Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Insticksprogram till LR "JPEG MINI PRO"

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med, det låter som ett skämt, i LR kan du välja komprimeringsgrad och det programmet funkar alldeles utmärkt.

/Ulf

Finns ett program som heter JPEG MINI resp JPEG MINI PRO

länk till App Store
https://itunes.apple.com/se/app/jpegmini-pro/id887163276?mt=12

Vad programmet gör är att minska filstorleken utan att tappa i kvalitet, sägs det.

Detta kan jag väl göra i LR ändå när jag exporterar mina RAW filer till jpeg eller är det här programmet så mycket bättre på komprimering?

Behöver man ett sånt här program?

Nån som har det?

Möjligen om det varit gratis. Jag rekommenderar den här gratistjänsten för den som vill komprimera bilder kraftigt för webben utan att det egentligen syns:

www.optimizilla.com

Fotograf Magnus Stålberg
www.bilderavmig.se

jpeg är en standardiserad form av komprimering, inget annat.
Det bygger på att man tittar på 8x8 pixlar i taget. Är de nästan lika så sätts de till samma värde.

Däremot så har det kommit en rätt ny jpeg standard. Kommer jag ihåg rätt så skall den vara förlustlös. Givetvis bör filerna bli större men det är ju en annan sak.
Jag tror inte att Adobe har klämt in den nya standarden i sina program ännu. Men det är bara vad jag TROR.
Kanske är detta den första applikationen som använder det nya?

Ovan nämnda program finns i 2 versioner en för 149 kr och en för 990 kr

Det som förvånar mig är dels att jag trodde att Apple hade viss koll på vilka appar som de godkänner och säljer i app store, Apple vill ju sas inte att deras användare luras köpa värdelösa appar. Men med det antal appar man nu har så är kanske detta svårt att ha koll på.

Det andra som förvånar mig är att den dyrare versionen är ett insticksprogram till LR.
Detta betyder att man vänder sig till dem/oss som redan har LR och då vet ju vi att vi kan göra en komprimering av bilderna själv i LR utan detta program. Alltså borde det vara omöjligt att sälja denna app för relativt mycket pengar.

Eller så är det så att denna app kan något som LR faktiskt inte kan, eller åtminstone ännu inte kan.

Finns väl en gratis testversion på hemsidan? Testa själva och se om det fungerar. Bara för att någon på fotosidan säger att det är en bluff betyder inte att det är så. På nätet finns exempel på folk som har väldigt olika åsikter i frågan. Det finns en hel del skrivet om bland annat skillnaden mellan LR och PS i den här frågan och om det stämmer kanske LR-varianten är sub-optimalt. Det finns också uppgifter om att det är betydligt större diskreta steg i kvalitetsinställningarna i både LR och PS än vad man kan luras att tro.

1000 kr är inte mycket om det här fungerar bra om man vill optimera en webbsida men om det inte funkar är det naturligtvis på gränsen till ohederligt. Kanske finns billigare och bättre också.

Ser fram emot att läsa någon som kan göra något verkligen jämförelse alternativt förklara varför idén kan avfärdas direkt. Har inte tillgång till en dator just nu så jag kan inte testa själv.

Att det där programmet skulle kunna slå PS och LR's komprimering så att ett webbsida ser bättre ut i praktiken, tror jag inte på. 1000 spänn kanske inte är mycket pengar men det är vad PS och LR kostar under ett helt år att använda. Då tror jag mer på att lära sig programmen ordentligt, det kan verkligen påverka slutresultatet.

/Ulf

Man betalar nog för den sparade tiden, och arbetsflödet, i första hand och för kvaliteten i andra.

Det låter onekligen dyrt men sådana här program vänder sig nog inte till fotografer eller webbdesigners i första hand utan produktionsbyråer. Folk som hanterar olika lösningar för stora mängder produkter vars tusental bilder ska anpassas och optimeras för en mängd olika plattformar/användningsområden.

Jag sitter själv och gör en del olika kataloger och vet hur tidskrävande och tråkigt det är att sitta och anpassa bilder, först för olika trycksaker (katalog och annonser) och sedan för webbplattformar (webbshopp, annonser). Nu arbetar jag inte särskilt ofta med denna sorts produkter men skulle man jobba på en byrå som sysslar mycket med sådant så skulle jag lätt titta efter ett program som kunde automatisera detta så långt det bara gick. :)

Nu har jag ingen aning om vad detta program gör och inte gör men jag skulle inte vilja droppa en mapp med 1000 fullstora bildfiler på ett macro för omskalning i Photoshop.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto