Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Investera i Objektiv istället för spara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnuz

Aktiv medlem
Hej!

Just nu råder en allmän panik på finansmarknaden, riksbanken sänkte styrräntan till 1% idag 20090211. Vad tror ni att "investera i objektiv" dvs. köpa några klassiskt bra objektiv som håller värdet. Om det tex. blir stark inflation eller andra problem i finansmarknaden så behåller objektiven sitt värde och man kan sälja dem vid behov av pengar och få ut marknadsvärdet just då, har du pengar på banken/börsen/kudden kan de bli värdelösa vid en kraftig inflation.... Tänker jag helt fel? vad tror ni? Sen är det ju så klart kul att ha bra objektiv också, så det ena behöver ju inte utesluta det andra :)

/Magnus

Om man tillhör den modiga sorten så skulle man kunna ta ett banklån och köpa aktier. Chansen för stora vinster är ganska stor just nu.
Å andra sidan riskerar du givetvis en rejäl förlust om det går riktigt illa.

Det beror på hur det går på börsen. Går det bra kan man ju köpa objektiv för vinsten sen :p

Visst, begagnad L-optik är en tryggare investering än aktier. Å andra sidan har risknivån på aktiemarknaden sänkts rejält sedan i somras.

Jag har köpt fondandelar regelbundet sedan i oktober och tänker så fortsätta.

Självklart skall du investera i bra optik! Garanterad avkastning! :)

Mitt favoritinvesteringsobjekt är annars klassiska Bordeaux viner.

När börsen går upp 100% stiger priset på kvalitetsvin med 200%.

När börsen sedan sjunker och vinpriserna med den - ja då är det bara att korka upp och njuta! Snacka om garanterad vinst! :)

Hej!

Just nu råder en allmän panik på finansmarknaden, riksbanken sänkte styrräntan till 1% idag 20090211. Vad tror ni att "investera i objektiv" dvs. köpa några klassiskt bra objektiv som håller värdet. Om det tex. blir stark inflation eller andra problem i finansmarknaden så behåller objektiven sitt värde och man kan sälja dem vid behov av pengar och få ut marknadsvärdet just då, har du pengar på banken/börsen/kudden kan de bli värdelösa vid en kraftig inflation.... Tänker jag helt fel? vad tror ni? Sen är det ju så klart kul att ha bra objektiv också, så det ena behöver ju inte utesluta det andra :)

/Magnus

Köp en trevlig veteranbil, den behåller värdet mycket bättre än den nya Volvon eller Saaben, dessutom mycket kul under tiden. Använd sedan kameran till att fota bilen.
Ett lite skämtsamt inlägg men med verklighet bakom.

en back öl har visat sig vara riktigt bra som investering. Kostar ca 200kr och man får tillbaks 12kr. klart bättre än eriksson som gick från över 200 till ett par kronor om jag minns rätt. fermenta... och nu sist carnegie. dessutom har jag själv tagit en del av mina bästa bilder efter ett par stänkare. (kanske säger mer om mig som fotograf men i alla fall).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto