Annons

Intressant länk om Autofocus o problem

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, det finns ju skäl till att man fokuserar manuellt när man kan.
Jag använder autofokus på modevisningar för att slippa ett handgrepp (vridningen av fokusringen), inte för att få skarpare bilder!

Hej

Man kan ju undra ibland då man läser irriterade inlägg typ:

"Jag har varit proffs i 25år och nu köpt en xxxx där autofocusen inte fungerar eller är nog snabb så nu sviktar min inkomst pga oskarpa bilder."

Jag trodde att Minolta var först och kom med autofocusen 1985, men kan ha fel.

Ofta spär samme författare på att de saknar sin mellanformatare (läs Hasselblad), där var det aldrig några problem.

De har väl fortfarande inte AF på 6x6 från HB?

Så världen är underlig då proffs eler sk proffs plötsligt glömt vad de kan eller blivit helt beroende av saker och ting.

Skall jag elda mer svarar samme typ av person på nybörjarfrågor om kameraval:

"Köp en helt manuell kamera så du lär dig från grunden".

Roine

Man kan ju fråga sig om de nämnda proffsen är kvalificerade att ratta en kamera om de inte kan hitta avstängningen av autofokusen. Det kanske är naturlig evolution om de tappar i omsättning.

Hej

Se man lär varje dag att källor man har är outgrundliga, har en popular photo som säger minolta 85 framför mig......

Det hänger säkert på en definition igen.....

Roine

roinek skrev:
Hej

Se man lär varje dag att källor man har är outgrundliga, har en popular photo som säger minolta 85 framför mig......

Det hänger säkert på en definition igen.....

Roine

Säkert är det en definitionsfråga det handlar om här Roine. Det verkar som om Pentax lösning grundade sig på att autofokusen satt i objektivet. Här är ett citat från Pentax Svenska sida.

"1981 lanserar Pentax världens första autofokuskamera ME-F. Kameran har autofokustekniken inkorporerad i optiken och visar vägen för den framtida autofokusutvecklingen."

Hittade även en bild på kameran med monterat objektiv. Bilden kommer från Bojidar Dimitrov's Pentax K-Mount Equipment Page.

Senast ändrad:
Nikon F3AF var väl före också. Men i mitt huvud är också Minolta 7000 först så det är nog någon definition som spökar.

Är det ingen som kommer ihåg Canon T-80? Den var varken först eller bäst...men ful som stryk var den! Och det gjorde att det tog mer än tio år till innan jag skaffade en systemkamera igen. (och ingen Canon då;-))

Canon visade en AF-kamera (prototyp) redan 1963!

Konica var först med en riktig AF-kamera, typ kompakt, 1978.

Pentax ME-F 1981 är väl inte riktig en AF-kamera. Endast ett AF-objektiv fanns och man måste starta AF med en knapp på objektivet, inte med avtrycket.

Minolta 7000 1985 var en fullfjädrad AF-kamera komplett med flera objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar