Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Interaktiv kurs i digitalfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilbeck

Medlem
Jag börjar med att tillägga att jag inte vet om mitt inlägg passar in under "Foto och datorn". Om någon annan har ett bättre förslag så flytta gärna tråden.

Nu till mitt problem:
Jag har läst e-learningdesign i två år nu och kommit fram till den period då vi ska göra vårt slutliga examensarbete. Vårt examensarbete måste lösa ett pedagogiskt problem, och därför tänkte jag göra en interaktiv grundkurs i digitalfotografi.
Det är nu ni kommer in i bilden :)

Jag skulle bli glad om det är någon som vill komma med tips och idéer på vad som ska tas med i en grundkurs, och var man egentligen ska dra gränsen innan det blir för avancerat. Jag skulle vilja sikta in mig på att målgruppen är en person som vill använda sin kompakta digitalkamera lite mer kreativt eller som precis skaffat sig, eller funderar på att köpa en digital systemkamera. Jag tror att jag vill styra mer åt systemkamera-hållet.

Ni får också gärna ge mig tips på vilket medie ni helst skulle se kursen i. Det första som slog mig var att göra en interaktiv webbsida/cd-rom där man får prova på och bli införstådd i hur olika inställningar påverkar bilderna.
Jag har dock inte bestämt mig för om detta är det bästa mediet. Man skulle ju annars kunna göra en e-book som lätt laddas ner eller helt enkelt som en gammal hederlig trycksak.

Men som sagt! Kom gärna med idéer. Jag vill gärna att mitt examensarbete skulle kunna vara till nytta för någon, då jag själv vet hur många frågor jag hade i början.

Fredrik
 
Jag tycker helt klart att du ska satsa på Cd/webb format. Känns som att det redan finns en uppsjö av vanliga böcker i ämnet.
 
jag tycker du ska gå igenom allt... mer eller mindre. du får göra det pedagogiskt med miljoner exempel så att alla hänger med. och massor med referenser så att den som är intresserad av ett visst avsnitt kan fortsätta läsa om det på annat håll, när du går över till nästa kapitel. webbsida känns som ett bättre alternativ än cd, den kan man nå överallt medan cd-skivan eller boken ligger hemma.
 
Hej!
Min spontana tanke är att utnyttja mediets egenskaper på bästa sätt. Jag hade gärna sett funktioner liknande de som finns på Canons hemsida med bränvidder eller det som finns på www.fujifilm.se/fotoinspiration. Möjlighet att inte bara se den faktiska skillanden utan att själv kunna göra olika "inställningar" och se resultatet tror jag kan vara nyttigt.

Allt från bländare, brännvidd, ljus till komposition och kameravinklar tror jag kan vara intressant.

Det vara bara lite spontana idéer. Lycka till med arbetet!
 
Mitt upplägg

Följandde delar hade jag tagit upp:

Dessa delar hade jag gått igenom snabbt och enkelt, det finns miljoner skrifter om detta men det måste vara med:
* Kameran
* Exponeringen
* Olika mätmetoder
* Ljuskänslighet (ISO)
* Motljusexponering
* Exponeringskompensation ljusa mörka ytor
* Fokusering
* Använda blixten
* Objektivet
* Bländarens funktion
* Vanliga "fel" på objektiv och hur det kan utnyttjas

Uförligt och fylligt om
* Bildkomposition
* Skärpedjup
* Ljusets inverkan
* Gyllene snittet och andra kompositionsregler
* Brännvidder och dess användningsområde
* Kreativt fotande
* Kreativ exponering (Länga tider, mkt korta)
* Rörelseoskärpa (Motiv som rör sig)
* Zomning under exponering
* Fluffigt vatten
* Med flera
* Makrofoto
* Porträttfoto

Fastna inte i en massa teknikaliteter som är lätta att skriva om men tråkiga att läsa foto handlar om bildkänsla försök förmedla det samt hur man övar upp sin bildkänsla och du kommer att lyckas.

Lycka till

Martin

Ps: Hade tabbat in nivåer i listan ovan men det funkar ju inte med html ...dumma mej....men hoppas du ser vad som borde vara underkapitel :)
 
egaeci skrev:
jag tycker du ska gå igenom allt... mer eller mindre. du får göra det pedagogiskt med miljoner exempel så att alla hänger med. och massor med referenser så att den som är intresserad av ett visst avsnitt kan fortsätta läsa om det på annat håll, när du går över till nästa kapitel. webbsida känns som ett bättre alternativ än cd, den kan man nå överallt medan cd-skivan eller boken ligger hemma.

Ja, du har rätt Anna. Jag skulle gärna vilja ta med ALLT. Men jag har 6 veckor på mig, och det blir inte speciellt mycket produktion eftersom förstudie, rapporter m.m tar tid. Därför tänkte jag begränsa mig och ta med det som är av störst vikt för en nybörjare.

Tack för alla tips! Det hjälper verkligen!
 
Eftersom du förmodligen kommer att tvingas att begränsa dig rörande vilka ämnen som du hinner avhandla så skulle mitt råd att satsa på teorin bakom själva fotograferandet.
De tekniska förutsättningarna förändras ändå såpass snabbt att det blir inaktuellt nästan omgående. Gå istället igenom grundläggande fototeknik och nöj dig med att bara förklara övergripande de olika för- och nackdelarna med digital fotografering.
Alltid lika kul att sitta på biblioteket och bläddra igenom böcker som gick igenom datorteknik på 80-talet. Idag är det helt passé. En bok som däremot beskriver teorin bakom datorer är fortfarande aktuell i mångt och mycket, även om den förstnämnda var bra mycket roligare att titta i när den var ny.
 
davidvpt skrev:
Eftersom du förmodligen kommer att tvingas att begränsa dig rörande vilka ämnen som du hinner avhandla så skulle mitt råd att satsa på teorin bakom själva fotograferandet.
De tekniska förutsättningarna förändras ändå såpass snabbt att det blir inaktuellt nästan omgående. Gå istället igenom grundläggande fototeknik och nöj dig med att bara förklara övergripande de olika för- och nackdelarna med digital fotografering.
Alltid lika kul att sitta på biblioteket och bläddra igenom böcker som gick igenom datorteknik på 80-talet. Idag är det helt passé. En bok som däremot beskriver teorin bakom datorer är fortfarande aktuell i mångt och mycket, även om den förstnämnda var bra mycket roligare att titta i när den var ny.

Kan du specificera grundläggande fototeknik?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.