Annons

Inte nöjd med fotografering av interiör på nattklubb

Produkter
(logga in för att koppla)

Egget

Medlem
Hej allesammans!

Fotograferade interiören på en kompis nattklubb häromdagen. Eftersom det är en nattklubb var det ganska mörkt med lite snurrande lampor i olika färger. Jag blev besviken när jag kollade bilderna i datorn då jag upplevde dom oskarpa.

Jag tror problemet hade att göra med att jag fotograferade med bländare 2,8 mest och i och med det fick kort skärpedjup. Jag använder stativ och fjärrutlösaren på kameran har jag på 5 sekunder för att undvika skakningsoskärpa.

Om man vill få skarpa bilder över i stort sett hela omfånget, hur går man tillväga då? Är mindre bländare melodin? Om jag man tar i och kör med bländare 32 kommer jag tvingas köra i bulk mode med en låååång slutartid. Dom snurrande lamporna i olika färger lär ju inte bli så jättebra då antar jag.

Trots att jag har en D7000 som kan ha ganska högt ISO med relativt lite brus önskar jag helst att jag kan hålla mig kvar på ISO100. Men det kanske bara är att glömma om jag vill korta ner slutartiden?

Objektiven jag testade med var Nikon 60mm f2,8, Tamron 17-50mm f2,8 och Sigma 10-20 f4-5,6. Dom två första objektiven är ju väldigt ljusstarka och jag hade väl önskat att man kunde uttnyttja det mer, men då får jag ju som sagt kort skärpedjup och det är inte riktigt vad jag önskar i det här fallet.

Är det något jag missat?
 
Det är blixt som gäller på nattklubb (om du med det menar discotek där det egentligen är mer eller mindre släkt i taket och belysning sker med blinkande lampor m.m). Prata vi något mer sansad miljö med lite stabilare ljus (någon form av takbelysning) kan du komma undan med högt ISO och ett riktigt ljusstarkt objektiv (typ 1.4).

Men egentligen inte. Blixt.. Då slipper du också ora dig för skakningsoskärpa. Prova att googla photography + nightclub så får du massa tips på bländar och slutartidsinställningar och annat man bör tänka på.

Man pratar generellt ganska långa slutartider (säg 1/6) där blixten fryser motivet. Bländare 4 cirkus, kanske något högre. Skjut manuellt.
 
Antar att det är folktomt i lokalen varmed du inte behöver tänka på att stoppa rörelse, dvs du kan använda stativ för längre slutartider och mindre bländare. Väldigt liten bländare bör också undvikas eftersom detta ger upphov till oskärpa bilder pga diffraktion. Använd en bländare som ger ett skarpt resultat över stor del av bildytan. Om du vill maximera skärpedjup kan du alltid använda kortare brännvidd och fokusera hyperfokalt.

Har ingen erfarenhet av interiörfoto, men har sett andra som tillämpat HDR metoder för att smälta samman flera bilder som är olika exponering. Detta sätt borde göra det enklare att bevara ursprungligt ljus som finns i lokalen.

Olika ljuskällor i lokalen kan även ha har olika färgtemperatur. Motåtgärder för sådana problem kan vara att byta ut lampor och släcka lampor. En annan mer bildbehandlingsmässig metod kan vara att ta fler bilder som slutligen smälts samman till en. Ljuset vid de olika exponeringarna har då ampassats så att endast lampor med liknande färgtemperaturer har varit tända.
 
Som tillägg till det som redan sagts så tycker jag att du framförallt med Sigman men även med Tamron på vidare vinklar borde få ett bra skärpedjup redan på bländare 5,6-8. Sedan undrar jag om det verkligen är så nödvändigt att hålla sig kvar vid ISO 100? Jag har ingen kunskap om din kamera men om den klarar ISO 400 eller 800 bra så har du ett par steg att vinna där. Lite OT men är inte bas ISO för Nikon 200?
 
Du är inte nöjd med bilderna vid granskning i dator
Vad ska bilderna användas till?

200*300 pixlar på en webbsida?
10*15 cm laserstråle ustskrift för reklamutskick i trappuppgångar?
A4-utskrift i toppkvalitet för boktryck?
Pixelgranskning i dator?
Planscher i kvadrameter storlek?


Petter ...
 
Tackar så mycket för svaret! Det är folktomt precis, det är alltså inga vimmelbilder jag önskar knäppa :) Det där med hyperfokalt låter intressant. Hittade lite nyttigt kring detta och ska testa tanka hem en dofcalc app.

Antar att det är folktomt i lokalen varmed du inte behöver tänka på att stoppa rörelse, dvs du kan använda stativ för längre slutartider och mindre bländare. Väldigt liten bländare bör också undvikas eftersom detta ger upphov till oskärpa bilder pga diffraktion. Använd en bländare som ger ett skarpt resultat över stor del av bildytan. Om du vill maximera skärpedjup kan du alltid använda kortare brännvidd och fokusera hyperfokalt.

Har ingen erfarenhet av interiörfoto, men har sett andra som tillämpat HDR metoder för att smälta samman flera bilder som är olika exponering. Detta sätt borde göra det enklare att bevara ursprungligt ljus som finns i lokalen.

Olika ljuskällor i lokalen kan även ha har olika färgtemperatur. Motåtgärder för sådana problem kan vara att byta ut lampor och släcka lampor. En annan mer bildbehandlingsmässig metod kan vara att ta fler bilder som slutligen smälts samman till en. Ljuset vid de olika exponeringarna har då ampassats så att endast lampor med liknande färgtemperaturer har varit tända.
 
Hade det varit bilder för webben hade dom varit fullgoda. Bilderna ska dock även tryckas och visas på digitala bildskärmar. Därmed finns det inget utrymme för att komprimera pixlarna genom förminskning.

Jag antar att jag är missnöjd med kvalitén då dom inte blir sådär härligt skarpa vid full upplösning. Vanligtvis använder jag blixtar och belyser mina objekt och får den där skarpa bilden vid full upplösning. Det svåra med att fota interiören på nattklubben är ju dels att man vill återspegla känslan i lokalen som blir utifrån dom färgade lamporna. Då vill man helst inte gå lös med blixtar för att belysa lokalen.

Du är inte nöjd med bilderna vid granskning i dator
Vad ska bilderna användas till?

200*300 pixlar på en webbsida?
10*15 cm laserstråle ustskrift för reklamutskick i trappuppgångar?
A4-utskrift i toppkvalitet för boktryck?
Pixelgranskning i dator?
Planscher i kvadrameter storlek?


Petter ...
 
Jag tror inte det är nödvändigt egentligen att ha så lågt ISO då D7000 har väldigt bra ISO hantering. Antar att jag är fast i låga värden från tidigare kameror som producerade väldigt mycket brus så fort man höjde ISO.

Som tillägg till det som redan sagts så tycker jag att du framförallt med Sigman men även med Tamron på vidare vinklar borde få ett bra skärpedjup redan på bländare 5,6-8. Sedan undrar jag om det verkligen är så nödvändigt att hålla sig kvar vid ISO 100? Jag har ingen kunskap om din kamera men om den klarar ISO 400 eller 800 bra så har du ett par steg att vinna där. Lite OT men är inte bas ISO för Nikon 200?
 
För att summera det hela så bör jag höja ISO samt ha en mindre bländare (större bländartal) för att få det skarpt över hela bilden nästa gång jag fotograferar interiören i en nattklubb?
 
För att summera det hela så bör jag höja ISO samt ha en mindre bländare (större bländartal) för att få det skarpt över hela bilden nästa gång jag fotograferar interiören i en nattklubb?

... och som någon skrev högre upp: Med dina vidare objektiv har du rejält skärpedjup även på största bländare.

Jag gjorde en liten koll på dofmaster.com.
Nikon D7000
10 mm
bl f/4,5
Då kan du få "skarpt" från 0,5 m ända upp till 10 m


Petter ...
 
Ta 2 bilder.
1 utan all fladdrande belysning för att fota interiören med dina blixtar.
+1 i stil med det du har.
slå ihop dem i datorn
 
Finns väl ingen anledning att hålla sig på iso 100 med en D7000, om det inte är så att det finns en massa skuggpartier i bilden som man vill lyfta två-tre steg.

Kör man redan på så långa slutartider att stativ behövs så ser jag heller ingen anledning till att inte köra på ISO100. Så resonerade jag. Annars handhållet är ju brusnivån kontrollerad.

Och exponerar man efter högdagrarna så kan man som du skriver lyfta skuggor och slippa ta fler bilder som get mer efterarbete.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
Finns väl ingen anledning att hålla sig på iso 100 med en D7000, om det inte är så att det finns en massa skuggpartier i bilden som man vill lyfta två-tre steg.

Nej, fast varför ska man höja bara för att? Det finns ju ingen anledning att försöka förkorta slutartiden eftersom det inte finns några rörliga inslag i motivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.