manuals don't mention use of the RC-1 with bulb and mirror lockup (MLU). This omission has lead to confusion and misinformation about the RC-1 and these features. Take heart, the RC-1 is fully capable of controlling both bulb and MLU. For bulb exposures, fire the RC-1 once to open the shutter and again to close it.

For mirror lockup: set the MLU CF (CF3-1 on the 5D2), set either of the self-timer/remote modes (it works the same on immediate release and 2-second delay with the RC-1) and fire the RC-1 set to 2 second delay. The mirror immediately swings up and the exposure is made 2 seconds later. MLU is not available on all models ( I seem to recall some Rebel lacking it). I remember some early film EOS lacking MLU in CF but it engaged as default when you used the 2-second delay with the RC-1. Wish the 5D2 worked the same way"

Riktning

Hej. Jag känner mig helt rådlös. Har köpt en Ir sändare från kaffebrus (Phottix) för att trådlöst utlösa min kamera men får det inte och fungera. Har läst på google allt ifrån att sätta kameran på 2s istället för one frame samt att ställa in kameran på ir...jag HITTAR inget i menyn. Det står i beskrivningen till sändaren att man ska ställa in kameran på "remote mode" och att jag ska titta i min manual, men jag hittar verkligen ingenting vare sig i menyn eller instruktionsboken.

Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Om den fungerar som jag tror så måste du stå framför kameran så mottagaren "ser" sändaren.
Den har också begränsad räckvidd.
IR är ju osynligt ljus inte radiovågor.
Hur kameran är inställd spelar inte så stor roll, annars finns det en beskrivning i boken hur man använder RC-1 (Canons egen ) på sidan 102 (Engelska versionen)
ThomasR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar