Annons

Installera ny hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag har köpt en ny intern hårddisk till datorn. En SATA disk 3.0 TB.
I min enfald trodde jag att det var bara att plugga i den och köra.
Som ni förstår är man lite novis inom detta område.

Men är det någon som vet hur en hårddisk installeras, så att man kan se den i utforskaren och börja använda den?

Ska man installera någon programvara, drivrutin eller dyl?

Tacksam för hjälp

Ola

Hej

Jag har köpt en ny intern hårddisk till datorn. En SATA disk 3.0 TB.
I min enfald trodde jag att det var bara att plugga i den och köra.
Som ni förstår är man lite novis inom detta område.

Men är det någon som vet hur en hårddisk installeras, så att man kan se den i utforskaren och börja använda den?

Ska man installera någon programvara, drivrutin eller dyl?

Tacksam för hjälp

Ola

Det är bara att koppla i och köra. Men du måste formatera den innan du kan använda den. Disk manager eller något dylikt i windows. Mac/Linux/Unix ingen aning.

Problemet är att diskmanager hittar inte disken.

Måste jag inte kspa en partition först?

/Ola

QUOTE=Jimfear;1977242]Det är bara att koppla i och köra. Men du måste formatera den innan du kan använda den. Disk manager eller något dylikt i windows. Mac/Linux/Unix ingen aning.[/QUOTE]

Om den inte ploppar upp i diskhanteraren låter det som att du inte kopplat in den rätt. Kolla så både SATA kabeln och strömmen sitter i ordentligt.

Disk management tool ska hitta opartitionerade hårddiskar också, det är ju det verktyget man använder för att skapa och ändra partitioner. Om du inte hittar din nyinsatta hårddisk där, så är det någonting i hårdvaran som inte riktigt stämmer. Om du öppnar BIOS SETUP vid start av datorn ska du se om hårddisken finns där, och vad den heter. Om den inte har några partitioner så kallas utrymmet "unallocated space" när diskhanteringsprogrammet hittar den, och det första man måste göra innan man kan använda den är att partitionera, och sedan kan partitionerna formateras.

Om varken BIOS eller skivhanteraren hittar den, så är det något fel med den fysiska anslutningen eller med diskcontroller eller hårddisk.

Du kan ha flera SATA-portar på moderkortet. Men det är inte säkert att alla är aktiverade. Det kan tom vara så att det är en inbyggd extra hårddiskkontroller, typ en raidkontroller, med ett eget bios. Så se om bios hittar disken först.

Bios hittar den.
Jag laddade ner ett program så jag kunde göra en partition.
Nu ser jag den i utforskaren också.§ :)

Disken är p¨å 3,0 TB men i utforskaren är den bara på 946 GB!!!

I BIOS ser jag att den är på 3,0 TB.

Varför detta?
Hur gör man för att få den att utnyttja sin fulla kapacitet?

/Ola

Du kan ha flera SATA-portar på moderkortet. Men det är inte säkert att alla är aktiverade. Det kan tom vara så att det är en inbyggd extra hårddiskkontroller, typ en raidkontroller, med ett eget bios. Så se om bios hittar disken först.

Bios hittar den.
Jag laddade ner ett program så jag kunde göra en partition.
Nu ser jag den i utforskaren också.§ :)

Disken är p¨å 3,0 TB men i utforskaren är den bara på 946 GB!!!

I BIOS ser jag att den är på 3,0 TB.

Varför detta?
Hur gör man för att få den att utnyttja sin fulla kapacitet?

/Ola

Hade samma problem och det visade sig att mitt moderkort klarade bara 2 TB
Min lösning var att köpa en låda och använda denna som extern samt köpa en 2 TB och sätta in och då hade jag inga problem längre :)
Mats

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto