Annons

Ipod 30gb

Produkter
(logga in för att koppla)

explora

Medlem
Undrar om det är någon som vet om man kan spara rawfiler på Apples nu 30gb ipod?

Kanske tom så att någon även vet vad som isåfall behövs för till behör, kortläsare etc.

Om det inte går att använda ipoden så, vilken grej rekomenderar ni om man vill ha både musikspelare och raw lagringsmedia?

petter
 
Jag har en iPod Photo, med den går det utmärkt att lagra RAW filer. Dock måste man ha ett tillbehör som kostar ca 300:- sen tar det ca 50 minuter att tanka ner 1Gb och då är batteriet på iPod'en slut...
 
lasselotus skrev:
Jag har en iPod Photo, med den går det utmärkt att lagra RAW filer. Dock måste man ha ett tillbehör som kostar ca 300:- sen tar det ca 50 minuter att tanka ner 1Gb och då är batteriet på iPod'en slut...
Oj, är det någon som vet om Ipod "video" är lika långsam??? Jag funderar på att köpa en sån för fotolagring vid resor o d.
 
Ipod är verkligen inget för den som direkt vill lägga in bilder från kameran.

Jag använder min Ipod ansluten till min PowerBook på resor och du funkar den super och är snabb.

För bilder är Epson P-2000 och P-4000 lyxmodellerna.
 
Tycker det är konstigt att Apple, som försöker profilera sig mot yrkesfolk, ej kommit med en ordentlig Ipod med bra möjlighet till mellanlagring och förhandsvisning. Både för foto och DV. Hur svårt kan det vara, egentligen.

Önskemål:
-Fin färgskärm, widescreen, sådär 4".
-Minneskortsläsare CF och SD.
-Möjlighet att fota rakt in i hårddisken som med remote capture.
-Firewire med möjlighet till direktsrömmning från DV-kamera.
-Utbytbart batteri.
 
j3n5 skrev:
Tycker det är konstigt att Apple, som försöker profilera sig mot yrkesfolk, ej kommit med en ordentlig Ipod med bra möjlighet till mellanlagring och förhandsvisning. Både för foto och DV. Hur svårt kan det vara, egentligen.

Önskemål:
-Fin färgskärm, widescreen, sådär 4".
-Minneskortsläsare CF och SD.
-Möjlighet att fota rakt in i hårddisken som med remote capture.
-Firewire med möjlighet till direktsrömmning från DV-kamera.
-Utbytbart batteri.

Och pris på 3000:-...
 
Är det någon som har senaste generationens Ipod som kan berätta ungefär hur lång tid det tar att tanka över 1 GB bildfiler från kamera till Ipod? Det kan väl inte vara lika illa som lasselotus beskrivning av Ipod Photo hoppas jag!
 
Jag vet att apple vart fall gick ut i anslutning till släppet av iPod Photo, och sa att det inte var för proffs/yrkesfotografer. Då man ej kan titta på sina blder, efter att man har laddat in dem på iPoden. Utan att de måste först in i datorn, och sedan tillbaka!
 
jolsson skrev:
Jag vet att apple vart fall gick ut i anslutning till släppet av iPod Photo, och sa att det inte var för proffs/yrkesfotografer. Då man ej kan titta på sina blder, efter att man har laddat in dem på iPoden. Utan att de måste först in i datorn, och sedan tillbaka!

Nej, ipod photo är ju faktiskt till för att spela upp musik och kan dessutom visa upp bilder i låg upplösning. Typ. ett litet fotoalbum för fickan..
 
Nåväl, nya Ipod lanseras ju trots allt som en mediaspelare så att man kan titta på direktladdade bilder utgår jag ifrån.
 
Aton_ skrev:
Nåväl, nya Ipod lanseras ju trots allt som en mediaspelare så att man kan titta på direktladdade bilder utgår jag ifrån.
Där finns svaret i all sin enkelhet - iPod är en mediespelare.

Den är inte en mellanlagringsstation för bilder, en extra hårddisk, en äggkokare eller en ölbryggare - hur praktiskt det än skulle vara på resande fot.
 
Jag har en IPOD Video 60gb och man kan kolla på bilder med den.Om RAW funkar vet jag ej men att synca bilder från kamera till den går med ett tillbehör...

///Mats
 
Har du överfört bilder från kamera till Ipoden? Jag undrar isåfall hur lång tid det tog.
 
Jag är förvånad om man inte kan spara Raw filer, däremot är jag tveksam till aom du kan titta på dem...

Jag kör IAudio X5 som fungerar som Host. Mycket bra.
Köpte en lite CF läsare som jag kopplar till spelaren och den läser över snabbare än via kameran. D70s är grymt långsam.

Iaudion visar bilder, film och spelar musik o lagrar 20G.

Inte farligt dyr och lätt att använda.
Det är mitt tips !!
// Jonte
 
2GB, drygt 27 minuter

Hej

Läste just ett test där 2 GB tog drygt 27 minuter, RAW format stöds ej. Batteriet i cameraconnectorn räckte till ca 8GB överföring.

//Robban
 
j3n5 skrev:
Tycker det är konstigt att Apple, som försöker profilera sig mot yrkesfolk, ej kommit med en ordentlig Ipod med bra möjlighet till mellanlagring och förhandsvisning. Både för foto och DV. Hur svårt kan det vara, egentligen.

Önskemål:
-Fin färgskärm, widescreen, sådär 4".
-Minneskortsläsare CF och SD.
-Möjlighet att fota rakt in i hårddisken som med remote capture.
-Firewire med möjlighet till direktsrömmning från DV-kamera.
-Utbytbart batteri.

Nu skulle jag vilja ha 6" widscreen som funkar som extern skärm för min DV-kamera. Minst 80Gb där man kan strömma material från DV och HDV. Denna Ipod ska självklart kunna placeras i DV-kamerans hotshoe..

Mmmmm, vilken dröm-Ipod..

/jens...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.