Rött är fysikaliskt energilöst och blått väldigt energirikt (blå eldsflamma är jättevarm, rödgul relativt sval).
Det säger dock inte så mycket i sammanhanget eftersom vi måste beakta solljusets spektrum. Det vi betraktar som "vitt" är ju bara vitt för att våra ögon är anpassade efter detta spektrum.
Man kan enkelt sett betrakta solen som en svartkropp med temperaturen ~5800 Kelvin. Det är därför den siffran ungefär motsvarar vitbalans för dagsljus, fast nedkompenserat något till ~5500 K då atmosfären påverkar ljuset åt det varmare hållet ("varmt" ljus är ju förvirrande nog i sammanhanget motsvarande en
lägre temperatur!).
Såhär ser solens spektrum ut sett med avseende på energi hos strålningen vid olika våglängder:
Som synes matchar det nästan precis en teoretiskt perfekt svartkropp som håller 5777 Kelvin, men med lite mindre UV och lite mer IR.
Vi kan också se att blått ljus inte är det energitätaste ljus som utstrålas, utan toppen ligger vid strax under 500 nanometer, alltså cyan eller grönt. Men, en "flaggblå" flagga är å andra sidan mer cyanfärgad än blå
Jag vet inte hur atmosfären påverkar precis, men då den absorberar UV rätt bra så kan jag tänka mig att kurvan sjunker ännu brantare i vänsterkanten när ljuset väl nått ner till oss här på jordytan. Alltså ännu mindre energi från blått ljus.
Vad gäller ortokromatisk film så har det nog inte heller så mycket med energitätheten vid olika våglängder att göra, utan att den specifika reaktionen i filmen råkar inträffa lättast vid en viss våglängd.