Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iphoto och bridge och RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Jepper

Aktiv medlem
Hej,
Jag har försökt föra in rawbilder till en Mac och photoshop elements.
Problemet är att när jag kopplar in kameran i datorn kommer direkt bridge upp och vill att man ska importera genom dom. Men om alla andra bilder är sorterade i iphoto och man vill fortsätta ha det så avbryter jag bridges importering och drar in dom genom iphoto. När jag sen vill öppna rawfilerna och drar dem från iphoto till elements så öppnas dom som jpg. Även om jag drar en RAW fil från iphoto till skrivbordet så döps bilden direkt om till jpg när den hamnar på skrivbordet.

Däremot om man importerar via bridge fungerar RAW filerna som dom ska.

Kan man leta åt filerna man har imorterat in i iphoto och sedan få de raw-filerna att inte öppnas som jpg.

Hoppas ni förstår

Tack på förhand
/jesper
 
Hej
Borde väl bara vara att exportera fil från iphoto till skrivbord.
Arkiv -> exportera. Då får du upp en ruta med flera alternativ men översta rutan står det TYP välj då orginal, så borde det funka :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.