Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

interpolera upp en lågupplöst jpg med CS 5

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Har en jpg med ca. 650x450 px och vill göra den större.
Har ofta minskat bilder men inte förstorat. Jag har hört mig för och fått lite olika besked. Nu tänkte jag fråga här:
- Vilket maxstorlek kan jag ens nå med en hyfsat kvalité?
- Gör man det stegvis med 10% i taget och väljer då "best for enlargement"? Eller dubblar man pixelantalet med en gång och väljer vanligt "bicubic"?
Tack på förhand!
/Katja

Jag antar att du är med på att du kan aldrig få mer detaljer i bilden.
Är du helt säker på att det inte finns en större version någonstans på internet?
(Ladda upp bilden och sök med google bildsök om det finns möjlighet att den finns i större version).

Sen beror det mycket på typ av bild hur stor du kan få den utan att det ser illa ut (och såklart vad den ska användas till).
Ett porträtt kan du nog knappt förstora, men en bild på ett landskap utan små detaljer nog går bättre.
Något som kan vektoriseras kan förstoras i det oändliga (en logotyp t.ex.)

Jag använde en testversion av Perfect Resize och förstorade en bild som jag skulle trycka som canvastavla. Originalbilden var ett foto på 1280x1200 pixlar och jag gjorde den nog ungefär dubbelt så stor.
http://www.ononesoftware.com/store/perfect-resize-7-5-premium-edition-full/
Tror den blev dubbelt så stor till slut och jag var tvungen att sitta med 100% inzooming och ta bort artefakter i efterhand i Photoshop.

Det därmed 10% i taget lanserades av Scott Kelby för väldigt länge sen och var väl lite svartkonst redan då. Är knappast aktuellt med nyare Photoshop.

Jag tror inte att det finns ett recept som passar alla bilder, man får nog testa. Bicubic är ett standardval, bicubic smoother kanske funkar bättre. "Best for enlargment" står det i alla fall.

(Jag har en unik bild som försvann vid en datorkrasch. Det är bara en 640-pixelsversion som ligger här på Fotosidan som finns kvar. Har testat olika uppförstoringar men inget som ger nåt, egentligen.)

Tack för svaren!
Du Måns, kan du förklara varför 10%-tekniken inte är aktuell längre och vilka steg man bör ta med nyare PS i stället? Eller finns det inga tips alls längre och det är bara att testa?

Hej!
Har en jpg med ca. 650x450 px och vill göra den större.
Har ofta minskat bilder men inte förstorat. Jag har hört mig för och fått lite olika besked. Nu tänkte jag fråga här:
- Vilket maxstorlek kan jag ens nå med en hyfsat kvalité?
- Gör man det stegvis med 10% i taget och väljer då "best for enlargement"? Eller dubblar man pixelantalet med en gång och väljer vanligt "bicubic"?
Tack på förhand!
/Katja

Det beror lite på.

Vad ska du använda bilden till?

Vad ska du använda bilden till?
Min pojke ska vara med i en tävling och han har väl ändrat inställningen i kameran någon gång utan att märka det så bilderna blev så små de bara kan bli.
Men kanske bäst att låta bli pilla på upplösningen då så länge det bara finns en max- men ingen minimalgräns för längsta kanten. ;)

Tack för svaren!
Du Måns, kan du förklara varför 10%-tekniken inte är aktuell längre och vilka steg man bör ta med nyare PS i stället?

Som jag förstått det så var det tricket till för att kringgå skadeeffekter av de usla skalningsalgoritmerna i tidiga versioner av PS, och förlorade sitt syfte för ett antal generationer sedan när dessa byttes ut.

Tack för svaren!
Du Måns, kan du förklara varför 10%-tekniken inte är aktuell längre och vilka steg man bör ta med nyare PS i stället? Eller finns det inga tips alls längre och det är bara att testa?

Jag använde den metoden med CS2 eftersom Kelby skrivit att man skulle göra så. Men sen konstaterade andra efter att ha provat väldigt noga att 10% i taget inte gjorde nån positiv skillnad. Och jag kunde inte heller se nån positiv skillnad.

Och i senare versioner som CS5 är idén nog helt överspelad - kommer inte på källan just nu men kanske Martin Evening.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto