Annons

Interna fokusen i en D90

Produkter
(logga in för att koppla)

MrOstlin

Ny medlem
Jag undrar hur den interna AutoFocusen fungerar...

Jag har en gammal stjärnkikare som låg och skräpade tills jag fick idén att koppla på min D90 på den.
Jag köpte ett T-Adapter som passade Nikon och skruvade på Kameran (utan objektiv) på kikaren så långt allt bra.
Men jag har svårt att fokusera med kikarens fokus och undrar om inte den interna i D90 kan hjälpa mig sista biten. Att fokusera med kikarens fokusratt är väldigt grovt.

/Magnus
 
Du måste nog fokusera helt manuellt på stjärnkikaren, högst antagligen måste du även ställa in exponeringen helt manuellt. Prova som tipsas i inlägget ovan att använda live view i inzoomat läge för att fokusera rätt, om det annars är för knepigt.
 
Fokuspunkten i displayen borde hjälpa dig att visa när fokusen sitter så länge kikaren har en bländare på motsvarande f8 eller större bländare.

/Karl
 
Jo jag har använt Live View för att se hur fokusen ligger när jag fokuserar manuellt med Kikaren.

Men hur fungerar min interna AF i D90?? den har ju en i huset kan inte den fokusera utan objektiv??
Tänker kanske fel men jag trodde att den interna flyttade sensorn för att fokusera!! Externa har jag i mina objektiv.
 
Nej, det sitter en AF-motor i huset som gör samma sak som den inbyggda motorn i vissa objektiv. Den är ansluten till objektiven genom en skruvanslutning vid bajonettfästet, du kan se en grej som ser ut som en liten spårskruvmejsel som sticker ut där!

Det krävs ett objektiv med samma anslutning för att det ska fungera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.