Annons

Installera Windows 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej
Ngn som kan tänka sig att hjälpa till med hur man blåser en dator ren o installerar om Win 7?
Jag pysslar normalt aldrig med sånt här.

Win7 Home Premium 64
SSD som C-disk.
En 4TB för programinstallationer.
Datadiskar för bilder osv är redan urkopplade.
 
Jag skule säga att "det beror på".

Många datorer har ju en dold partition som låter dig göra en "fabriksåterställning", dvs du kan få datorn att se ut precis som när du köpte den. Det brukar vara det enklaste och snabbaste sättet att komma till en bra startpunkt. Så om du köpte en färdig dator från t ex Asus med installerat OS så skulle jag kolla detta först.

Om datorn är "no-name" så kanske du har DVD-skivor med operativet på?
 
Har du skiva så sätter du i den och startar datorn. Klicka på "del" tills bios öppnas. Finns en flik för boot order eller liknande. Välj dvd. Tryck f10 och välj att spara inställningar. Nu startar datorn om och du borde få frågan om du vill starta från dvd så ska du trycka en valfri tangent.
Installationsprogrammet startar. Så småningom ska du välja anpassad installation. Du får upp en lista på partitioner. Under rutan måste du välja "avancerat" Klicka på c: och välj "format". Med c: fortfarande valt så trycker du nästa och installationen startar. Så småningom frågas efter reg nyckeln och ett antal omstarter senare är datorn färdiginstallerad.

Obs! Passa på att installera win 10 först och registrera det så har du i framtiden möjlighet att installera win 10 gratis. Gratis möjligheten försvinner snart. Framtida uppdatering som kanske är lika bra som 7:an kan då eventuellt vara gratis från 10 men inte från 7.
 
Jag tackar för hjälpen.
Nej det finns ingen recovery-partition. Jag tror att jag har sopat bort den själv vid en ominstallation för 2 år sedan.

Nej jag jhar inte OS på skiva det är en OEM maskin.

Jag fick en iso-fil från Microsoft som skulle fungera.
Problemet var att jag inte vet hur man hanterar iso-filer. Och det räckte inte att lägga den på en USB disk.

Jag fick ta datorn under armen o åka till en vän som hjälpte mig.
Jag hade ingen aning om hur man fick in iso-filen på en DVD.

Så nu sitter jag med en ren installation av 7.
Yes!...nu går det tom logga in i datorn på första försöket...tidigare krävdes det 2-4 försök för att komma in.

Intressant med 10 men inte inom 1 till 2 veckor.
På torsdag skall det filmas en konsert på musikskolan. Sen behöver jag datorn för redigering av materialet.
Lightroom 4 kom igång precis...Yes
O ja tanken är att det skall uppgraderas till 6 nu när jag har plats på disken igen, men det är inte prioriterat.
Kört med 2GB ledigt utrymme på C-disken alldeles för länge.

Nu är det dags för den spännande installationsdelen.
Creative Suite 6 OCH Plural Eyes.
Håll tummarna för mig!

och tack än en gg.
 
ha ha ha
Självklart funkar inte Edit in när diskarna har bytt enhetsbokstäver....
Nu är de tillbaka o DEN biten funkar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.