Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Interpolera från 10D eller 1D

Produkter
(logga in för att koppla)

ingemarh

Aktiv medlem
Hur och varför interpolerar man?

Jag har inte den blekaste hur och varför, men jag har förstått från div. diskussioner att det finns en poäng!

Har ochså förstått att jag behöver särskilt program (för utom PS), vad och hur dyrt?

Var finns vinsterna / fallgroparna?
Brus? Dynakiskt omfång? Pixlar?

Är det skillnad att interpolera en bild tagen med 10D vs. 1D ?

Kan jag få en bild från 1D lika högupplöst till tryck som en från 10D?

Om jag ska blåsa upp en bild i tryck, vilken kamera ska jag välja med tanke på kvaliteten på den färdiga bilden?

/ Fundering inför köp. // Ingemar //
 
Man interpolerar bilder om man ska göra stora papperskopior för att det inte ska se pixligt ut, det ger en jämnare och snyggare kopia men upplösningen blir den samma.

Normalt vill man väl ha 300dpi kopior med en pixel per punkt, då kan man interpolera upp bilden så det motsvarar önskat antal pixlar så att man får en pixel per punkt...det finns alltså ingen mening med att ha högre ppi än dpi, det blir det bara sämre av.
 
Sen skiljer det sig mellan olika interpoleringsprogam hur bra det blir.
Man kan använda ett vanligt bildbehandligsprogram som Picture Publisher exempelvis, man väljer bara "smart sizing" och skriver in vilken storlek man vill ha och trycker på "size".
 
Har ochså förstått att jag behöver särskilt program (för utom PS), vad och hur dyrt?
Om du menar Photoshop med PS så funkar det alldeles utmärkt att interpolera med. Finns bättre saker, men det är marginellt, så har man inte råd behöver man inte bekymra sig så mycket.
 
ingemarh skrev:

Om jag ska blåsa upp en bild i tryck, vilken kamera ska jag välja med tanke på kvaliteten på den färdiga bilden?
Beror ju på vad du menar med tryck.
Vanlig offset ca 150 linjer/tum fordrar 300pix/tum i 100% storlek. Så du behöver säkert 8-10Mp om du skall ha den för detta ändamål. Jag har 5 och får interp. en del för att fylla en A4.
Bilder i 300Pix/tum brukar dock hålla till ca 120%förstoring (ej int.) utan synbar försämring, så behöver du inte utfallande A4 kan du nog klara dig med 5-6.
 
8.64MP krävs för att få ut en A4 i 300DPI.

20 cm = 8" x 300dpi = 2400 pix +
30 cm = 12" x 300dpi = 3600 pix = 2400x3600 = 8640000 pixlar = 8.64MP..

Men nu är detta långt ifrån hela sanningen.. Allt beror på hur fina pixlarna är, eller rättare sagt, hur mycket du kan dra i dessa.

Från en 6MP DSLR (D100,10D,D60,300D,S2 osv) kan du med lätthet interpolera upp bilderna och skriva ut/printa 50x70 eller tom 70-100 utan att göra någon direkt avkall på kvalitén (och som vi alla vet är kvalité en subjektiv bedömning ;))

Att göra samma process med en 5MP från en digitalkamera med en liten sensor är svårare, då pixlarna inte är lika tacksamma som de från en DSLR (många kommer säkert att hävda attd eras går minsann precis lika bra) ;)
 
Använder man resize eller är det nån annan funktion man skall använda när man interpolerar i ps?

När man skickar bild för "framkallning" skall man alltså fa sett till att den är 300dpi i önskad storlek.
Nåt mer att tänka på?
 
I PS finns olika interpoleringsmetoder.
Långsammast men med bäst kvalite blir "Bi-kubisk"

"Bi-linjär" och "Närmaste granne" heter de övriga.
 
Jeppe skrev:

Från en 6MP DSLR (D100,10D,D60,300D,S2 osv) kan du med lätthet interpolera upp bilderna och skriva ut/printa 50x70 eller tom 70-100 utan att göra någon direkt avkall på kvalitén (och som vi alla vet är kvalité en subjektiv bedömning ;))

Jeppe.
Har ännu inte sett några SLR bilder i tryck, vet du någon fackpresstidning (150-200linjer) som använder någon av ovan nämda kameror?
Sitter jag kanske och väntar på en prisvärd 10-12 helt i onödan? Fast jag behöver utfallande A3 förståss..
Sen är det väl skillnad på hur många färger per pixel de tar, etc?
Mvh haze
 
Hej. Jag är SFF auktoriserad digitalnisse och gick kursen tillsammans med bl.a. Dramatens fotograf Mats Becker. Han gjorde (vid kurstillfället 2002) affischer 70x100 med utmärkt kvalitet för Dramaten. Utrustningen var en D60, objektiv vet jag inte. Men, i alla fall, A3 är absolut inget problem för en välexponerad bild från en av dessa kameror. Det går faktiskt att interpolera ett "rent" original ända upp till 50-60% enl. Stefan Ohlsons test för SFF:s räkning. Håll bara koll på histogrammet och fotografera om ifall det inte ser bra ut.
/skenbild
 
Jag har skrivit ut den här i A3 och då på min Canon S9000... I "riktigt" tryck borde den bli ännu bättre. Men än en gång, kvalité är ju en bedömningsfråga. Men jag anser mig ha hyffsat höga krav.
 
Jeppe skrev:
I "riktigt" tryck borde den bli ännu bättre. Men än en gång, kvalité är ju en bedömningsfråga. Men jag anser mig ha hyffsat höga krav.

Kanonfin bild :).
Jo ni kanske har rätt, men jag tycker det är konstigt att inga trycksaker dyker upp så man verkligen kan se vad som gäller.
Har inte Foto och andra blaskor däruppe testat så man kan se tryckta bilder där från dessa kameror?
Det kanske helt enkelt är så att parantessiffran man ofta ser är den riktiga? (6.4mp = (12xx)).

Om du menar skärpa med kvalitet så är det precis vad jag är ute efter, även på A3-stora bilder.
A5+ blir kanonskarpa redan med vår Sony..
 
Facktidningen Tåg (http://www.sjk.se/tag) som jag brukar medverka med bilder i, använder sedan några år flitigt med bilder från digitalkameror.

För de tre senaste nummren är omslagsbilderna tagna med Canon D60 och för nästa nummer är bilden tagen med en Canon 10D. Även beskurna 6 megapixelbilder har förekommit som omslagsbilder i tidningen utan synbar kvalitetsförlust.

Även bilder från 5 megapixelkameror (Dimage 7) har funnits på tidningens omslag.

Tidningen trycks i utfallande A4 med 150 linjer och finns i Press Stop butikerna runt om i landet (http://www.press-stop.se/kiosken/).

/Daniel
 
Tack för tipset. Bra tidningslänk.
Vet ej om tidningen Tåg går att få ner hit till spanien. Blir förmodligen väldigt dyrt:(.
Beställde dock ner senaste Foto som tydligen har digital tester i senaste numret, de kanske har några bilder.

Häls haze
 
skenbild skrev:
Har du sett Dramatens affischering? Det handlar om Lambdautskrifter.

Svar nej, tror inte den tekniken fanns när jag var i sverige senast. Hört talas om den, typ av laserutskrift och fotopapper eller något ditåt.
Förmodar att den är mer än bra med anledning av din fråga :).

Det är ju lite annnan teknik än det jag är ute efter, kanonskärpa i glassblaskor.

Vi gör faktiskt billboards runt 8 meter breda, mässmontrar mm med vanliga sonyn och PH. Hade t.o.m. en webbild (ursprung 72pix/tum 500px bred) interpolerad till 4X2 meter i Madrid i helgen. Helt ok om du står 4 meter ifrån.
Som Jesper sa, kvalitet...

Tack Daniel för ditt mail..

Haze
 
Skillnaderna verkar inte så där jättestora, vet att reichmann inte var så förtjust i det..
Tycker det låter dyrt iaf.

http://luminous-landscape.com/reviews/software/smartscale.shtml

"With both SmartScale and Genuine Fractals the edge is less ragged. Bicubic, and Bicubic with 10% increments look essentially identical, and both are not far behind the commercial products in image quality."

"SmartScale sells for USD $199. Genuine Fractals sells online for USD $159. Bicubic interpolation — Image / Image Size in Photoshop, costs nothing. "
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.