Annons

Investering, första riktiga kameran.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu står det stilla i huvudet. Har spenderat otaliga timmar på pricerunner, fotosidan och andra ställen för att bilda mig en uppfattning om vilken kamera jag bör införskaffa.

Har bara fotat med en vanlig kompakt digitalkamera hittills, desto mer med vanlig systemkamera.

Jag har mycket bra kunskaper i digital redigering, letar nu bara efter en kamera som motsvarar mina behov och ekonomi.

Fotar mest porträtt och dokumentärt, gärna bilder med mycket liv i. Med andra ord, behöver en kamera som reagerr snabbt, startar upp snabbt och utan en massa krångel.
Men det ska ändå finnas möjlighet att finslipa på inställningar osv, när jag tar vanliga porträttbilder.

Är inte så vidare insatt i alla termer på professionell nivå, men jag hoppas att det kommer med tiden.

Jag vill alltså köpa en riktig värstingkamera, med uppladdningsbart litiumbatteri självklart (inga AA-batterier...) och ändå i min prisklass, som ligger på runt 8000:- max. (inte mycket att hurra för, men för mig är det det...)

Kan nån hjälpa mig, snälla. Jag har kört fast helt.
Funderade ett tag på att köpa en Sony DSC f828 eftersom att jag fick ett pris jag inte kunde motstå (5800:) men nu har jag bara läst en massa negativt om särskilt brusnivån och så... Så den kanske itne är värd att satsa pengar på?
 
1x optisk zoom? Inte på de kameror som nämns, då dessa är systemkameror.

Zoomen beror på vilket objektiv du köper/använder.

Däremot så har du en objektivförlägning på 1.5x - 1.6x, vilket innebär att du t ex med en 100mm glugg får 160 istället. Bra vid telefotografering, mindre bra om man vill använda mycket vidvinkel.
 
Amanda Månsson skrev:
tack för tipsen. har kikat lite på dem förut, men stört mig på att det bara är 1x optisk zoom...
Det har ju med optiken att göra, vilken zoom det är alltså. Kör man med fast optik så är det såklart "bara" 1x zoom, men med exempelvis Nikon D70 och det utmärkta 18-70 så får du nära nog 4x optisk zoom.

Ska du ha en snabb kamera som är "proffsig" för de pengarna så är det inte en digital systemkamera som ligger inom din budget (D30/D60 är för långsam och jämfört med Nikon D70 är Canon 300D pinsamt slö i uppstarten) utan det är en avancerad digital kompaktkamera. Problemet med en digital kompaktkamera är att det är en liten sensor, vilket innebär högre brusnivå och större skärpedjup, något som inte alltid är önskvärt.
 
Amanda Månsson skrev:
Med andra ord, behöver en kamera som reagerr snabbt, startar upp snabbt och utan en massa krångel.

Jag vill alltså köpa en riktig värstingkamera, med uppladdningsbart litiumbatteri självklart (inga AA-batterier...) och ändå i min prisklass, som ligger på runt 8000:- max. (inte mycket att hurra för, men för mig är det det...)

Funderade ett tag på att köpa en Sony DSC f828 eftersom att jag fick ett pris jag inte kunde motstå (5800:) men nu har jag bara läst en massa negativt om särskilt brusnivån och så... Så den kanske itne är värd att satsa pengar på?

Inget snack, du får spara till 300D/D70, eller leta efter en beggad. Det finns inget alternativ. Om 828 inte räcker (vilket den inte gör för dina krav på snabbhet & brus) så är det systemkamera som gäller. Glöm helt att titta på A2, Pro1 & 8080.
En beggad 300D bör hamna i vart fall inte ljusår från din budget.
Några andra genvägar finns det tyvärr inte...

//
 
Glöm helt att titta på A2, Pro1 & 8080.

Varför ska hon helt glömma A2, Pro1 och 8080? Tycker att de låter som de bästa alternativen för henne. För 8000:- får du praktiskt taget bara kamerahuset och sedan ska du också köpa till optik för tele och ev macro vilket går på en bra slant om du ska ha en systemkamera.

Jag tycker du ska ta och kolla Olympus 8080. Har riktigt bra starttider och lite brus för att vara en 8 MP kamera även vid relativt hög ISO plus att den inte lider så mycket av kromatisk abberation. Den verkar ta bra "snabba" bilder men har samtidigt möjligheten att ställas in helt manuellt. Den går att få för drygt 8000:- hos bland annat NetOnNet för tillfället.

Du kan läsa recensionen av den hos Dprewiev.
 
Senast ändrad:
Jag tycker den viktigaste frågan Amanda måste ställa sig är hur viktigt det är att kunna åstadkomma kort skärpedjup. DSLR-kameror är de enda som har tillräckligt stor sensor för att kunna åstadkomma kort skärpedjup som kan t.ex. sudda ut en bakgrund eller lägga ögonen i fokus men kroppen ur fokus.

Många porträtttekniker bygger på att använda kort skärpedjup, så om Amanda vill fördjupa sig i porträttfotografi är det möjligt att en DSLR är enda alternativet.

Om kort skärpedjup inte är så viktigt skulle jag nog själv definitivt fundera över en avancerad kompakt istället. De har många fördelar framför DSLRer, även om de flesta DSLRer ofta är något snabbare (dock inte än t.ex. Sony F828), kan ta längre burstsekvenser och är "ljusstarkare" (de genererar användbara bilder på högre ISO-tal).

Själv har jag gått och tittat på en Sony DSC-V1. Det är en ganska snabb, avancerad (extern blixt, laserguidad autofokus etc.) kompaktkamera som dessutom är tillräckligt liten för att fortfarande vara användbar som ett "ta med sig överallt"-komplement till en DSLR om jag köper en sån senare.
 
wsaar skrev:
...

Om kort skärpedjup inte är så viktigt skulle jag nog själv definitivt fundera över en avancerad kompakt istället. De har många fördelar framför DSLRer, även om de flesta DSLRer ofta är något snabbare (dock inte än t.ex. Sony F828), kan ta längre burstsekvenser och är "ljusstarkare" (de genererar användbara bilder på högre ISO-tal).

...
Menar du att Sony F828 är snabb? Hmm, om det är snabbt när det tar en halv minut att spara ner en RAW-bild så skulle jag vilja se vad du kallar en D70 som gör det på en bråkdel av den tiden... utan att låsa hela kameran under tiden...


Amanda: Undvik F828 om du vill ha en kompetent kamera, det finns en anledning till att en så pass ny kamera har dalat till halva priset. Minolta A2 hade nog varit mitt val av avancerad kompakt. Verkar vara en mycket kompetent kamera med en ovanligt bra EVF.
 
davidvpt skrev:
Menar du att Sony F828 är snabb? Hmm, om det är snabbt när det tar en halv minut att spara ner en RAW-bild så skulle jag vilja se vad du kallar en D70 som gör det på en bråkdel av den tiden... utan att låsa hela kameran under tiden...


Amanda: Undvik F828 om du vill ha en kompetent kamera, det finns en anledning till att en så pass ny kamera har dalat till halva priset. Minolta A2 hade nog varit mitt val av avancerad kompakt. Verkar vara en mycket kompetent kamera med en ovanligt bra EVF.

Håller med, om det större skärpedjupet går att leva med så är Minolta A2 nog ett bra alternativ eller kanske en A1 finns ny på cyberphoto för 6495, och det är mycket kamera för pengarna! Inte minst bildstabilisering är en bra egenskap,ska hon få det med en DSLR så spränger vi 8000 kr sträcket rejält..
 
davidvpt skrev:
Menar du att Sony F828 är snabb? Hmm, om det är snabbt när det tar en halv minut att spara ner en RAW-bild
Jag syftade på F828s autofokushastighet som enligt tester är snabbare än Nikon D70 med 18 - 70 linsen. Jag skrev också att DSLRer tar längre burstsekvenser, vilket har med deras större minne och bättre skrivhastighet att göra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.