Annons

Investering kamerautrustning, Olympus e-300 + dator för redigering mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Jag går i tankarna att investera en hel del kamerautrustning. Jag kommer skriva en lista här nedanför på den utrustning jag tänkt köpa, och ni får gärna ge kommentarer vad ni tycker är onödigt, vad som ev kan tänkas behövas till. Men först vill jag förklara min situation och varför jag ska ha alla dessa saker.

Jag sysslar till större delen med bilfotografering, och är nått jag vill utveckla mig i och bli bättre. Att fota stillastående bilar kräver inte speciellt mkt utrustning. En kamera, ett obkektiv, ett stativ och ev en fjärrutlösare för minskad vibration. De jag brinner mest för, eller vill utvekla MERA är actionbilder, och jag vill kunna skapa intressanta och uppfinningsrika vinkar i mina actionbilder, vinklar och bilder som ingen annan tar. Därav kanske en del unik utrustning, som inte är fullt så vanligt kan jag tänka mig. Dessutom har jag tänkt investera i en dator enbart för redigering, som fungerar bäst mot redigering. Kommentera gärna det valet med.

Om det är nåt ni undrar över varför jag lagt till i listan så kan ni ju fråga. Blir för mkt att skriva annars :)

Olympus Zuiko Digital 50/2,0 Macro 4835 SEK
Olympus Vinkelsökare VA-1 för E-1 & E300 2595 SEK
Olympus FL-50 4549 SEK
Olympus PS-BLM-1, batteripack Li-Ion 695 SEK
Hoya Half NDx4 58mm 471 SEK
Hoya Pol cirk 58mm HMC Super 758 SEK
Hoya Star-six stjärnfilter 58mm 349 SEK
Hoya UV 58mm HMC 3st 506 SEK/st
Hama Green Clean sensorrengöringskit 545 SEK
CyberPhoto Linsrengöringsduk 39 SEK
Manfrotto Bilfönsterfäste 243 300 SEK
Manfrotto 484RC2 Mini Ball kulled 559 SEK
Manfrotto Super Clamp 035 258 SEK
Manfrotto Magisk arm 143RC 1154 SEK

inkl moms:
17 612 SEK

Dator:
Mac G5 2.1 GHz 20" WideScreen *2.5GB*

Teknisk data:
* 20-inch widescreen LCD flat screen (1680 x 1050 resolution)
* G5-processor på 2.1 GHz
* 512K level 2 cache på 2.1 GHz
* 700 MHz frontside bus
* 512 MB RAM (DDR2 SDRAM PC2-4200), utbyggbart till 2,5GB (en minnesplats)
* 250 GB Serial ATA Hårddisk
* 128 MB ATI Radeon X600 XT (PCI-Express)
* 8x SuperDrive som bränner DVD-R, DVD+R, CDR och CDRW-skivor, läser dessutom DVD (perfekt för film)
* 2 st FireWire-portar
* 3 st USB 2.0-portar
* Inbyggd 10/100/1000 BaseT nätverksport
* Inbyggd iSight webkamera
* Inbyggda stereohögtalare
* S-video and composite video output to TV or projector (requires Apple Video Adapter, sold separately)
* Inbyggd AirPort Extreme
* Inbyggd Bluetooth 2.0
* Optisk ljudutgång


Mått & vikt:
* Bredd: 49.3 cm
* Höjd: 47.2 cm
* Djup (inklusive fot): 18.9 cm
* Vikt: 11,4 kg

En rad spännande programvaror som medföljer datorn:
* MacOS X
* MacOS 9 (ej bootbart)
* iTunes
* iMovie
* iPhoto
* iDVD
* GarageBand
* Safari
.. och mycket mer.


Följande tillbehör levereras med iMac G5:
Apple Keyboard; Apple Mighty Mouse; Apple Remote fjärrkontroll
 
Visst är apples G5or bra, men frågan är hur länge mjukvarutillverkare som Adobe kommer att fortsätta uppdatera sina programvaror till dem. Varför inte mac mini med core duo 1.66Ghz istället? 2Gb ram räcker bra. Alt en Imac med core duo 2Ghz med 20" skärm. Båda datorer som klarar bildredigering bra, och är billigare än G5orna..
 
istället för en disk på 250Gb hade jag nog haft en systemdisk på 80Gb, en Scratch disk på 40Gb och en Projektdisk på 120Gb och en extern arkivdisk på 300Gb

Och sedan hade jag nog fyllt ramet till åtminstånde 1Gb. Det beror lite på vad du kommer att arbeta med.

men som sagt läs Ken rockwell så får du en bra fingervisning om vad som är viktigt...

C.
 
17000-18000 på en kamerautrustning, men bara ett fast macro-objektiv? Jag hoppas att du redan har något/några andra objektiv, annars tror jag du kommer att bli väldigt låst.

Jag hade satsat på ett fast och ljusstarkt tele för action-bilder där snabb autofokus krävs + en riktigt bra vidvinkel-zoom. Jag har sett rätt många bra bilbilder tagna med vidvinkel.

Skippa filter, vinkelsökare och annat småkraffs i första vändan. Satsa på bra objektiv istället.
 
Goodfellah skrev:
Hejsan !
De jag brinner mest för, eller vill utvekla MERA är actionbilder, och jag vill kunna skapa intressanta och uppfinningsrika vinkar i mina actionbilder, vinklar och bilder som ingen annan tar.

Kan bli svårt, tror nog att mer parten vinklar i just action bilder är proövade, men sen motiven lär ju vara olika. Försök hitta ett unikt motiv och din unika vinkel för den perfekta bilden.
 
kika upp Programmet Aparture till Macen och även Adobe Lightroom (finns det till mac än?). Sen tycker jag som de andra att du borde variera dig lite mer i objektiv istället för massa filter och dyligt..nu vet jag inte vad som skiljer dessa kameror i pris men kanske du ska satsa på en E-330 med Live LCD kanske kan vara praktiskt för de här udda vinklarna du pratar om.
 
Adobe Lightroom finns att ladda ner som beta-version för Mac, dock ej för pc än så länge. Den färdiga programvaran planeras att släppas någong gång innan årsslutet. Adobe Lightroom kommer att knäcka fingrarna av Aperture!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.