Annons

Intresserad av att köpa 5D MK2 billigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

eLik

Aktiv medlem
Hej!

Min far åker snart till Kina och jag har planer på att låta honom köpa med en del fotoutrustning hem. Men jag vill givetvis göra en intressekoll först för att se så att jag inte blir sittande med prylar som jag sen inte har användning för eller får sålt.

Det jag tänkt är är att låta honom köpa med 3-4st 5D MK2 hus hem. Detta eftersom Canon har världsgaranti på sina hus så inga problem kan uppstå i efterhand mellan mig och köparen. Givetvis kommer jag själv behålla ett av husen så detta blir ju en win-win situation.

Så vad skulle ni anse vara ett rimligt pris för ett 5D MK2 hus som är sprillans nytt, om än importerat från Kina. Levereras självklart i originalkartong.

Jag hade inte tänkt att ta betalt innan han åker, utan jag gör i sådant fall ett utlägg för att det inte skall bli några risker från din/er sida.

Om tråden är postad på fel ställe eller opassande ber jag så mycket om ursäkt, då får den gärna flyttas eller raderas. Frågor tas helst i tråden, annars via PM.

Vänliga hälsningar
Björn

EDIT::

My fault, givetvis är det ju objektiven som det är världsgaranti på. Kamerahusen har man världsdelsgaranti på, d.v.s garantin på ett hus köpt i Asien gäller just i Asien.

EDIT 2::

Talade nyss med Canon RCC i Göteborg. Canon i Sverige (Norden) har en s.k "goodwill" mot övriga produkter som är köpta även utanför världsdelar, d.v.s ett kamerahus köpt i Asien tar de in på garantiärenden under det 1a året, helt utan motkrav. Detta gäller alla Canons servicecenter i varje fall Sverige, hon trodde även Norden.

På så vis är det enda man förlorar på ett köp genom mig den allmänna reklamationsrätten på 3 år.
 
Senast ändrad:
Priset bör vara minst ett par tre tusen billigare än billigaste Europapriset (20.710 enligt prisjakt) för att det skall vara intressant. Frågan är om upplägget lönar sig överhuvudtaget med tanke på den höga svenska momsen (+25%) vid införseln.
 
Ett pris om ca 17000:- tror du då skulle kunna vara attraktivt nog för att få den såld? Den prisbilden skall kunna hållas trots momsen.
 
Ja, det var väl mera en spekulation från min sida, eftersom jag redan har en Mk II. Men för 17000 borde det finnas spekulanter, tycker jag.
 
Luktar Skumt......

Det luktar skumt och konstigheter lång väg. Vet du vad som gäller vid import och så, du kan liksom inte ta med dig 4 stycken kameror i tullen bara sådär, framförallt inte om du inte gör det som företag. Du måste dessutom betala moms och tro mig, (vet inte var du skulle fått det ifrån), men en Canon 5d Mark II kommer du INTE få för 13600kr komplett (vilket priset blir utan moms).

Du skriver dessutom att köpa den "utanför någon världsdel", vaddå, ska du köpa den på månen då eller?? Du får nog kolla upp lite vad gäller andra saker också, att du skulle "lägga ut" runt 100 tusen kronor till människor som du antagligen inte känner, kanske man ska betala dig en "hand-peng" innan??

Vill verkligen inte trycka ner dig, men jag har rätt stor erfarenhet med både import, export, tull, moms, ekonomi med mera, därför så är det väldigt intressant hur du skriver. Om du tror att din pappa kommer att kunna "smussla med" 4st kameror i bagaget och inte något skulle märkas, så har du fel. OM det nu är så som du säger, att du kan köpa de helt nya, ärliga, med befintlig garanti, för 13000kr st, då kan jag inte mer än att säga grattis, dock känns det inte seriöst för fem öre, men om du kan det, så är jag på, du får 18500kr för en av mig.

Så hör av dig så tar jag en, dock ska det vara 18500kr inkl moms och om du tar in den så så kommer du få momskvitto med, så man kan cleara som företag och få tillbaka momsen, så det låter som en bra deal.

Go for it my friend
 
Ps

Vill dock påpeka att det finns många som kör med "lock-priser" som på Ebay, men när du väl beställer de, så kommer inte batteri, laddare, kartong etc etc att ingå, utan det får du köpa till, det är så de flesta av de gör, som då säljer de såååå billigt.

Vidare så finns det en stor andrahandsmarknad, inte minst i Kina, produkter som är fel på, kasseras, som är kopior (som varken du eller jag kan se skillnad på med blotta ögat), så bara varna dig för det.
 
Ett par arbetskamrater var nyligen på jobbresa till Kina. Planen var att köpa med sig en mindre kompakt typ Ixus, men då prisskillnaden bara var några hundralappar mot Europa så tyckte dom inte att det ens var värt besväret.
 
Vill dock påpeka att det finns många som kör med "lock-priser" som på Ebay, men när du väl beställer de, så kommer inte batteri, laddare, kartong etc etc att ingå, utan det får du köpa till, det är så de flesta av de gör, som då säljer de såååå billigt.

Vidare så finns det en stor andrahandsmarknad, inte minst i Kina, produkter som är fel på, kasseras, som är kopior (som varken du eller jag kan se skillnad på med blotta ögat), så bara varna dig för det.

Hej!

Jag förstår din skepsis till det hela. Vad gäller utlägg så är pengarna inte problemet (då hade jag väl knappast kunnat genomföra detta). Och just för att marknaden är som den är där nere vill jag inte ta betalt av folk i förskott ifall något skulle gå snett. Det var också till stor del därför som jag skapade tråden, för att se vad rimligt pris är på marknaden i Sverige för att se om det skulle vara lönsamt ens.

Vad gäller just kopior etc, hur skyddar man sig ifrån det? Finns det verkligen någon som skulle kunna göra en fejkad mk2 och L-objektiv som du inte skulle kunna se skillnad på ens med blotta ögat eller vid en test av kameran? Måhända må de vara duktiga på kopior där nere, men någonstans går väl också deras gräns?

Skulle det vara något fel på produkten kan man ju givetvis nyttja sin garanti här i Sverige. Vad jag menade med världsdelar var väl inte så svårt att förstå? Europa, Usa, Asien etc är alla olika världsdelar över vilka garantin på hus normalt sett inte sträcker sig över, förutom Sverige/Norden då. Måhända även fler länder, men det låter jag vara osagt.

MVH Björn
 
Är det såpass mycket billigare i Kina alltså? För här i Sydkorea där jag bor just nu ligger en 5D mkII på runt 19 000:- senast jag kollade priser. Har själv köpt ett 70-200/2.8L IS USM här i Sydkorea. Landade på knappt 13 000:-. Har kollat lite priser i Japan också och Canonprylarna verkar ligga på ungefär samma priser där som här i Sydkorea.
 
Det är är ju bara en reklamtråd för framtida krämeri för att tjäna pengar, i detta fall genom att fuska genom tullen. Är det inte bättre att flytta detta till annonsmarknaden och stänga denna tråd?
 
Det är är ju bara en reklamtråd för framtida krämeri för att tjäna pengar, i detta fall genom att fuska genom tullen. Är det inte bättre att flytta detta till annonsmarknaden och stänga denna tråd?

Ursäkta?

Anser du detta vara reklam? Genom att höra sig för ifall folk är intresserade av att köpa en 5D till reducerat pris? Jag ser det snarare som en tjänst.

Och jag tycker inte att du behöver uttala dig om saker du inte har någon koll på. Vart har du läst att jag ska försöka "fuska genom tullen"? Jag är inte så dum att jag tror att jag kommer undan tull/moms vid införsel på varor på denna nivån, så var snäll och fråga innan du kastar ur dig kommentarer utan belägg.

MVH Björn
 
Men du Bjärn

Hej!

Jag förstår din skepsis till det hela. Vad gäller utlägg så är pengarna inte problemet (då hade jag väl knappast kunnat genomföra detta). Och just för att marknaden är som den är där nere vill jag inte ta betalt av folk i förskott ifall något skulle gå snett. Det var också till stor del därför som jag skapade tråden, för att se vad rimligt pris är på marknaden i Sverige för att se om det skulle vara lönsamt ens.

Vad gäller just kopior etc, hur skyddar man sig ifrån det? Finns det verkligen någon som skulle kunna göra en fejkad mk2 och L-objektiv som du inte skulle kunna se skillnad på ens med blotta ögat eller vid en test av kameran? Måhända må de vara duktiga på kopior där nere, men någonstans går väl också deras gräns?

Skulle det vara något fel på produkten kan man ju givetvis nyttja sin garanti här i Sverige. Vad jag menade med världsdelar var väl inte så svårt att förstå? Europa, Usa, Asien etc är alla olika världsdelar över vilka garantin på hus normalt sett inte sträcker sig över, förutom Sverige/Norden då. Måhända även fler länder, men det låter jag vara osagt.

MVH Björn


Hallojsan björn.

Att inte din tråd blivet borttagen redan tycker jag är konstigt, för att det är väldigt skumt med det som du skriver. Att du skulle lägga ut flera hundra tusen till folk som du inte känner, att du dessutom verkar tro att man bara sådär hur som helst kan ta in vad som helst visar på att du nog inte har så mycket koll på läget. Att du skapar en tråd för att se om det finns en marknad kan väl vara förståligt, men du gör det på ett väldigt konstigt sätt, dessutom så verkar du som sagt inte alls ha några kunskaper inom ämnet.

Har själv både studerat ekonomi, import/export, global handel mellan gränser, marknadsföring och kan nog säga att jag har den biten under kontroll.

Jag är nog även beredd att ta Håkan i försvar, för visst är detta en reklamtråd där du vill göra reklam aka kolla intresset, men nog är din tanke att du ska kolla intresset för att du ska kunna "ta upp beställningar", för om du bara skulle kolla intresse, då skulle du snarare gjort en marknadsundersökning, där du intervjuade folk och frågade vad de tyckte var ett rimligt pris för en Canon 5d mk2, så du borde nog be om ursäkt till Håkan i detta fallet.

Sedan angående garantin så är det något som du fått om bakfoten, alltså för att någon för oss (eller ja, de flesta av oss) skriver på ett forum att garantin vid gråimport är den samma som om du köpt den i det inhemska landet, det är nog inget som man ska ta på för stort allvar, när du skriver sådana saker så bevisar du mest din okunnighet på ett oproffsigt sätt och OM du nu vill få folk att nappa på ditt erbjudande om att köpa billig kamera, då ska du nog lägga om stilen, dock tror jag att det redan är kört, eftersom du hade en rätt konstig början och folk är inte dumma i huvudet. Du fick mitt lilla räkneexempel i förra inlägget, alltså skulle de kosta på den inhemska marknaden där du köper de, alltså 13.000kr, GLÖM DET kan jag säga dig direkt.

Sedan vad gäller kopior eller inte så tänker jag inte gå in på det, men JO, de kan prestera kopior på ett sätt så att varken du eller jag kan avgöra om det är äkta eller inte. Märkväl, en kopia kan vara en produkt som är gjord på samma ställe, med samma komponenter, men där den kan skilja sig mycket mycket lite, kanske i mjukvaran, kanske på andra saker, kanske felaktiga serienummer etc etc

Alltså de är inte korkade för att de bor i Kina Hong Kong och har sneda ögon, de är inte korkade och producerar saker billigare än vad de behöver och kontentan av detta hoppas jag är att du försår lite mer av vad vi kunnig har berättat och om det är något oklart så är du ju iallafall för min del, väldigt välkommen att höra av dig, så länge det är med ton och reson. Givetvis gäller det alla i tråden.

Men att ha en rubrik som "intresserad av att köpa 5d mk2 billigt" och sedan bli sur för att någon ifrågasatte om det inte var reklam, det är oproffsigt, så ja, nu hoppas jag på ett välformulerat, vuxet, inlägg.

Ha de bäst


Ps! När skulle du (eller ja, du skrev din pappa från början, men det var kanske du som skulle åka dit??) DS
 
Jag måste fråga, vad är meningen med att köpa hem kameror till en massa okända människor? Vill du bara vara hygglig? Du lär ju knappast tjäna några pengar på affären, om du nu inte lyckas smuggla in dom (vilket dock inte är omöjligt, dom genomsöker väl inte alla väskor?).
 
Jag är inte så känslig så Björn behöver inte be om ursäkt, men han borde sluta skriva i den här tråden för det lär inte gynna honom. Vill han importera och sälja så får han det, men som tidigare skrivits utifrån sina kunskaper borde han vara försiktig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.