Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iphone vs Lumix

Produkter
(logga in för att koppla)

Linnett1

Ny medlem
Hej! En riktig nybörjare på systemkamera här, dock van Iphone-fotare. Har precis köpt en Panasonic Lumix Gx800 och är väldigt peppad. Mina motiv är framförallt interiör, men fotar även annat såklart.

Ursäkta dum fråga, men försökt googla: när jag fotar med lumixen blir det vita så utfrätt, Iphonen är överlägsen på att ”ta bort” överexponering per automatik. Hjälp mig: vad gör jag för fel? Vad är det för inställningar jag ska jobba med? Fotar ju bl a mycket rum med fönster, där jag vill ha balans i exponering mellan både motiven och ev grönska utanför.

Eller är det helt enkelt så att man behöver efterbearbeta systemkamerabilder mer i ett fotoprogram, medan Iphonebilder kräver mindre redigering (men inte klarar lika avancerade bilder i övrigt)?

Någon som är med på vad jag är ute efter?

Mvh peppad amatör 😊

Om det är interiörbilder och det vita som blir utfrätt är fönstrena (och andra liknande situationer) så gissar jag att Iphone använder flera exponeringar och lägger samman i det som kallas HDR-bild (high dynamic range). Det går så snabbt att du inte märker någon skillnad mot när den bara tar en bild.
Troligtvis finns samma automatik i GX800, men du måste aktivera funktionen. Slå efter HDR i bruksanvisningen så hittar du förhopningsvis rätt.

Det skulle också kunna hjälpa att dels underexponera ett tredjedels eller ett halvt steg samt att ställa om graderingen i kameran, dvs göra övergången till det vita utfrätta mindre tvär. Är återigen osäker på om det går på din modell men i Olympus likvärdiga modeller går det.

Senast ändrad:
Som Arne säger. Det bör även finnas en inställning som heter högdagervarning i kameran som gör att ev utfrätta partier syns direkt i sökaren, så kan man justera exponeringen därefter (antingen mha exponeringskompensation, eller genom att fota i helmanuellt läge). Så ja, en "riktig" kamera kräver mer arbete, men när man väl lärt sig hur den fungerar så blir resultatet bättre än på din iphone!

Stort tack för svar snälla ni! Då vet jag lite mer vad jag ska söka efter. 😊 kul detta men SVÅRT när man är så van vid iphonens enkelhet. Men ska bli härligt att bemästra systemkameran bättre! Lär nog bli en del frågor på detta forum. 😅 Ha en fin dag!

För den typen av fotografering bör du också välja raw-format (kanske inte går tillsammans med hdr-funktionen). Med rawformat har du mycket större möjlighet att justera hög- och lågdagrar utifrån en enda bild.

Desto billigare kamera desto mer bildbehandling sker i kameran.
Nu är ju iPhone inte alls en billig kamera, däremot har den extremt avancerad och omfattande automatisk bildbehandling. Tar man bilder med en traditionell kamera finns oftast inte samma inbyggda mjukvarufunktioner, utan man behöver själv redigera bilderna i efterhand för att t ex lösa problemet med överexponerade fönster.

Nu är ju iPhone inte alls en billig kamera, däremot har den extremt avancerad och omfattande automatisk bildbehandling. Tar man bilder med en traditionell kamera finns oftast inte samma inbyggda mjukvarufunktioner, utan man behöver själv redigera bilderna i efterhand för att t ex lösa problemet med överexponerade fönster.

Precis. Med en smartphone så är bilden man får inte den man tog. Det sker både en del multiexponering under huven och en hel del bildbearbetning av mobilens kraftfulla processor. Enda nackdelen är att bilderna ofta inte tål att skrivas ut i större format då denna omfattande redigering är destruktiv och lämnar spår som stör vid förstoring men bilderna ser fina ut på den lilla skärmen.

Det beror på vad man jämför med... Ta tex en Canon R5 med 24-70/2,8. O den går inte ens att ringa med ;)

Den gamla Nikon AF 601 var mer förlåtande att exponera med än F5.
F5 var helt enkelt mer exakt.
Bättre eller sämre?
Bättre OM du visste vad du gjorde, sämre för en nybörjare.

O det är detsamma i detta fallet, smart phone är helt enkelt mer förlåtande i sin hantering.

Utfrätta partier är omöjliga att "tona ner", men mörka partier är lättare. Lås exponeringen mot fönstren, sedan lyft skuggorna i efterbehandlingen.

Hej!
Lekte med en Lumix GX80. Med och utan HDR, inställning: 3EV; JPG; ISO låst på 200, direkt ur kameran blir så här. Låter man kameran välja ISO håller man slutartiderna kortare men får mer brus.E5D844B0-31A8-46E0-BC89-37F14C99A7CC.jpeg7D654CEC-7457-42AB-83A5-9AE1E217EF01.jpeg

Stativ är ett grymt hjälpmedel på tex interiör (rör sig sällan). Ett bra sätt att säkerställa skärpa och lågt iso…

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar