Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Iphone 4 för surf i Ipad 2 via Wifi??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Vill höra om det är någon som kör denna kombination och har erfarenheter?!

Tanken är att skaffa en Ipad 2 Wifi och använda mig av mitt trådlösa bredband när jag är hemma och Iphonen när jag är utanför hemmet för Iphonen är alltid med och då har jag ju uppkoppling i den med fri surf, det jag vill är egentligen bara att få en större skärm för att kunna läsa lättare.

Så funkar detta? Enligt personalen på Macoteket i Uppsala så ska det inte vara några problem och en Ipad utan 3G är ju ca 1500 kr billigare än med och sedan tillkommer ett extra sim kort med abb för att få surf, jag betalar ju redan för surf i mobilen så känns som onödig utgift!

Användningsområden för Ipaden blir Mail, div surf, TV play och bilder så en cameraconetion blir det till den och läsa E-böcker, så klarar denna kombination det jag vill??
 

Kul, vad jag kan se är det enda jag tappar med att välja detta system så är det GPS men det kanske går att köra via Iphonens GPS och få upp det i Ipaden eller?

Om inte så är det inget stort problem då jag inte använder GPS.en så ofta och det lilla jag använder den räcker lilla skärmen.
 
Jag kör också wifi hemma och iphone-koppling ute.
Funkar väldigt bra faktiskt! Precis lika bra mac book pro'n

Kopplade via hotspot först men blåtand är enklare. Var ute o snurrade idag med paddan och blåtandskopplingen höll hela tiden. även när i-prylarna bara låg i bilen. Bara att ta upp paddan o surfa eller vad du nu vill göra...

Det därmed gps'en från iphonen vore ju smidigt.
Har en gammal extern gps med blåtand som kom med sony ericsson P1. Den kanske kan gå o få in på nåt sätt?!
 
Köp en med 3g. Det går ju inte att upgradera den senare och så får du ju GPS-möjlighet. Du behöver ju inte använda 3G utan kan köra via din iPhone ändå.

M
 
Kul, vad jag kan se är det enda jag tappar med att välja detta system så är det GPS men det kanske går att köra via Iphonens GPS och få upp det i Ipaden eller?

Om inte så är det inget stort problem då jag inte använder GPS.en så ofta och det lilla jag använder den räcker lilla skärmen.

Har aldrig saknat gps i paddan, iphonen har gps vid behov. Lägg de pengarna på något roligare :)
 
Tvivlar på att jag kommer att sakna GPS i Ipaden för i Iphonen har jag använt den endast ett halvtdussin gånger på det dryga året jag haft den, har ju renodlad Navigator i bilen och likaså i båten och lokalsinnet är inte helt kass men visst ibland behövs den men då får Iphonens skärm duga.

Kan som sagt göra något roligare för de 1500 kr, men bra att veta att efteruppgradering inte funkar iaf.
 
Köp en med 3g. Det går ju inte att upgradera den senare och så får du ju GPS-möjlighet. Du behöver ju inte använda 3G utan kan köra via din iPhone ändå.

M

Vad menas med att inte går att uppgradera? det görs väl via itunes såsom en ipod eller? Om man inte har GPS missar man då appar med positionssupport
 
Det är jag med på, vet Du eller någon annan hurvida det räcker med den positionering som mobilnätet ger för de Appar som använder positionering eller faller alla de pga avsaknaden av GPS?
De funkar hyfsat. Men när man parkopplar iPaden med en iPhone för WIFI så delar den även GPS-signalen någon gång per minut, så det räcker för sådana tjänster, men inte för navigations-appar som kräver mer frekvent uppdatering av signalen.
 
De funkar hyfsat. Men när man parkopplar iPaden med en iPhone för WIFI så delar den även GPS-signalen någon gång per minut, så det räcker för sådana tjänster, men inte för navigations-appar som kräver mer frekvent uppdatering av signalen.

Sedär men det räcker för mina behov med Ipaden iaf, har som sagt renodlade navigatorer redan så det är bara för ev Appar som vill veta ungefär var jag är som SMHI eller liknande och då bör det räcka om jag fattat rätt?!
 
Vill höra om det är någon som kör denna kombination och har erfarenheter?!

Tanken är att skaffa en Ipad 2 Wifi och använda mig av mitt trådlösa bredband när jag är hemma och Iphonen när jag är utanför hemmet för Iphonen är alltid med och då har jag ju uppkoppling i den med fri surf, det jag vill är egentligen bara att få en större skärm för att kunna läsa lättare.

Så funkar detta? Enligt personalen på Macoteket i Uppsala så ska det inte vara några problem och en Ipad utan 3G är ju ca 1500 kr billigare än med och sedan tillkommer ett extra sim kort med abb för att få surf, jag betalar ju redan för surf i mobilen så känns som onödig utgift!

Användningsområden för Ipaden blir Mail, div surf, TV play och bilder så en cameraconetion blir det till den och läsa E-böcker, så klarar denna kombination det jag vill??


Bo,

A couple of weeks ago we changed broad band provider - went from TalkTalk to VIrgin (from 10 MB/s to 31 MBS/s for less money actually..=*^)

And, of course TalkTalk were very quick disconnecting the service (took them 6 weeks to connect but that's another story) so we were without broadband for about 36 hours before Virgin came and connected the new service.

During that time we ran our Macs off one of our iPhone 4S's 3G connection - worked slick as can be - seemed just as fast as the old TalkTalk connection, surfing, sending emails, everything we would normally do we did, pages loaded quickly - we were happy....=*^)

So, what you are suggesting should work just fine..

C
 
Bo,

A couple of weeks ago we changed broad band provider - went from TalkTalk to VIrgin (from 10 MB/s to 31 MBS/s for less money actually..=*^)

And, of course TalkTalk were very quick disconnecting the service (took them 6 weeks to connect but that's another story) so we were without broadband for about 36 hours before Virgin came and connected the new service.

During that time we ran our Macs off one of our iPhone 4S's 3G connection - worked slick as can be - seemed just as fast as the old TalkTalk connection, surfing, sending emails, everything we would normally do we did, pages loaded quickly - we were happy....=*^)

So, what you are suggesting should work just fine..

C

Thank.s for info.

Looks like i will go for it when ;-)

Bosse
 
Lösningen du skriver fungerar fint på papperet. I praktiken kan det dock krångla en hel del är min uppfattning.
Har ALDRIG upplevt krångel med parkoppling till min iPhone 4. De hittar varandra direkt så fort jag slår på delningen i min iPhone, och internet känns lika snabbt som i telefonen.
 
Sedär men det räcker för mina behov med Ipaden iaf, har som sagt renodlade navigatorer redan så det är bara för ev Appar som vill veta ungefär var jag är som SMHI eller liknande och då bör det räcka om jag fattat rätt?!
Testade just SMHI med bara koppling till mitt hemma-WIFI, den satte positionen med 1 km säkerhet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.