Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Interpolering vs "Zoom"

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik H

Aktiv medlem
Med min skrivare Epson SC 680 har jag möjligheten att skriva ut en bild i "planschform" alltså på flera A4, exempelvis 2x2 eller 3x3.

Jag läste om interpolering i en annan tråd och har nu en fundering.

Är det interpolering som datorn utför då eller blir det nån form av zoomning bara. Så att man ska interpolera själv i PS innan utskrift ?

Det är den totala bildytan du ska anpassa storleken på bilden till..interpolera alltså i PS innan utskrift ;)

Jo det är jag med på, men jag undrar om skrivarprogrammet interpolerar eller bara zoomar.

Troligtvis blir det väl bäst med PS, men jag är mest intresserad av det tekniska bakom.

Har bara testat funktionen en gång när jag precis hade fått hem den.

:confused:

tvivlar starkt på att skrivarprogramet interpolerar..men det måste ju stå i manualen i så fall :)

Ok, jag får kolla där.

Men slutsatsen är iallafall, interpolering framför skalning/zoomning.

Tackar.

Interpolera själv oavsett vad din drivrutin gör. Annars har du ju inte möjlighet att lägga på en oskarp mask som är anpassad för den nya storleken.

Fredrik H skrev:
Är det interpolering som datorn utför då eller blir det nån form av zoomning bara.

Vari ligger skillnaden mellan de båda? Den zoomen du syftar på är sannolikt en form av interpolering. Oavsett vilket så vill du själv ha kontroll och då bör du, som Kim och Jim redan föreslagit, själv interpolera i ett bildbehandlingsprogram.

Jag har sett att ordet ''interpolera'' dyker upp allt oftare. Alla vet kanske inte vad det innebär även om Fredrik säkert gör det. Så... med risk för att vara dryg, låt oss anta att vi har två eller flera mätpunkter som täcker ett visst område.
  • Man interpolerar om man vill uppskatta hur en icke uppmätt punkt innanför mätområdet kan se ut.
  • Man extrapolerar om man vill uppskatta hur en punkt utanför mätområdet kan se ut.

Nja... "Zoomen" gör väl bara pixlarna större medan interpoleringen antagligen kör någon sorts algoritm för att räkna ut hur det kan ha sett ut. Typ jämnar ut övergångar mellan pixlar i stället för att bara göra dem större?

Eller?

Du lägger till information när du gör något större. Jag skulle säga att det är en form av interpolering.

Visst, språkligt kan det säkert vara så men jag har för mig att bildbehandlingsprogrammens riktiga interpoleringsfunktioner använder någn form av fraktalberäkningar för att räkna ut hur det iaf kunde ha sett ut om det hade varit en riktig bild i högre upplösning.

Zoomningen gör bara att pixlarna som tidigare tog upp en bildpunkt på skärmen istället visas på t.ex. fyra (2^2) punkter.

Så har iaf jag uppfattat det även om jag inte kan säga att jag har studerat ämnet speciellt noga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar