Annons

Instant JPEG from RAW mer korrekt än DPP?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Jag har just provat ett enkelt program som konverterar JPEG till RAW, eller rättare sagt den extraherar den JPEG fil som redan finns inbakad i RAW-filen.

I kameran så fotade jag ett färgglatt objekt med RAW+Jpeg sen konverterade jag RAW-filen med IJFR och med DPP utan att ändra några inställningar.
IJFR och JPEG-filen från kameran såg enligt min bildskärm identiska ut, vilket dom inte kan ha varit då det skilde sig i storlek på filen medans den obehandlade från DPP kändes mindre "färgrik".

Filen från kameran var på 5,71MB, IJFR-filen var på 1.67MB och filen från DPP på 11.7MB

Någon annan som kör med IJFR och hur tycker ni det är?

Instant JPEG from RAW

Jag har just provat ett enkelt program som konverterar JPEG till RAW, eller rättare sagt den extraherar den JPEG fil som redan finns inbakad i RAW-filen.

I kameran så fotade jag ett färgglatt objekt med RAW+Jpeg sen konverterade jag RAW-filen med IJFR och med DPP utan att ändra några inställningar.
IJFR och JPEG-filen från kameran såg enligt min bildskärm identiska ut, vilket dom inte kan ha varit då det skilde sig i storlek på filen medans den obehandlade från DPP kändes mindre "färgrik".

Filen från kameran var på 5,71MB, IJFR-filen var på 1.67MB och filen från DPP på 11.7MB

Jag har nu fotograferat i 60 år och hade tänkt att nöja mig med min Nikon coolpix 880.

Kom över en Nikon D100 och plötsligt var det roligt att fotografera igen, men något mer än en glad amatör blir jag aldrig.

Trots att jag har tillgång till bla Photoshop använder jag bara två program.

Jag fotografera i RAW då det ju kan hända att någon bild blir riktigt bra.

Sedan använder jag IJFR så att jag får alla bilder i en JPEG-mapp.

Därefter slutbehandlar jag de bilder som är värda att spara i Microsoft Photo Premium 10.

Resultatet blir vad jag kan bedöma helt acceptabelt även för en rätt krävande amatöfotograf.

Konstigare och mer tidskrävande än behöver det kanske inte vara.

Jag fattar inte varför du ska köra RAW för att sedan extrahera ut JPG filen från den. Kör med jpg istället isåfall.
Att filerna varierar i storlek beror självfallet på komprimeringsgraden.

/Stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto