Annons

Inte utan min D90!

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag och min fru tillbringade en väldigt trevlig helg i Prag nyligen. På en helgtripp vill man ju inte släpa på en massa utrustning, så jag stoppade min Canin Ixus 70 i fickan.

Under helgen upptäckte jag varför jag inte använder kompaktkameran så ofta:
- Kameran är långsam! Det är irriterande att få en avtrycksfördröjning när man ska passa in spårvagnen i snyggt läge framför operan!
- Sökaren är pytteliten och displejen går inte att använda i solen!
- Vidvinkelbrännvidden (motsv 35 mm på FF) räcker inte!
- Knapparna är pilliga och svåranvända!
- Fokus hamnar ju inte där man vill!

Jag (vi) är intresserad av arkitektur och jag vet inte hur många gånger jag förbannade mig själv för att inte ha min 12-24 (och tillhörande D90) med mig. Aldrig mer! Nix pix! No way!

Nästa gång struntar jag i vad det väger; D90:an med Nikkor 12-24 ska med!

Per.

PS. Bildkvalitén blev hygglig, ändå. Helt utan bilder blev vi inte. DS.

Spontant tycker jag att detta låter mer som ett blogginlägg än en forumfråga. Men jag är egentligen ingen forumpolis så strunt samma....

Stort tack för ditt inlägg! Vi drar till Amsterdam imorgon och jag har allvarligt funderat på att "bara" ta med 5D+35/1.4, men när jag läste det där med arkitektur mindes jag plötsligt hur frustrerad jag har varit över 35mm i städer förut (det hade jag liksom förträngt), så det blir definitivt 24+50 istället. Det har stått och vägt i ett par veckor nu, och ditt inlägg var precis det jag behövde för att bestämma mig. :)

Jag och min fru tillbringade en väldigt trevlig helg i Prag nyligen. På en helgtripp vill man ju inte släpa på en massa utrustning, så jag stoppade min Canin Ixus 70 i fickan.

Under helgen upptäckte jag varför jag inte använder kompaktkameran så ofta:
- Kameran är långsam! Det är irriterande att få en avtrycksfördröjning när man ska passa in spårvagnen i snyggt läge framför operan!
- Sökaren är pytteliten och displejen går inte att använda i solen!
- Vidvinkelbrännvidden (motsv 35 mm på FF) räcker inte!
- Knapparna är pilliga och svåranvända!
- Fokus hamnar ju inte där man vill!

Jag (vi) är intresserad av arkitektur och jag vet inte hur många gånger jag förbannade mig själv för att inte ha min 12-24 (och tillhörande D90) med mig. Aldrig mer! Nix pix! No way!

Nästa gång struntar jag i vad det väger; D90:an med Nikkor 12-24 ska med!

Per.

PS. Bildkvalitén blev hygglig, ändå. Helt utan bilder blev vi inte. DS.

Tusentals svenssons tar fina bilder varje dag med kompakt kameror, man kan med lite förutseende och med hjälp av det enorma automatiska skärpedjupet, förfokusera tänkbara motiv och vinna mycke tid. en stolpe eller människa nära spårvagnen som exempel. vad man måste tänka på att dom som bara äger en kompakt också blir mycket vana efter en tid, och ofta behärskar den väldigt bra, flera års hantering av dessa små pilliga knappar underlättar nog. Använder man en stor dslr till 90% av fottiden så kan jag hålla med om att det blir lite knepigt med hanteringen. / Bengt.

Stort tack för ditt inlägg! Vi drar till Amsterdam imorgon och jag har allvarligt funderat på att "bara" ta med 5D+35/1.4, men när jag läste det där med arkitektur mindes jag plötsligt hur frustrerad jag har varit över 35mm i städer förut (det hade jag liksom förträngt), så det blir definitivt 24+50 istället. Det har stått och vägt i ett par veckor nu, och ditt inlägg var precis det jag behövde för att bestämma mig. :)

Så hur upplevde du ditt val när du väl var i Amsterdam?
Hur mycket använde du 24 respektive 50mm?

Jag ska själv åka dit senare i sommar och funderar på hur lätt jag kan och vill bära.

Det som mest är i vägen är när man bara har kameran, och den ska hänga runt halsen hela dagarna.
Ta med fotoväskan också, med axelrem, lägg ner kameran där när det inte fotas, mycket skönare att bära runt på. Det är mitt tips. Sen om man tar med ett, två eller tre objektiv spelar ingen större roll, allt får rum i väskan.

Det som mest är i vägen är när man bara har kameran, och den ska hänga runt halsen hela dagarna.
Ta med fotoväskan också, med axelrem, lägg ner kameran där när det inte fotas, mycket skönare att bära runt på. Det är mitt tips. Sen om man tar med ett, två eller tre objektiv spelar ingen större roll, allt får rum i väskan.

Fotoväskan kan mycket väl utgöras av en vanlig ryggsäck, också, förstås!

Jag vill gärna göra en tur till Berlin för att kolla på hus, och då tar jag nog med både D90/12-24 och Ixus. Efter min erfarenhet i Prag har jag tänkt en del på detta och kommit fram till att jag ska notera var de intressanta husen är, när jag promenerar i staden, och ta en koncentrerad förmiddag då jag bara fotograferar dessa noterade objekt. Annars blir man stressad av att alltid bära på en DSLR, kanske. Jag tänker i alla fall prova den tekniken vid nästa storstadsbesök.

Per.

Så hur upplevde du ditt val när du väl var i Amsterdam?
Hur mycket använde du 24 respektive 50mm?

Jag ska själv åka dit senare i sommar och funderar på hur lätt jag kan och vill bära.

Tyvärr regnade och blåste det kraftigt nästan hela tiden när vi var där och det påverkade (förstås) mitt fotograferande.

Jag hade en ryggsäck med två 5D och 24 och 50mm monterade. Vikten var inga problem alls, men det var väldigt krångligt att ta av och på ryggsäcken när vinden hela tiden ville vända paraplyet ut-och-in och allt blev blött. Det blev så att jag hade 50mm-kameran framme mest hela tiden och tog 95% av bilderna med den.

Hade det varit fint väder hade jag nog tagit fler vidvinkelbilder, men pga. kanalerna är stan inte så "trång", så jag tror att 5D+35mm i en axelväska (som jag tänkte från början) hade varit helt perfekt, och mycket mer praktiskt i det hemska vädret.

Amsterdam är en väldigt charmig stad med massor att fota! Jag vill definitivt dit igen , men förhoppningsvis med bättre väder nästa gång...

Jag tror också att axelväska är smidigare än ryggsäck.
Ryggsäcken måste man ju kränga av och på hela tiden, har man kameran i en axelväska kommer man åt den snabbare och utan att behöva ta av sig väskan för det.
Jag var till Liverpool nu i April, gick runt i fyra dagar med axelväska innehållande ett kamerahus, 18-55 och 55-200. Tyckte inte det var ett dugg betungande. Lätt att byta objektiv också med väskan hängande framför sig.

Hade det varit fint väder hade jag nog tagit fler vidvinkelbilder, men pga. kanalerna är stan inte så "trång", så jag tror att 5D+35mm i en axelväska (som jag tänkte från början) hade varit helt perfekt, och mycket mer praktiskt i det hemska vädret.

Jag överväger D700 med 24 och 50 eller att bara ta kompakten GXR med motsvarande 50. Vi får se...

Jag tror också att axelväska är smidigare än ryggsäck.
Ryggsäcken måste man ju kränga av och på hela tiden, har man kameran i en axelväska kommer man åt den snabbare och utan att behöva ta av sig väskan för det.
Jag var till Liverpool nu i April, gick runt i fyra dagar med axelväska innehållande ett kamerahus, 18-55 och 55-200. Tyckte inte det var ett dugg betungande. Lätt att byta objektiv också med väskan hängande framför sig.

Det är absolut en axelremsväska jag tar om inte kameran får hänga ensam på axeln.
Kameran om halsen har jag enbart vid aktiv fotografering.

Vikten av 18-55 och 55-200 och en D60 är behaglig. Tyvärr så väger min D700 utan objektiv på i stort sett lika mycket. (-100g).

En annan sak att tänka på är handbagaget på flyget. Allt ska rymmas däri eftersom jag inte kommer checka in någon väska.

Jag överväger D700 med 24 och 50 eller att bara ta kompakten GXR med motsvarande 50. Vi får se...

En 5D eller båda och 24+50mm är normalt mitt favorit-kit när jag ska fota i städer, fast det är bara här hemma jag orkar bära allt det i en axelväska. Det var som sagt det hemska vädret som gjorde att jag längtade efter att bara ha 35mm, även om jag tror den brännvidden skulle ha funkat bra just i Amsterdam i vilket väder som helst. (I trängre städer med höga byggnader skulle jag nog sakna nåt vidvinkligare.) Hursomhelst, om du orkar bära rekommenderar jag D700 och 24+50.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar