Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iphoto 11 - Svenska Tecken - Platser

Produkter
(logga in för att koppla)

uffe_17

Avslutat medlemskap
Jag har c:a 20k bilder i iphoto 11 och har påbörjat arbetet med att lägga till ansikten (faces), platser (places) och nyckelord (keywords). Efterhand har det tagit längre och längre tid att lägga till platser via info rutan. Jag lägger oftast till en plats för ett antal foton på en gång. Jag började googla kring prestanda för "mina platser" och det verkar vara fler som har problem där. Av någon anledning sedan så öppnade jag för första gången upp Fönster->Hantera mina platser. Där visade det sig att många av mina platser var listade flera hundra gånger. Efter lite försök till uppstädning där på några av platserna hittade jag en gemensam nämnare för de platser som hade många rader - de innehåller svenska tecken å, ä och ö.

Jag gjorde ett nytt försök att städa upp genom att välja sju stycken foton och lägga till platsen Äppelgången. Lägga till platsen går bra, det visar rätt på kartan. I fönstret "Hantera mina platser" visas nu i början av listan (för åäö sorteras inte rätt...) sju rader med innehållet "Äppelgången" och en nål på kartan. Jag försöker nu göra ett smart album där plats innehåller "Äppelgången" och får inte in några bilder i det albumet. Om jag däremot anger ett nyckelord "Äppelgången" för de sju fotona och gör ett smart album av det så dyker de upp. Jag kan även få upp de sju fotona om jag går via menyn till vänster Bibliotek->Platser->Plats och väljer en av de sju raderna där det står Äppelgången. Kartan uppdateras och klickar jag på pilen får jag upp fotona.

Hur undviker jag upprepningar av platser med åäö och de prestanda problem som det innebär och hur får jag smarta album att fungera med Platser som Äppelgången eller Götgatan?

Är beteendet detsamma i Aperture?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar