Annons

Ir A1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Man kan filma i något slags IR läge med A1 och när det är mörkt går kameran över till detta IR läge för att ställa när ljuset inte räcker till.

Men är det någon som vet hur denna funktion fungerar? Jag hör ett mekaniskt ljud var gång denna funktion slår på, samtidigt får man lodräta linjer som går genom bilden om man filmar mot en ljuskälla. Är det nått filter som dras bort och är detta filte även ansvarigt för de konstiga mönster man får runt lampor mm när man tar nattbilder?

Såg för första gången igår att man kan filma i natt läge och undrade varför man inte kan ta bilder i detta läge. För vem i helskotta köper en kamera för att filma med? :)

Jag tvivlar på att kameran har ett inbyggt IR filter, i så fall förstår jag inte varför man inte kan använda det vid vanlig fotografering (har nämligen tänkt skaffa ett sådant själv).

Vad kameran gör är antagligen bara en digital ljusförstärkning, därför blir också starka punktformade ljuskällor kraftigt överexponerade med konstiga linjer och artefakter som följd.

Det hade iofs varit trevligt med en inbyggd IR-lampa i kameran för nattfoto/filmning och AF-hjälp.

Med gamla Minoldta Dimage 7i gick det att fotografera IR-dioderna på fjärrkontrollen till teven när de lyste. Med en starkare IR-ljuskälla var det med all säkerhet möjligt att ägna sig åt ljusskygg fotografering i mörka rum.

Nekomy skrev:
För vem i helskotta köper en kamera för att filma med? :)

Jsg skulle aldrig köpa en kamera som inte har möjlighet till filmsnuttar. Ibland är det det enda som fungerar o ibland är ljudet lika intressant som bilden.

Nu börjar filmfunktionen i digitalkamerorna komma ikapp den man får i en del DV-cams. Perfekt. Vem vill släpa på två apparater?

Å andra sidan, vad ska du fotografera i kolmörka rum ;-)

Så sant så sant. Det är nog bara jag som är lite ovan med idén. Men när man idag kan fotografera med en telefon så är det inte så långsökt att filma med en kamera.

Jag glömmer också filmfunktionen alldeles för ofta, men jag har några filmsnuttar som jag är glad att jag tagit.

Första gången jag skulle filma med Aette kom jag baske mej inte på hur man gör. På Dimage 7 sitter filmfunktionen på programvalsratten o jag hittade den inte i mörkret på en konsert hur jag än letade *s*

Men jag ska både filma mer och fota mer i Raw i framtiden...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar