Annons

Inte nöjd med Provia 400F

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Har nu insett att jag har ett behov av en bra och fin 400 dia film när jag plåtar.
Köpte därför Provia 400F, men har nu testat ett par rullar och tycker rent ut sagt att den är för "grå" och tråkig i färgerna.Har testat att filtrera upp färgerna lite med filter, men inte nöjd alls.

Kör vanligtvis med Kodak EPP 100 och den fullkomligt älskar jag och har kört i många år.

Någon som har något förslag?
Plåtar mest mode,reklam, naket och människor.

/ Niklas
www.modellguiden.com
www.niklaswibom.com
 
Jag har kört en del E200 pressad till 320 och 640 ASA. Tycker det funkar rätt bra. Mer korn och kontrast än 100ASA-filmerna såklart, men helt ok.
Provia 400 har jag inte testat.
 
Jag gillar själv E200 och många tycker att den är finkorningare pressad ett steg än vanlig 400-film. E200 har dessutom betydligt bättre färgåtergivning.

Elitechrome 200 lär vara samma fil och betydligt billigare.
 
Hej!

Jag har pressat elitechrome 200 både ett och två steg. Jag var inte nöjd med resultatet. Det blev väldigt kontrastlöst. Annars tycker jag bra om den filmen.

MVH Uffe
 
Någon som vet varför det inte finns några bra 400 Dia filmer ?
Känns lite "fattigt" på diafronten.

Visst, jag kan gå över till negativ film, men jag gillar ju dia för att man kan se dem på ljusbordet och slippa kontaktkarta och för att det blir så bra färger.

Niklas
 
Varför vet jag inte, men det beror inte på lathet från fabrikörernas sida. Att få till bra ISO 200 var ett genombrott. Tittar man 15 år bort i tiden så är även dags ISO 100-filmer fantastiska.


Idag satsas det väl inte längre så mycket på diautvecklingen. Förutom sjunkande efterfrågan så har man nog också slagit i taket när det gäller utvecklingen. Det krävs stora forskningsinsatser för små förbättringar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.