Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iPad som fotoalbum

Produkter
(logga in för att koppla)

Lennart Falk

Aktiv medlem
Vill använda min iPad som fotoalbum men undrar över vissa saker. Har Adobes fotografiplan med Lr och Ps mm inkl 20 gb gratis molnlagring som jag tänkte använda för att se bilderna på iPaden. Men när jag drar över färdiga beskurna och redigerade bilder från Lr till CC-molnet visas de obeskurna och oredigerade på iPaden. Är det kopior av de fullstora originalfilerna som flyttas? För originalen finns kvar på datorns hårddisk. Isf tar 20 gb snabbt slut. Det skulle räcka storleksmässigt med de bilder som man arbetar med i Lr och som går att se i skala1:1
Om jag struntar i CCmolnet och använder Airdrop istället så finns det inget sätt vad jag förstår att inifrån Lr använda Airdrop utan man måste först exportera bilden till skrivbordet. Vilka exportinställningar är bäst att använda för att få en så liten men tillräckligt bra fil som möjligt, JPEG, PSD, DNG mm. storlek, kvalitet, upplösning?
 
Hej!
Jag använder iPad precis så som du vill och det fungerar fint, alla redigeringar kommer med. Jag kör LR Classic på datorn, skapar Samlingar och markerar de jag vill lagra i molnet (högerknapp "synkronisera med Lightroom"). Då kommer dom upp så fint på paddan eller mobilen. Jag tror de ligger som jpg'ar i molnet vilket funkar fint för visning.
 
Gör som Håkan föreslår och om du synkroniserar från Lightroom Classic behöver du inte oroa dig för utrymmet överhuvudtaget. Du kan nämligen synka upp hur mycket som helst utan att det tar av ditt molnutrymme.
Finns ingen anledning att använda Airdrop eller export.
Och det som laddas upp är komprimerade Smarta Förhandsvisningar (DNG) filer med längsta sidan 2560 pixlar. Och de ligger i molnet, inte på din iPad.

Lycka till!
 
Jag använder appen LiveFrame för att visa bilder på Ipadarna.
En Ipad hemma hos oss, en hos min mamma och en hos fruns föräldrar.
Funkar bra med gamla uttjänta Ipads. Kan synkas mot de flesta molntjänster och enkelt att bara exportera bilder i rätt storlek till respektive mapp från LR. Sedan dyker det upp på Ipadsarna. Har en mapp för varje Ipad eftersom man kanske vill visa lite olika bilder. Mycket uppskattat eftersom vi har tre timmar åt varje håll till föräldrarna.
 
Jag använder appen LiveFrame för att visa bilder på Ipadarna.
En Ipad hemma hos oss, en hos min mamma och en hos fruns föräldrar.
Funkar bra med gamla uttjänta Ipads. Kan synkas mot de flesta molntjänster och enkelt att bara exportera bilder i rätt storlek till respektive mapp från LR. Sedan dyker det upp på Ipadsarna. Har en mapp för varje Ipad eftersom man kanske vill visa lite olika bilder. Mycket uppskattat eftersom vi har tre timmar åt varje håll till föräldrarna.
Vilka funkioner får man med från start och vilka ligger som köp i appen? (Det står i Appstore att det är köp i appen man jag kan inte se vad...)
 
Gör som Håkan föreslår och om du synkroniserar från Lightroom Classic behöver du inte oroa dig för utrymmet överhuvudtaget. Du kan nämligen synka upp hur mycket som helst utan att det tar av ditt molnutrymme.
Finns ingen anledning att använda Airdrop eller export.
Och det som laddas upp är komprimerade Smarta Förhandsvisningar (DNG) filer med längsta sidan 2560 pixlar. Och de ligger i molnet, inte på din iPad.

Lycka till!
Intressant så vid synkning läggs det en förhandsvisningsbild i molnet utan att detta tar något av de 20GB? Är det samma typ av förhandsbild som man ställer in vid import och som visas i LR innan man förstorar bilden?

En följdfråga, om man vill redigera via iPad, då räcker det ju inte med förhandsbilden, kan man då hämta upp originalet från datorn om denna är på utan att först laddat upp den från datorn till molnet. Om jag har förstått det rätt så är det enbart fullformatsbilderna som tar utrymme i molnet
 
Intressant så vid synkning läggs det en förhandsvisningsbild i molnet utan att detta tar något av de 20GB? Är det samma typ av förhandsbild som man ställer in vid import och som visas i LR innan man förstorar bilden?
Ja, inget av ditt molnutrymme på 20GB används - testa att synka upp några hundra bilder och se om du ser någon skillnad. Inte många som känner till detta och det är ett outnyttjad utrymme man kan ha stor nytta av.

Det beror på vilken typ du väljer vid import.
Detta är smarta förhandsvisningar i DNG-format.

En följdfråga, om man vill redigera via iPad, då räcker det ju inte med förhandsbilden, kan man då hämta upp originalet från datorn om denna är på utan att först laddat upp den från datorn till molnet. Om jag har förstått det rätt så är det enbart fullformatsbilderna som tar utrymme i molnet
Denna smarta förhandsvisning på 2560 pixlar räcker gott och väl för att redigera via iPad och även datorskärm. När du sedan jobbar i Ligthroom Classic på datorn synkas dina redigeringar ner och appliceras på dina original.
Fullformatsbilder kan du inte skicka upp i molnet från Lightroom Classic direkt.
Detta måste du göra via Lightroom molnversionen.
Endast då och när du direktimporterar bilder till lightroom.adobe.com, bilder på din iPad till Lightroom på iPaden eller motsvarande på din mobil.
 
Ja, inget av ditt molnutrymme på 20GB används - testa att synka upp några hundra bilder och se om du ser någon skillnad. Inte många som känner till detta och det är ett outnyttjad utrymme man kan ha stor nytta av.

Det beror på vilken typ du väljer vid import.
Detta är smarta förhandsvisningar i DNG-format.


Denna smarta förhandsvisning på 2560 pixlar räcker gott och väl för att redigera via iPad och även datorskärm. När du sedan jobbar i Ligthroom Classic på datorn synkas dina redigeringar ner och appliceras på dina original.
Fullformatsbilder kan du inte skicka upp i molnet från Lightroom Classic direkt.
Detta måste du göra via Lightroom molnversionen.
Endast då och när du direktimporterar bilder till lightroom.adobe.com, bilder på din iPad till Lightroom på iPaden eller motsvarande på din mobil.
Gör som Håkan föreslår och om du synkroniserar från Lightroom Classic behöver du inte oroa dig för utrymmet överhuvudtaget. Du kan nämligen synka upp hur mycket som helst utan att det tar av ditt molnutrymme.
Finns ingen anledning att använda Airdrop eller export.
Och det som laddas upp är komprimerade Smarta Förhandsvisningar (DNG) filer med längsta sidan 2560 pixlar. Och de ligger i molnet, inte på din iPad.

Lycka till!
Va bra! Det var just detta jag var ute efter att kunna ladda upp förhandsvisningarna. Då ska jag prova via molnet.
Tack alla trevliga engagerade människor!
Lennart
 
Ja, inget av ditt molnutrymme på 20GB används - testa att synka upp några hundra bilder och se om du ser någon skillnad. Inte många som känner till detta och det är ett outnyttjad utrymme man kan ha stor nytta av.

Det beror på vilken typ du väljer vid import.
Detta är smarta förhandsvisningar i DNG-format.


Denna smarta förhandsvisning på 2560 pixlar räcker gott och väl för att redigera via iPad och även datorskärm. När du sedan jobbar i Ligthroom Classic på datorn synkas dina redigeringar ner och appliceras på dina original.
Fullformatsbilder kan du inte skicka upp i molnet från Lightroom Classic direkt.
Detta måste du göra via Lightroom molnversionen.
Endast då och när du direktimporterar bilder till lightroom.adobe.com, bilder på din iPad till Lightroom på iPaden eller motsvarande på din mobil.
Tack, detta låter ju verkligen smart. Har ingen prenumerationslösning än, utan 6.14. Står vid vägskälet prenumeration eller Capture One, lutade åt Capture One men detta med kopplingar till iPad etc gör ju att intressant ökar att fortsätta med LR
 
En annan mycket användbar finess är att du med hjälp av Lightroom i din mobil kan synka ner alla dina mobil/iPad-foton till Lightroom Classic på datorn och din lokala disk.
Perfekt för backup av mobilfoton och att du kommer åt och kan hantera alla dina foton från ett ställe - Lightroom Classic.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.