Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inte betala 1 dollar

Produkter
(logga in för att koppla)

sara gust

Avslutat medlemskap
Det finns ju platser som ar mer eller mindre "fotograferingsvanliga". Da tanker jag inte pa sakerhet (som att bli ranad, eller att fa armen uppaten), eller tillganglighet (som att betala 1 dollar och fa ett gang villiga modeller att stalla upp) utan mer i ett storre sammanhang:

en plats som andas (fotografisk) inspiration, far en att vilja ta upp kameran, avbilda.

Och i forsta hand tanker jag pa reportagefotografering snarare an vackra vyer eller bildskona landskap.

Det vill saga: ett stalle dar man glommer allt annat och bara onskar avbilda.

Jag hänger inte med på vad du menar... :p
Vill du ha tips på sånna ställen? Kan va för att ja nyss gått upp! :D

Att fotografera är inte bara att avbilda. Fotografera är i första hand att SE. Och begränsa/välja bort till en liten ruta/rektangel. Intressanta motiv finns egentligen överallt och som jag personligen upplever det är det inspiration och känsloläge som gör att man hittar de där bilderna och utsnitten snarare än att man befinner sig på en speciell plats. Men givetvis får man upp ögonen mera när man befinner sig på ett ställe där man inte varit förut och då kommer kanske inspirationen lättare.

Terje H. skrev i en artikel (eller om det var i något forum) att man skulle börja leta motiv på den kvadratmeter man befinner sig. Kanske något att prova? Har själv inte varit så extrem utan letar ibland motiv kring huset och i trädgården. Lurar nu på ett projekt där jag ska försöka få tillåtelse att fotografera i några gamla förfallna växthus här på orten. Tror att där finns massor att göra.........
Hälsn, Nils.

Sara, såg att du hade ett par bilder från Moderna muséet i Barcelona. Fantastiskt fina med den mjuka kontrasten, lite high-key effekt med nästan bara mellan- och högdagertoner. Sådana bilder gör mig oerhört inspirerad. Har du fler därifrån så lägg gärna upp dem!
Hälsn, Nils.

Ja visst hänger det ihop mycket med inspiration, miljöombyte m.m. Men jag tror också att man har nytta att prova på många olika changer inom foto. Själv såg jag under en period ner på naturfoto. Då tvingade jag mig själv under en sommar att gå i skog och mark flera gånger i veckan för att se vad jag kunde finna fotografiskt. Och se... inspirationen kom och många bra bilder kom till. Annars kan man säga att vi är ju väldigt olika som människor och har olika intressen, vilket naturligtvis påverkar våra fotoområden. Men jag tror att det är nyttigt att nån gång prova på att ta natur, stilleben porträtt m konstljus, sånt son händer på gatan, rörelsebilder eller svårfvångade djur.Man lär sig mycket.

kanske ar min fragestallning nagot luddigt formulerad.. det ar mest losa tankar som jag forsokt formulera till ngn slags borjan till diskussion.

Hur som helst, att leta pa sin egen kvadratmeter tycker jag ar ett utmarkt litet tips, och bra ovning for att trana sitt oga. Att overhuvudtaget soka sig till miljoer eller fotografera objekt som inte ar det man brukar fotografera ar larorikt tror jag.

Jag tanker ocksa pa en konkret plats dar man kanner att lusten att ta fram kameran ar stor.
det finns ju manga sadana platser.

Jag far till exempel valdigt stor lust att plata nar jag befinner mig pa en vardaglig plats som egentligen ar ratt absurd om man stannar upp och forsoker titta objektivt pa situationen en stund.

T ex enorma kopcentrum dar folk spenderar sina pengar pa diversere krafs och krimskrams, dar dalig smak blandas med ngt smatt komiskt. (som i martins parrs bilder, for att ge ett konkret exempel.)

Eller t ex pa tunnelbanan dar folk har en formaga att se konlosa, avtrubbade och komiskt borta ut (atminstone har i barcelonas tunnelbana.)

Det gor att jag vill fanga all denna absurdhet pa bild, och fa betraktaren att se den absurdhet som jag ser..

Jag brukar ta några timmars besök i skogen. Jag försöker att inte ha ett mål. Jag åker ut, på plats väljer jag en runda jag kan gå (gärna en jag inte gått på länge), och går den. Går man sakta i bara spankulerar trilar motiven fram. Det finns ju ingen anledning att ha bråttom :)

Köpcentrum har jag lite dålig erfarenhet av. Både när jag försökt fota i Sverige och utomlands. Då kommer det fram vakter och frågar om man har speciellt tillstånd att plåta där. Då kan man bli av med film. Den bästa inspirationen tycker jag man får genom att resa, gärna till platser som är olika Sverige. Som föregående sa är det viktigt att gå ur bilen och gå omkring. Då ser man mycket saker lättare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar