Annons

Intervjuljud

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Jag lurar på lite olika alternativ för ljudupptagning i samband med intervjufilmer.

I dagsläget har jag blott en Zoom H2, som är ett helsike att använda och har för brett upptagningsområde.
Jag lurar därför på en shotgunmik på bom. Skulle en Røde Videomic räcka? Och borde jag koppla den till en Zoom H4n för att få bra kontroll och ljudkvalitet? Det känns som en mycket prisvärd uppsättning. Ljudsynk är mycket lätt i Final Cut Pro X, så in i kameran behöver det inte gå.

Mygga är absolut en möjlighet. Jag har dock inte lyckats få jättebra kvalitet, men det beror säkerligen mer på myggans kvalitet än på myggor i allmänhet.

Efter att ha gjort lite efterforskningar verkar det som att en nära placerad Videomic kopplad till H2:an är den bästa lösningen just nu, och att H4 tack och lov inte är nödvändig för ljudkvaliteten. Videomicen på väg på posten, så nu blir det till att prova sig fram.

Efter att ha gjort lite efterforskningar verkar det som att en nära placerad Videomic kopplad till H2:an är den bästa lösningen just nu, och att H4 tack och lov inte är nödvändig för ljudkvaliteten.
Ja det är väl tom det som rekommenderas i manualen till zoom.
O om jag har förstått rätt så har H2 och H4 samma mikrofoner o samma ljudkvalité.

När det gäller synkning av ljud så skriver du att det är väldigt lätt i FC.
Finns det funktioner som synkar flera ljudfiler automatiskt?
Har jag förstått det rätt med Premiere Pro så måste jag köpa en plugin för att få hjälp med det.
Vet du ngt om detta?
Skall börja senare i veckan...

Ah, min manual är försvunnen.
Ang. synk, så finns en funktion i Final Cut Pro X, som låter dig markera ett videoklipp med inbyggda mikrofonens ljud, och en separat ljudfil från samma tillfälle och välja "synchronize clips". Funkar vansinnigt bra.

hmmm Jag är avundsjuk på den funktionen!
Zoom H4n till ljudet. 2 systemkameror som jag filmar med.
Systemkamerorna kan bara filma i 10 respektive 20 min. sen omstart.

1 Synka alla filmbitars ljud mot zoomens som spelar in hela konserten i ett stycke.
2 ta bort ljudet till kamerorna.
3 Klippa mellan kamerorna.
Snart är det skolavslutning o då önskar jag att jag är klar, peppar peppar..

Jag filmar med en hackad GH1, så tidsbegränsningen är borta. Jo, jag tror att jag gjort det så enkelt och billigt för mig som det bara går, med tanke på möjligheterna som finns.

Jag lurar på lite olika alternativ för ljudupptagning i samband med intervjufilmer.

I dagsläget har jag blott en Zoom H2, som är ett helsike att använda...

Precis vad jag tyckte med. Köpte en Sony PCM m10 häromveckan. Vilken skillnad! Det märks sannerligen att Sony kan det här med ljudprylar, ergonomi o inspelning.
Membranknapparna på H2 är ju ett skämt i jämförelse.
Att ljudet blir bättre med är ingen nackdel heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar