Annons

Interpolera eller lägre dpi

Produkter
(logga in för att koppla)

varghusse

Aktiv medlem
Känner att jag skulle behöva råd av någon som kan detta med
PPI, interpolering och print vs skärm. jag har ps 7.0

För det första har jag testat att interpolera i 10% i taget , alt använda ps rezizewizard , utan att kunna se någon skillnad!

Min huvudfråga är om man ska interpolera överhuvudtaget,

Vad jag läst i gamla trådar om interpolering så verkar ca 200 ppi vara undre gräns,för tex 70*50cm,, men när jag har testat i ps image rezize så tycker jag inte ens att 80-90 ppi ser pixligt ut,,trycker på actual pixels och print size när jag kollar...och får därefter trycka ca 3 gånger på + för att kunna se pixlarna.

Blir det då fel att göra så är nästa fråga,, blir utskriften pixligare än än vad skärmen visar trots att jag tittar på "print size"? om så är fallet ...Hur ska man kunna se exakt hur pixlig en bild kommer att bli i print.

Bifogar ett urklipp ur en bild som jag förstorat till
70*50 vid 90ppi.. klippet är 492*328 pixlar och
tagen ur "print size" visningsläge

Länk till hela bilden sparad i 90ppi:
http://www.flickr.com/photos/32359491@N04/3432686194/
 

Bilagor

  • test-90-ppi.jpg
    test-90-ppi.jpg
    21.6 KB · Visningar: 956
Senast ändrad:
Inte på skärmen

Känner att jag skulle behöva råd av någon som kan detta med
PPI, interpolering och print vs skärm. jag har ps 7.0

För det första har jag testat att interpolera i 10% i taget , alt använda ps rezizewizard , utan att kunna se någon skillnad!

Min huvudfråga är om man ska interpolera överhuvudtaget,

Vad jag läst i gamla trådar om interpolering så verkar ca 200 ppi vara undre gräns,för tex 70*50cm,, men när jag har testat i ps image rezize så tycker jag inte ens att 80-90 ppi ser pixligt ut,,trycker på actual pixels och print size när jag kollar...och får därefter trycka ca 3 gånger på + för att kunna se pixlarna.

Blir det då fel att göra så är nästa fråga,, blir utskriften pixligare än än vad skärmen visar trots att jag tittar på "print size"? om så är fallet ...Hur ska man kunna se exakt hur pixlig en bild kommer att bli i print.

Bifogar ett urklipp ur en bild som jag förstorat till
70*50 vid 90ppi.. klippet är 492*328 pixlar och
tagen ur "print size" visningsläge

Länk till hela bilden sparad i 90ppi:
http://www.flickr.com/photos/32359491@N04/3432686194/

Du kan inte se på skärmen hur det kommer att se ut. Oavsett vilken ppi du har ställt in så visas bilden med den skärmupplösning som du har inställd för din skärm. Har du interpolerat bilden kan du få en hum om skärpan genom att trycka + till du ser bilden i 100%.
 
Du kan inte se på skärmen hur det kommer att se ut. Oavsett vilken ppi du har ställt in så visas bilden med den skärmupplösning som du har inställd för din skärm. Har du interpolerat bilden kan du få en hum om skärpan genom att trycka + till du ser bilden i 100%.

OK. Det var ju ett tydligt svar, Har nästan börjat misstänka att det ligger till på det sättet.

Är det bara att skriva ut som gäller för att testa?

Det går inte att ställa in skärmen att automatiskt visa en bild med pixelstorlek som bilden har.

Det du skriver om skärpan och interpolering har jag sett när jag trycker på "actual pixels",, antar att det är samma som 100% ?

Då kan man ju faktiskt se hur skärpan avtar ,om interpolerar 100% eller mer.

Tillägg: Såg svar erros svar nu . Hann bara skumma genom ,resten av familjen står påklädd och väntar på mig.
såg jättebra ut , mycket läsning till eftermiddag.
 
Senast ändrad:
Återkommer till den första frågan i tråden:
Vad föredras i allmänhet av att använda lägre DPI eller att interpolera?
 
Det beror väl närmast på utenheten, vet inte om det finns någon enhet som har fullt variabel DPI utan du brukar vara låst till vissa fasta värden. Om du skulle välja ett DPI värde som inte finns i utenheten kommer det ske en interpolation i utenheten istället, då är det oftast bäst att själv interpolera bilden.
 
Ser att jag skrev DPI, jag menar PPI....
Ber om ursäkt.

Vad föredras i allmänhet av att använda lägre PPI eller att interpolera?
 
Svaret blir det samma. DPI och PPI fungerar i praktiken som synonymer.

Om det är en bläckstråleskrivare brukar PPI värdet vara en jämn multipel av DPI värdet, vanligen 360 eller 300.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.