Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Interiörjobb, hur sätts priset?

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Hej
För några veckor sedan så blev jag frågad om jag ville fotografera lite åt en ägare vars hemsida behöver lite interiör bilder över verksamheten. Jag sade ja naturligtvis då jag precis har börjat jobba som frilansfotograf. Iaf, jag är projektanställd åt ett lokalt företag och igår hoppade jag in och fotograferade lite interiörbilder för ägaren som frågade mig för några veckor sedan och detta uppdrag är privat och inte via företaget som jag är anställd hos.

Ägaren själv bad mig komma in till hans restaurang/pub igår kväll. Jag var där i 2 timmar och ska dit mer ikväll för vimmelbilder. Vi kom överens om att jag kan ta massor av bilder och sen presentera dom för honom längre fram. Han själv är affärsman och erbjöd mig att köpa bilderna separat.

Vilket värde ska jag nu sätta på allt detta? Jag tänker så här:
Någonstans mellan 6-8 timmars arbete + redigering + slitage (bil/utrustning) och milersättning (3 mil t/r),
är detta rätt tänkt?

Eller ska jag göra det lätt för mig när vi väl sitter där och kollar på bilderna, att erbjuda honom alla bilder och rättigheter för ett paketpris?

Hur skulle ni göra? Jag har precis köpt ny utrustning som kostar en hel del om det har något värde i beslutet.

Tror du glömt det viktigaste och det är att ni bestämmer priset INNAN du börjar.
Själv brukar jag ge ett fastpris.

Finns väl en miljon trådar där fotografer vill veta vad dom ska ta på fs vad jag inte förstår är varför gör så många samma fel? När jag får en förfrågan på ett jobb så lämnar jag alltid en offert där det står tydligt vad det kostar. Sedan så kan man inte sätta ett pris för alla fotografer finns dom som tar från 50000 o uppåt för en dags jobb. Men det finns priser från tex blf o dom brukar ligga på runt 1000 kr timmen. Jag tycker minipris om man kan lämna bra bilder är för ditt jobb minst 6000 + moms.

Sedan finns det andra aspekter i ditt jobb om det är människor med på bilden har du tagit bilder på dom o bilderna används i reklam så kan du få problem efteråt. Ang antal bilder jag skulle lämna dom som är bra som täcker hans önskemål för uppdraget o hellre tänka kvalitet än kvantitet jag har när jag jobbade för reseföretag sett andra fotografer komma med typ 300 bilder som är väldigt lika varandra rensade man upp där så återstod typ 50 bilder sådan gillar inte bildchefer att behöva göra tar för mycket tid för dom.

Så mitt råd är
Lämna offert innan jobbet börjas o få klartecken på att den är godkänd oftast via mail ej muntligt.
Gör en prislista för dig som du tycker är rätt pris för din nivå o till andra konkurrenter.
Om det är människor med på bilden kolla att det är ok med dom o det beror på användningsområde på bilderna.

Ta det inte personligt men någon annan kanke tänker till innan o vi får mindre trådar om vad ska jag ta för pris när jobbet är påbörjat /slutfört.lycka till

jag är projektanställd åt ett lokalt företag och igår hoppade jag in och fotograferade lite interiörbilder för ägaren som frågade mig för några veckor sedan och detta uppdrag är privat och inte via företaget som jag är anställd hos.

En fråga, är du projektanställd som fotograf?

Hur ser anställningsavtalet ut? Får du fotografera utanför din projektanställning mot betalning?

Normalt sett ingår en skyldighet att som anställd inte bedriva konkurrerande verksamhet utan godkännande från uppdragsgivaren. Det kan ju vara begränsat i och med projektanställning, men det kan ju vara värt att kolla upp.

Är du inte projektanställd som fotograf så är det bara att fotografera vidare :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar