Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iPad?

Produkter
(logga in för att koppla)

GGFoto

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa en iPad och då undrar jag följande:

1. Kan jag läsa in mina RAW-bilder (från en 5D Mark II & 7D) till den när jag är på resande fot?
2. Finns det något program som jag kan granska bilderna i?
3. Finns det något program som jag kan editera bilderna i (typ någon lightversion av Lightroom)?
4. Finns det några problem med att överföra bilderna till min PC sen?

Svara gärna utförligt dvs hur jag gör, prudukter som ev behövs mm.

1. Ja. en iPad har samma inbyggda stöd för RAW som Mac OS X. Du behöver bara köpa Apples Camera Connection kit (SD-läsare och USB-anslutning).
2. Det inbyggda fotoalbumet fungerar, men vilket bildvisningsprogram som helst för iPad ska fungera.
3. Det finns flera program för att editera bilder, men de brukar spara jpeg. Jag känner inte till något som gör att du kan fortsätta editera senare i Lightroom.
4. Du kan enkelt dra ur bilderna via iTunes fildelningsfunktion.

1. Ja. en iPad har samma inbyggda stöd för RAW som Mac OS X. Du behöver bara köpa Apples Camera Connection kit (SD-läsare och USB-anslutning).
2. Det inbyggda fotoalbumet fungerar, men vilket bildvisningsprogram som helst för iPad ska fungera.
3. Det finns flera program för att editera bilder, men de brukar spara jpeg. Jag känner inte till något som gör att du kan fortsätta editera senare i Lightroom.
4. Du kan enkelt dra ur bilderna via iTunes fildelningsfunktion.

Tack för svaret´.

Om jag tolkar dig rätt kan iPaden läsa RAW-filer från 5D Mark II och 7D och skulle den inte det så går det att uppdatera OS:et eller vad det nu är i en iPad så den klarar det?

Tappar bilderna någon metadata när dom har laddats in i iPaden?

Det vore intressant om det fanns någon på forumet som kör just denna kombination.

Om jag tolkar dig rätt kan iPaden läsa RAW-filer från 5D Mark II och 7D och skulle den inte det så går det att uppdatera OS:et eller vad det nu är i en iPad så den klarar det?
Operativsystemet i Apples datorer (Mac OS X) har inbyggt stöd för RAW. Detta stöd uppdateras då och då med nedladdade uppdateringar. Operativsystemet i iPad (och iPhone) är baserat på Mac OS X och använder samma stöd för RAW. RAW i iPad och iPhone uppdateras dock inte separat, utan man får vänta på en ny version and operativsystemet. 5D Mark II och 7D finns med på Apples lista men jag har inte själv testat hur det fungerar.

Tappar bilderna någon metadata när dom har laddats in i iPaden?
Inget ändras i RAW-filen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto