Annons

Installationsproblem Minolta Scan Dual III

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Gabbe

Aktiv medlem
Jag har äntligen vaknat ur dvalan och köpt mig ovanstående skanner. Datorn vill inte känna av skannern efter installationen och det är då problemet.
Jag har följt instruktionerna till punkt & pricka. M.a.o inte anslutit skannern innan programvaran blivit installerad, avinstallerat virusprogram, brandvägg m.m.

Är det någon som har något knep eller liknande för att kolla upp vad felet kan vara?

Ni som har en sådan maskin... om man slår på skannern med eller utan dator igång. Hur beter sig den då?
Min "surrar" i ca. 16 sekunder och sen blinkar den gröna lysdioden 6 ggr. i oändliga intervaller. Är det normalt?
Ska tilläggas att jag brukar ha otur med allt...

// Gabbe.

Provade att slå på min med datorn igång, den blinkar då enbart hela tiden, dvs knäpptyst är den.

Du vet väl att dörren skall vara helt stängd då du startar scannerprogrammet.

Roine

Ja, jag misstänker att allt är som vanligt... har fått en trasig skanner. Skulle se om den matar in filmhållaren och det verkar inte heller funka. Bara att vänta tills på tisdag och ytterligare tills den nya kommit hem. F*N!

Locket är helstängt.

Roine: Blinkar din lampa också 6 ggr. pausar blinkar 6 ggr. osv. osv?

// Gabbe.

Fungerar andra USB-anslutna tillbehör?
Det kan vara USB-porten som inte fungerar. Kolla i kontrollpanelen om du kör Windows.
/Micha

Hej igen

nej, den blinkar hela tiden i jämn takt, kanske 1 gång i sekunden eller nått åt det hållet i all oändlighet.

Roine

Micha: Jag har bland annat musen och inläsningen till digitalkameran i USB och som funkar.

Dessvärre verkar allt tyda på en trasig skanner.
Tyckte att det lät lite konstigt när jag slog på den första gången redan, men å andra sidan så brukar ju skannrar låta konstigt. Mina blinkningar är säkert någon sorts felkod. Ska kolla på minoltas sida om det går att hitta något om det.

Jag skämtade med honom i foto-affären om min frekventa otur... han får väl spel när jag kommer på tisdag.

Tackar för visat intresse Roine & Micha (det var den långhelgen det! SUCK!)

// Gabbe.

Inte direkt något som matchar mitt problem, men tack ändå. Minolta verkar inte ha den sortens support heller. Inte lönt att maila nu eftersom jag lämnar tillbaks den på tisdag ändå.

Jag kan ju berätta om oturerna senast.
Lämnade en dia-film för två veckor sedan. Hämtade den förra fredagen och då hade det blivit strul med att de inte blivit ramade (trots att jag påtalat det speciellt).
Skulle hämta dem igår (en vecka senare) ihop med skannern och då hade de inte kommit tillbaks igen(!?)

Men i övrigt har jag haft tur... jag vaknade ju idag.

// Gabbe.

Hej igen

En sak slog mig. Då du ansluter den första gången, anslut den direkt till datorn, inte via en USB hub. Det kan vara sturl med att ha en hub mellan enheten o datorn. Jag har drabats av detta tidigare.

Roine

Jag har ingen hub dessvärre, så det kan inte vara det heller. Med tanke på hur den beter sig och att den inte drar in filmhållaren (vilket den borde göra även om den inte ens är inkopplad till datorn?), gör att det inte finns något ljus i tunneln.

// Gabbe.

Min Dual III blinkar (i knappt en Hz) hela tiden, tills man kört igång scannerprogrammet (som klagar om inte luckan är stängd).
Jag skulle tro att andra "blink-signaler" (t.ex. blinkar 6 gånger, är släckt, blinkar igen) är olika sorters felkoder.

Själv hade jag inga problem med installationen. Jag tror inte ens jag tittade i installationsanvisningen, jag bara kopplade in scannern (och USB-plug&playandet gick bra), installerade scannermjukvaran, och allt funkade som det skulle. Har installerat grejorna även på en annan dator (på jobbet, några kollegor ville snylta lite), funkade utmärkt även där (med Windows 2000 istället för XP, USB 1.1 och antivirusprogram igång).

Jag är inte fullständigt säker, men jag tror det går att ladda en filmhållare även om scannern inte är "initierad" (mjukvaran har pratat med den och fått den att sluta blinka). Luktar trasig scanner, tyvärr...

stäck skrev:
Jag är inte fullständigt säker, men jag tror det går att ladda en filmhållare även om scannern inte är "initierad" (mjukvaran har pratat med den och fått den att sluta blinka).
Min laddar inte hållaren oinitierad. Den spottar ut den istället när man når den punkt där den normalt brukar dra in. Jag tycker också det luktar trasigt.

Man behöver inte avinsatllera antivirusprogram och brandvägg mm. Det går utmärkt att installera skamnern ändå.

Min blinkar cirka en gång per sekund fram tills dess att mjukvaran hittat skannern därefter lyser lampan hela tiden.

Öppnar man luckan innan man startat mjukvaran ger skannern ett felmeddelande.

Det går att starta skannern stoppa i filmhållaren och därefter starta mjukvaran, skannern känner alltså av filmhållaren utan att mjukvaran är startad,

OK. Det måste vara kass scanner alltså... fattar inte varför jag alltid får tag i sånt som inte funkar!?!
Alla andra är väl glada eftersom jag tar de dåliga exemplaren?

Lite enkelt kanske, men ...

Har du kollat så USB porten är påslagen och fungerar korrekt. Det går nämligen att stänga av portar som inte används. Du kan ju även kolla porten med något annat om du har. Att den blinkar konstigt kan ju bero på att den inte får någon kontakt med porten...

Mvh Samuel

Mmmmm... som jag skrev tidigare i denna tråden så har jag en del annat som använder USB och som fungerar.

Jag var inne och slog näven i disken på inköpsstället idag och krävde att få lämna tillbaka skannern... och det gick bra.
Som hämnd jag lät pengarna ligga kvar som handpeng på en Dimage Scan Elite 5400 istället.
Nu fick de allt så de teg ;-)

// Gabbe.

Ser fram emot en recension på den apparaten. Hoppas du får ett fungerande exemplar!

Aaaargh! Jag kan väl inte få två söndriga på rad? Eller..?
Det verkar som att de är på gång, men ännu inget datum eller så.

Jag är också grymt nyfiken på Minoltas nya scanner :p Ser fram emot en recension!

mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar