Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inte helt delikat objektiv för ändamålet.

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej!

Ska plåta ett bröllop, men har tyvärr bara ett 18-200 Sigma OS att köra med. Tänkte höra vad ni tycker jag ska göra - kör med blixt och lägre ISO eller dra upp ISO:t och försöka utan blixt. Hm.. Ska köra med en lånad D90. Vad kan jag dra upp ISO:t på hos den kameran och ändå ha bilderna okej för utskrifter uppemot A4 eller mer..?

Trodde det var ett 70-200 f2.8 jag skulle fått låna, men tji... =P

Tar gärna snabbt svar.

Mvh
Fredrik

Kör med både och. Dra på ISO till 1600 och kör med blixten ställd på manuellt och lägsta effekten. Så gjorde jag och det fungerade bra. Blixten hade jag på bara för att få bröllopsparet att framträda bättre. Det man får passa sig för är ifall de står nära en vägg/pelare eller dyl. för då kan det bli slagskuggor trots den låga effekten. Sen är det väl så att man ska inte köra med blixt egentligen, fast med ett 18-200 så tror jag du blir tvungen. Vad du än gör så prova innan bröllopet, speciellt eftersom du lånar kameran. Börjar du fibbla med kameran under själva akten så hinner du ingenting. Ha koll på histogrammet så du exponerar rätt, de stora fönstrena kan lätt lura kameran.

Sen att bara ha ett 70-200 till hands är inte att rekommendera trots F2.8. Du skulle inte få med mer än bara själva brudparet, och skakoskärpan kommer väldigt lätt.

Kör med RAW! Och säg åt brudparet att bilderna inte kommer bli helt hundra med de prylarna du har!

Yes, kommer köra i råformat. Grejen är att jag inte kunnat kolla i kyrkan innan osv, utan bara utanför. Har även förklarat för brudparet att jag hade velat ha en extern blixt att slå i taket osv. De är medvetna om detta och jag hoppas att de kommer att bli nöjda. Dessutom har jag bara haft X antal timmar med kamerahuset och den gluggen. Det hade ju varit roligt att kunna köra utan blixt, men så klart går inte det med det objektivet. Ska se vad jag kommer ner i på ISO 1600, har för mig att D90's sensor är rätt så lågbrusig, eller? Märkte när jag testade utomhus att med blixten PÅ så frätte det mesta ut i solen, kändes underligt. Någon bugg i D90's mjukvara eller är det jag som tänker fel? Vill ju kunna jämna ut skuggorna, såklart. =P

Fredrik

Sådär. Hemma ifrån ett strålande bröllop! =)

Vi ska se vilken skörd jag fick med mig hem. Körde utan blixt i många situationer och med inbyggda i vissa. Kände att gluggen hade sina limits, men vad gör man?

Förresten vet ni om jag kan föra över bilder från ett 16 Gb minneskort som suttit i en D90, som flyttas över till en D40 och på så vis föra över till datorn?

Hälsn. Fredrik

Sådär. Hemma ifrån ett strålande bröllop! =)

Vi ska se vilken skörd jag fick med mig hem. Körde utan blixt i många situationer och med inbyggda i vissa. Kände att gluggen hade sina limits, men vad gör man?

Förresten vet ni om jag kan föra över bilder från ett 16 Gb minneskort som suttit i en D90, som flyttas över till en D40 och på så vis föra över till datorn?

Hälsn. Fredrik

Var försiktig med detta, har gjort liknande förut och fått filerna messade upp och datorn att förvirra sig och förlorat flera hundra bilder ifrån kryssningar i röda havet att försvinna. Kör hellre med en extern kortläsare.

Är risken mindre om jag för över från en D3000 med bilderna från D90'n tro? =p

Annars får jag helt enkelt införskaffa någon billig läsare. Tips?

=)

Anledningen till att bilderna frätte ur utomhus med blixt var nog därför att snabbaste synktiden med blixt brukar ligga på ca 1/250s. Lätt att solen blir för stark då. Vill du ändå ha blixt på så blända ner(kraftigt) eller slå över blixten till HSS-läge om den har det.

Skaffa kortläsare, det är billigt och bröllop gör man inte om så lätt...

Kortläsare införskaffad, ska kolla bilderna så småningom... =)

Tack för alla råd.

Mvh
Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar