Annons

Internetgirot ett prisvärt och säkert alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

nalleg

Aktiv medlem
Internetgirot underlättar distanshandel mellan privatpersoner. Jag har vid ett par tillfällen sålt prylar och det har fungerat smidigt. Men jag ändå några synpunkter


1. Underlag för prissättning 5% på köpeskillingen

Det borde vara en fast avgift och fördelas lika mellan säljare och köpare. Jag sålde ett objektiv för nästan 10.000. Köparen fick alltså betala nästan 500 kr. Tycker inte det är rimligt för en automatiserad tjänst

2. Säkerhet


Vad händer om säljaren eller köparen bluffar motparten genom att inte skicka utlovat gods resp bluffar om att gods inte mottagits? Jag tror sånt kan hända även om det är mycket ovanligt.
Internetgirots kundtjänst påstår visserligen att de inte råkat ut för det men kan man lita på det?.
Jag ringde upp infotjänst på polisens bedrägerirotel. Sammanfattningsvis gäller att om båda parterna är "vita" kommer polisanmälnmingen förmodligen att läggas ner. Ord står mot ord.

Vad gör internetgirot då?
Jag har vid två tillfällen tagit upp dessa frågeställnignar utan att få nåt svar.. Får säljaren som schabllon 50% av köpeskillingen ?

Hur skall man då gardera sig..Jo, det krävs att en oberoende part finns med vid ned/upppackningen av paketet. Något opraktiskt eller hur :). Köerna hos postombuden skulle bli rätt långa!
 
Jag har för mig att resultatet av en tvist blir att pengarna hålls inne tills tvisten avgjorts rättsligt (eller säljare och köpare till slut lyckas komma överens). Läs de allmänna villkoren.
 
Internetgirot underlättar distanshandel mellan privatpersoner. Jag har vid ett par tillfällen sålt prylar och det har fungerat smidigt. Men jag ändå några synpunkter


1. Underlag för prissättning 5% på köpeskillingen

Det borde vara en fast avgift och fördelas lika mellan säljare och köpare. Jag sålde ett objektiv för nästan 10.000. Köparen fick alltså betala nästan 500 kr. Tycker inte det är rimligt för en automatiserad tjänst

2. Säkerhet


Vad händer om säljaren eller köparen bluffar motparten genom att inte skicka utlovat gods resp bluffar om att gods inte mottagits? Jag tror sånt kan hända även om det är mycket ovanligt.
Internetgirots kundtjänst påstår visserligen att de inte råkat ut för det men kan man lita på det?.
Jag ringde upp infotjänst på polisens bedrägerirotel. Sammanfattningsvis gäller att om båda parterna är "vita" kommer polisanmälnmingen förmodligen att läggas ner. Ord står mot ord.

Vad gör internetgirot då?
Jag har vid två tillfällen tagit upp dessa frågeställnignar utan att få nåt svar.. Får säljaren som schabllon 50% av köpeskillingen ?

Hur skall man då gardera sig..Jo, det krävs att en oberoende part finns med vid ned/upppackningen av paketet. Något opraktiskt eller hur :). Köerna hos postombuden skulle bli rätt långa!

Om du blir lurad var 20:e affär, utan att få tillbaka några pengar eller utan at få någon vara blir det precis 5% och då går ekonomin jämt upp. Är det verkligen så vanligt med bedrägerier? Tror inte det, jag har aldrig blivit lurad men så är jag rätt försiktig också.

Om du dessutom räknar in att man kan bli lurad även med internetgirot ökar kostnaden från 5% till kanske 7.5% eller tom 10%, dvs blir man lurad var 10:e gång går det runt, blir man lurad mer sällan går man med vinst om man inte använder girot.

Nej, jag tror inte på just denna tjänst eftersom de inte försäkrar mot just tex de fall du beskriver samt fall med trasig produkt.
 
Var 20:e affär är kanske lite feluttryckt. Vad det är fråga om är att konstant bli lurad på 1/20 av det belopp man handlar för så går det jämnt upp. Du kan ju antingen bli lurad den gången du handlar för 100:- eller den där gör det för 10 000:-. ;)

I grund och botten håller jag dock med om att tjänsten känns ganska tveksam. Jag ser det nog mest som ett sätt att a) dra in mer pengar och b) få folk att inbilla sig att det är riskfritt att handla (på Blocket).
 
Jag har för mig att resultatet av en tvist blir att pengarna hålls inne tills tvisten avgjorts rättsligt (eller säljare och köpare till slut lyckas komma överens). Läs de allmänna villkoren.

Min poäng är att det finns inget objektivt underlag för att avgöra rättstvisten.Naturligtvis är dock läget ett annat om en köpare/säljare får polisens ögon på sig vid upprepade "incidenter"
 
Nej sa:
Jag tog inte upp den postala hanteringen. Det är ett kapitel för sig:

a) Försäkringsbelop
Normalt sett måste säljaren ha kvar kvittot på det ursprungliga inköpet. Utifrån detta gör sedan posten schablonmässiga nedskrivningar för ålder. (Källa postens reklamationstjänst). Det är oklart om man godkänner ett värdeintyg. Jag gick till en fotohandlare och fick ett värdeintyg.

b) Det vanliga "blåa" paketet som finns hos postombuden kan försäkras upp till 5000. VId större belop upp till 50.000 finns paket som kan hämtas på företagscenter. Vill man rekommendera ja då heter det plötsligt inte paket utan brev. Snurrigt värre!
 
Jag använder inte internetgirot längre eftersom det bara är inriktat på att skydda köparen och inte säljaren. Köparen betalar ju in pengar till internetgirots konto och sedan när han fått paketet ska han föra över dem till säljaren. Det är bara det att inget hindrar honom från att dra tillbaka pengarna när han vet att paketet är skickat och säljaren inte kan ta tillbaka det längre.

Det där med att pengarna låses vid en tvist är bara vid riktiga tvister som att varan varit trasig eller sånt, köparen kan bluffa hur han vill och säljaren kan inte göra ett smack.

b) Det vanliga "blåa" paketet som finns hos postombuden kan försäkras upp till 5000. VId större belop upp till 50.000 finns paket som kan hämtas på företagscenter. Vill man rekommendera ja då heter det plötsligt inte paket utan brev. Snurrigt värre!

Men ett postpaket är ju rekommenderat från början! I priset för ett paket ingår samma saker som i ett rekommenderat brev plus en 10 ggr större försäkring. Dessutom behöver man inte använda postens färdiga kartonger utan man kan ju ta vilken papplåda som helst om det är problemet.
 
Internetgirot underlättar distanshandel mellan privatpersoner. Jag har vid ett par tillfällen sålt prylar och det har fungerat smidigt. Men jag ändå några synpunkter


1. Underlag för prissättning 5% på köpeskillingen

Det borde vara en fast avgift och fördelas lika mellan säljare och köpare. Jag sålde ett objektiv för nästan 10.000. Köparen fick alltså betala nästan 500 kr. Tycker inte det är rimligt för en automatiserad tjänst

2. Säkerhet


Vad händer om säljaren eller köparen bluffar motparten genom att inte skicka utlovat gods resp bluffar om att gods inte mottagits? Jag tror sånt kan hända även om det är mycket ovanligt.
Internetgirots kundtjänst påstår visserligen att de inte råkat ut för det men kan man lita på det?.
Jag ringde upp infotjänst på polisens bedrägerirotel. Sammanfattningsvis gäller att om båda parterna är "vita" kommer polisanmälnmingen förmodligen att läggas ner. Ord står mot ord.

Vad gör internetgirot då?
Jag har vid två tillfällen tagit upp dessa frågeställnignar utan att få nåt svar.. Får säljaren som schabllon 50% av köpeskillingen ?

Hur skall man då gardera sig..Jo, det krävs att en oberoende part finns med vid ned/upppackningen av paketet. Något opraktiskt eller hur :). Köerna hos postombuden skulle bli rätt långa!



Jag skickade frågan till internetgirot och fick slutligen följande svar:


"Vi på Internetgirot.se tillhandahåller en betaltjänst som ska hjälpa till att motverka bedrägerier på Internet. Genom att alltid ha ett fraktsedelnummer eller liknande som garanti på att varan sänds så har vi gjort det som vi kan för att motverka att bedrägerier sker.

Kontakta fraktbolagen för att se om de kan ha någon tjänst som passar dina önskemål vad gäller garantier om vad som finns i paketet. "
 
Jag använder inte internetgirot längre eftersom det bara är inriktat på att skydda köparen och inte säljaren. Köparen betalar ju in pengar till internetgirots konto och sedan när han fått paketet ska han föra över dem till säljaren. Det är bara det att inget hindrar honom från att dra tillbaka pengarna när han vet att paketet är skickat och säljaren inte kan ta tillbaka det längre.

Det där med att pengarna låses vid en tvist är bara vid riktiga tvister som att varan varit trasig eller sånt, köparen kan bluffa hur han vill och säljaren kan inte göra ett smack.



Internetgirot skriver följande:

"När det gäller vår säkerhet så kan inte köpare dra tillbaka betalningen till säljaren utan rimlig anledning. Om säljaren har ett kolli-ID eller referensnummer registrerat så måste köparen ta emot varan.

Vid en eventuell retur så har säljaren lika lång tid på sig att godkänna returen som köparen har att godkänna varan i första skedet. Detta är 5 arbetsdagar men går att förlänga om varan inte kommit fram ännu.

Om säljaren alltså får en felaktig vara tillbaka så kommer vi att kunna låsa pengarna hos oss tills det att köpare och säljare är överens alternativt att en polisanmälan är gjord och vi har fått beslut från Domstolen om vem som ska få pengarna."



MIn kommentar: Angående polisutredning/beslut från domstol skickade jag en ny förfrågan till Internetgirot med påpekandet att det finns inget objektiv underlag för polisutredning. Se vidare mitt första inlägg och deras svar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.