ANNONS
Annons

intensiva färger med D70

Produkter
(logga in för att koppla)

blues

Aktiv medlem
hur gör jag för att få riktigt färgrika bilder med min d70, ungefär som fuji velvia.....
räcker det att köra vitbalans auto och sätta den på -3 för att få ut max? kommer antagligen att fota inomhus med två bygglampor(halogen) att tillgå som belysning. De bilder jag blivit inspirerad av är www.davidlachapelle.com

Vet inte hur du jobbar, om du efterbehandlar dina bilder eller vill att de ska komma så "klara" som möjligt ur kameran. Jag är av den åsikten att du bör köra i råformat, exponera väl och sedan göra efterarbetet i något bildbehandlingsprogram. Då har du största kontrollen.

Hur som helst, vitbalansen måste du ställa efter fotoljusets färgtemp. Trixa inte med den på annat sätt.

Vad du har fastnat för hos David LaChapelle, förutom motiven antar jag, är färgmättnaden, "saturation" i kameran. Saturation är ett mått på hur klara, rena färgerna är, dvs hur mycket, eller rättare sagt hur lite, svart resp vitt som finns i varje nyans.

Öka färgmättnaden tills du är nöjd, och håll ett öga på kontrasten samtidigt, för en ökning av kontrasten i bilden ökar också färgmättnaden och vise versa.

Med gamla tiders :) diafotografering kunde man öka färgmättnaden genom en anings underexponering. Det fungerar inte digitalt utan resulterar bara i att du förlorar färgnyanser. Ett stegs underexponering gör att du förlorar halva nyansskalan, så undvik absolut detta. Jobba med efterbehandling i stället.

Det enklaste svaret är ja

Om du börjar varje plåtning (dvs varje gång du har nya förhållanden) med att fota ett grå/vitkort så får du en bra referens om vilken färgtemp som du plåtar i.

Om du fotar råformat spelar kamerainställningen på vitbalansen ingen roll utan du kan ändra den i ett bildbehandlingsprogram efteråt. Fotar du i andra bildformat måste du ställa in kameran rätt.

Jag vet inte om d70 har funktionen att du kan mäta vitbalansen mot ett gråkort och låsa den, mauell vitbalansering, som på d100 (kolla i manualen).

Annars får du provfota i din belysning mot ett gråkort mot de förinställda lägena och se vilket som blir bäst på bild. I det fallet är det bra att ha en bakgrund med ett antal färger med på samma bild för att se om du vill dra bilden åt det varma hållet eller behålla den helt neutral. Allra bäst är det att låta den man ska plåta hålla gråkortet strax under halsen på ett par bilder, då får man väldigt bra referenser, med hudtoner etc och även en indikation på hur bra exponeringen är.

Kom ihåg att underexponering i sig ger färgstick i bilderna även om vitbalansen är rätt ställd i förhållande till omständigheterna. Åt vilket håll är individuellt för varje kamera/tillverkare. Det gäller ju även för delar i bilden som blir underexponerade, tex en vit bakgrund som inte blir belyst (sådant får man ta bort i PS)

Min erfarenhet är att även om kameran är "rätt" inställd vill man oftast göra smärre ändringar i vitbalansen i bildern efteråt, så om du känner det är det nog ganska naturligt.

En viktig sak när det gäller vitalans - se till att all belsyning du använder har samma färtemperatur, annars kommer du att få färgstick hur du än gör.

Jämn färtemperatur på ljuset och rätt exponering, ha en referensfärg (gråkort) och, om du inte fotar råformat en utprovad vitbalansinställning så får du också bra bilder.

Om du har dåligt omfång kan du inte urskilja lika många nyanser som när omfånget är stort. Det känns nog naturligt.I och med att det dynamiska omfånget blir mindre trycks nyanserna ihop för att få plats. Man skulle kunna säga att de skjuts över varandra. Titta vad som händer när du drar i spakarna på histogrammen i Levels tex i PS.

Det har också att göra med kamerachipets naturliga egenskaper. Det är "designat" för att ge sitt bästa värde vid ett visst ljusinfall. Om du halverar det, vilket du gör vid ett stegs underexponering, så tappar det i "registrerbarhet" Dvs antalet nyanssteg (som vid rätt exponering i 12 bitar är 4096 nivåer per kanal) som kan registreras är proportioneligt mot mängden ljus som träffar chipet.

Tänk dig en extremsituation. Du har en bild med bara mörka ytor. Hur många nyanser kan du se i den? Inte många eller hur. Så även om chipet hade kunnat registrera 4096 nyanser, så skulle de inte vara urskiljbara för oss. Men det är de inte för chipet heller alltså.

Både vi och chipet ser sämre i mörker enkelt sagt. Och det känns nog som en naturlig sanning.

Om du vill sätta dig in i PS CS och digital bildteknik, med betoning på bild, rekommenderar jag Adobe Photoshop CS for Photogrpher, Martin Evening ISBN 0-240-51942-6. Inte billg tror jag, men väl värd sina pengar.

Senast ändrad:
robarb skrev:
Jag vet inte om d70 har funktionen att du kan mäta vitbalansen mot ett gråkort och låsa den, mauell vitbalansering, som på d100 (kolla i manualen).
Det kan den.
  • Tryck på knappen för vitbalans och vrider funktionsratten tills "PRE" dyker upp i nedre högra hörnet på övre kontrollpanelen (topdisplayen/LCDn).
  • Därefter släpper man knappen och trycker in den igen.
  • Håll den inne tills "PRE" blinkar och ett blinkande "PrE" dyker upp i räknaren för antal bilder.
  • Ta referensbild.
  • Blinkar "GooD" högst upp på övre kontrollpanelen lyckades det hela
Det ärså att mitt gråkort används numera bara till detta, om jag använder det alls. Men vilken neutral yta som helst funkar. Ett vitt pappersark brukar duga när jag inte har något annat i närheten.

Nu har jag inte testat detta med faktisk inställning av vitbalansen...men som jag har fattat det så kollar man hur vitt ser ut i det faktiska ljuset, och "spelar in" det så att kameran fattar hur den skall exponera.

Men ni pratar om "gråkort"...?? Är det någon skillnad..?

Gråkortet är en av få referenser som man faktiskt vet har neutral reflektivitet. Ett vitt papper behöver inte vara absolut vitt. Sen får ju var och en avgöra själv verkligen är superviktigt med den precisionen. Har man redan ett gråkort så är det ju ett användningsområde för det, men knappast en orsak att köpa ett för de flesta.

Med ett gråkort, som är neutralgrått och håller 18 procent grått kan du göra två saker

- Ställa exponeringen med någotsenär nogrannhet trots att du mäter det reflekterade ljuset.

- Ställa vitbalansen. Om du har en custominställning i kameran, vilket tydligen D70 har, så räknar kameran om ljusets färgtemperatur när den mäter mot gråkortet så att slutresultatet blir neutralgrått.

Naturligtvis måste det ljus som faller på gråkortet vara representativt för det som faller på huvudmotivet du tänker plåta, (både till ljusstyrka och färgtemperatur) annars blir det ju fel i alla fall.

Och det är riktigt att ett "vitt" papper oftast inte är neutralvitt. men möjligen kan man hamna i rätt socken. Men jag har inte provat så jag vet inte riktigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar