Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningsfråga eller måste det till en extern blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sedan några månader tillbaka är en gammal dröm uppfylld och jag har köpt mig en Nikon D40. Bilderna blir fantastiska, i dagsljus. Men så fort jag försöker ta bilder på människor där det behövs blixt går det åt pipan. Det är omöjligt att hålla ögonen öppna när blixten går av. Jag har ungefär hundra bilder på familjen där vi alla ser mer eller mindre groggy ut.

Vad är felet? Kan jag ställa om kameran på något vis? Jag har provat att slå på "röda ögon"-blixten, problemet är bara att det då blir sådan fördröjning från dess att man trycker av att bilden går förbi. Jag tycker det verkar konstigt att en sådan bra kamera kan ha en sådan usel blixt..?

Om det måste till en extern blixt, kan ni rekommendera mig någon som är bra just för syftet med personfoto?

Tack på förhand!
 
Det är knappast blixtens fel av folk blundar, väl?

Prova att slå blixten i taket och se om det hjälper! Håll ett vanligt A4-ark framför blixten att studsa på. Om detta hjälper kan den enkla och billiga SB-400 vara svaret på dina önskningar.

Per.
 
Pröva även om det hjälper att ta bilder med blixten i manuellt läge. Då försvinner nämligen förblixten så chansen att hinna blunda/blinka blir mindre.
 
Prova serietagning, dvs att du tar t.ex. 3 bilder efter varandra med blixt. Tar några sekunder extra men du kommer nästan garanterat få en bild där folk inte blundar samt att du har möjlighet att plocka den bästa om t.ex. 2 st av dessa 3 blev bra.
 
Du kan ju även testa att "minska" blixten??

Eller skaffa en extern! Skilnaden är som blixt och dag.

Tycker att Nikons lilla blixt fungerar överraskanse bra. Det är ju t.ex. väldigt behändigt att man kan vinkla blixten.
 
Det går även att stänga av AF-hjälpbelysning (iallafall på d3000), om man nu inte vill fota manuellt då :)
Risken finns ju att det då är för mörkt för att kameran ska hitta fokus, men den lampan är ju så störig så det är det värt tycker jag.
 
Vad är felet? Kan jag ställa om kameran på något vis?

Felet är den svagare förblixt kameran skickar iväg för att mäta hur stark huvudblixten skall vara, vilken skickas ut strax efter förblixten. Vissa personer reagerar på denna genom att blinka (de har snabba ögonreflexer). Lösningen är att ställa blixten i manuellt läge, om nu detta går. Då utgår inte förblixten. Alltså, blixten i manuellt läge, inte kameran. Vet inte om detta går på din kamera. Nackdelen är ju att du förlorar blixtautomatiken på detta vis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.