ANNONS
Annons

Invändig rengöring av analogt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Escalib

Aktiv medlem
Jag har köpt mig ett gäng gamla begagnade analoga objektiv för en spottstyver, att använda till min digitala systemare - och samtliga objektiv är fullt funktionsdugliga förutom ett fast Zuiko 50mm f/1.8, där det tyvärr ligger en hinna av ngt skit precis innanför den första linsen (den som är vänd mot kameran) vilket gör att allt blir suddigare än vad jag skulle vilja ha det.

Frågan jag nu ställer mig är om ngn vet om ngn sida som ger detaljerad information om hur jag som lekman själv kan öppna upp objektivet och rengöra det?

"Analoga objektiv"....kul :)

Har inga specifika tips men de flesta "gamla hederliga" servicefirmor för kamera och optik har inga problem att öppna upp och rengöra äldre "riktiga" objektiv ;-) Att ge sig på dem själv skulle jag inte rekommendera. Inte så dumt att samtidigt få snäckan på dem uppsmord samt evt rengöra bländarlamellerna. Hinnan du beskriver är säkert fett som sublimerats från snäckan....innebär att det säkert finns på flera ställen bla på bländarlamellerna som då ofelbart börjar klibba och krångla.

// Matti

Senast ändrad:
Apropå analoga objektiv

Är det någon som testat att köra gamla OM-objektiv på digital kamera? Vägled mig gärna om den tråden redan finns.

Jag har också en hög analoga objektiv, men har fått höra att adaptern som behövs mellan kamera och objektiv inte fungerar särskilt bra.

Åsikter?

Men för i jösse namn....det finns väl inga "analoga" objektiv lika lite som det finns "digitala". Eller förresten.....alla objektiv kan kanske klassas som analoga eftersom det inte finns någon glugg som på något sätt elektroniskt bearbetar bilden ;-)

Manuellt respektive autofokuserande objektiv finns!

Ha'de / Matti

Hur som helst...

... så behövs det en adapter-ring för att använda objektiv från äldre analoga OM-kameror på nyare digitala kamerahus.

Har någon erfarenhet av detta?
(Ber om ursäkt om jag byter ämne, peka mig gärna rätt.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar