Annons

Inventarievärde på mina bef. grejor???

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Jag håller på att starta en enkild firma med foto som sysselsättning och undrar map avskrivningar hur jag ska värdera min "maskinpark", dvs mina fina goa kameror? De är ju äldre än tre år och således avskrivna men inte kan jag plocka in dem i min firma och vips så är de värda noll kronor? Finns det någon schablon att räkna ut ett ingående värde i firman av mina tidigare helt privata grejor? Tacksam för lite hjälp.
(Jag ska plugga på detta a.s.a.p.)
:)Mats

Grejorna kan värderas av någon utomstående. t.ex en fotohandlare som skriver ett värderingsintyg. På detta sätt får du ett värde på dina grejor som du också har nytta av när du skall försäkra dem(om du inte redan gjort det).

:)

Försäkring har jag inte råd med i nuläget...nävars, det går på hemförsäkringen. Det jag undrar över är hur mycket avskrivningen är under första året. Jag vet vad grejorna kostar hos handlaren så det är inte så svårt men kan jag använda en tredjedel av det värdet (avskrivningen) rakt av i resultaträkningen?

När det gäller försäkringen så bör du kolla med ditt försäkringsbolag om din försäkring gäller även om du använder den yrkesmässigt.
En tredjedel kan du säkert använda. Avskrivningstiden för datautrustning kan vara ännu kortare, åtminstone har jag fått de uppgifterna från en som jobbar med bokföring.

Lex skrev:
Grejorna kan värderas av någon utomstående. t.ex en fotohandlare som skriver ett värderingsintyg. På detta sätt får du ett värde på dina grejor som du också har nytta av när du skall försäkra dem(om du inte redan gjort det).

Saker som står skrivna som inventarier på firman kan väl ändå inte gå på hemförsäkringen? Har du kollat upp det ordentligt?

Mvh. Adrian

När det gäller enskild firma så är den enda avskrivningsformen som är giltig restvärde metoden. Det innebär att du skriver av 25% av inventariernas totala värde den sista dagen i bokföringsåret varje år. Med den metoden blir prylarna aldrig riktigt avskrivna men så är det. Vill du skriva av dem fortare måste du starta Aktiebolag eller Handelsbolag.

Ett exempel:

Din gamla utrustning du plockar in är värd 20000:-

Sen köper du in utrustning för 5000:- första året.

Den bokföringsmässiga avskrivningen blir då 25% av 25000:- dvs 6250:-

Nästa års bokföringsmässiga värde är 18750:-

du köper in inventarier för 10000:-

Den bokföringsmässiga avskrivningen blir då 18750+10000 sen 25% av det dvs 7187,50:-

Nästa års bokföringsmässiga värde är 21562,50:-

Och så vidare.......

Hoppas du förstår =)

/David

Adrian82 skrev:
Saker som står skrivna som inventarier på firman kan väl ändå inte gå på hemförsäkringen? Har du kollat upp det ordentligt?

Mvh. Adrian
Nej. då gäller inte hemförsäkringen. Alla vet inte det och använder sina privata grejor i firman i tron att försäkringen gäller.. Om det händer något då som gör att de behöver använda hemförsäkringen kan de få problem med försäkringsbolaget.

Det är väl ändå inte ett fast värde på 25%? Så har inte jag lärt mig. Jag fick lära mig att man ska uppskatta den tiden beroende på produkt. T ex att en dator är användbar i två år och därför drar man av 50% av dens kostnad första året och 50% andra året men om man istället hade köpt en traktor så kanske man anser att den fungerar i 10 år och därför drar man 10% av dess värde varje år. Hag är inte helt hundra på detta men så förstog jag det när jag lästa företagsekonomi.

sjohan skrev:
Det är väl ändå inte ett fast värde på 25%? Så har inte jag lärt mig. Jag fick lära mig att man ska uppskatta den tiden beroende på produkt. T ex att en dator är användbar i två år och därför drar man av 50% av dens kostnad första året och 50% andra året men om man istället hade köpt en traktor så kanske man anser att den fungerar i 10 år och därför drar man 10% av dess värde varje år. Hag är inte helt hundra på detta men så förstog jag det när jag lästa företagsekonomi.

Delvis rätt.. Men det gäller bara alla bolagsformer utom enskild näringsverksamhet. Då är det restvärdeavskrivning som gäller.. Läser själv till Civilekonom och det är inte alltid litteraturen och föreläsarna har rätt. I de allra flesta fall beskriver man hur det fungerar i aktiebolag och då stämmer det att man tar nyttjandetiden som avskrivningsbas, d.v.s. att man tex skriver av en dator på två år.

Men för enskild näringsverksamhet så gäller inte det. Det skulle kanske fungera om du gör det men blir din deklaration granskad så åker du dit och kan i värsta fall bli sköntaxerad, eller åtminstonde blir tvungen att göra om deklarationen och hålla på att förklara dig för skattemyndigheten varför du ej var tillräckligt insatt i företagsekonomi. Bokföringslagen säger att för att sköta ett företags bokföring skall man "erhålla erfoderliga kunskaper".

Kontakta en bokföringsbyrå, det lönar sig!
Själv betalar jag 5-6000:per år.
Då deklarerar han åt mig, sköter alla papper, ser till att alla avdrag som du är berättigad till kommer med i deklartaionen.
Ser till att all avskrivning på din utrustning görs riktigt.

Innan när jag körde vid sidan om ordinarie jobb så betalade jag 800-1200:- per år för motsvarande tjänster.

Nej, jag arbetar inte som fotograf.

Puss å kram David och tack för den förklaringen!
:)

Vidare så har jag ett heltidsjobb plus en knodd och en till på gång så firman kommer att vara ett långtidsprojekt med syfte att växa sakta och sen explodera om 5-6 år när jag byggt upp kundnätet. Jag ska läsa in mig lite nu under julen..
Jag kontaktade försäkringskassan för att få hjälp i ämnet och fick som svar ang. avskrivningtid att det varierade...Tre år för datagrejor men kan vara längre för kameror helt beroende på hur länge man ämnar använda dom. Det blir fem år för min kamerautrustning...

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar