Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar!

Produkter
(logga in för att koppla)

niclasdavidsson

Ny medlem
Hej har precis köpt en kamera och ett objektiv så jag och flickvännen kan fota lite på utlandssemestern:

Kamera: Canon 550D
Objektiv: Sigma 17-50/2,8

Det jag undrar nu är vad som är de ultimata inställningarna för att få bra bilder vid stranden med bra färger när det är väldigt ljust ute? ah ni förstår, på stranden vid havet helt enkelt :)

tack på förhand

Hej har precis köpt en kamera och ett objektiv så jag och flickvännen kan fota lite på utlandssemestern:

Kamera: Canon 550D
Objektiv: Sigma 17-50/2,8

Det jag undrar nu är vad som är de ultimata inställningarna för att få bra bilder vid stranden med bra färger när det är väldigt ljust ute? ah ni förstår, på stranden vid havet helt enkelt :)

tack på förhand

Grattis!

Din fråga finns det oändligt med svar på.

Ett svar är att bara använda "Gröna rutan" och köra på.
Ett annat är att leka sej fram genom livet.
Ett tredje är att gå med i en fotoklubb.
Ett fjärde är att anmäla sej till någon fotokurs för att vandra vidare till högre utbildningar.
o.s.v....men du kommer aldrig att bli fullärd för någon "ultimat" användning ;-)

Det är kombinationer, beroende på situation.. Föreslår att du läser/testar att leka med slutartid, bländare och iso.

Om du inte vill köra manuellt (kan vara lite klurigt i början, men man får allt som man vill ha det förutsatt att man gör rätt) så testa att ställa ratten på Av (bländarprioritet) och auto iso.. Då kan du testa vad du gillar, större bländare (mindre värde) ger ett kortare skärpedjup och kortare slutartider (möjlighet att frysa rörelser och minskar risken för att bilden blir suddig för att du hinner röra på kameran under tiden bilden tas.

Annars Tv, då väljer du själv tid och sedan väljer kameran bländare.

Vill du inte välja själv så testa P, då fixar kameran allt, men du har möjlighet att påverka genom att ratta själv också.. Till skillnad från gröna rutan (full auto) där kameran sköter allt.

Men det bästa är nog att läsa på lite, börja med internet och manualen till kameran, testa sedan dig fram och se hur det går.

Mvh, Anton.

Använder exponeringskompenseringen +/- och ta några extra bilder, kan vara bra att slösa ibland tiils du sett resultatet. Det kan vara svårt att på stranden se hur bilden blir med LCD displayen, men på hotellet så kan man ju tiita och lära sig när man ser vad man har använt.

Jag skulle föreslå ISO 100 om det är det som kameran har som minsta grund ISO (dvs utan extra lägen), har Nikon så jag kan inte Canon fullt ut
Skulle försöka lägga mig på bländare f/8-F/16 dvs något större öppning, detta pga objektiven brukar tappa något i skärpa över 16
Sedan så får man se vad det blir för tid och göre lite kompenseringar

ISO - 100
Bländare - 16/22
Slutare - 1/125 sek

Slår sällan fel när solen skiner.

Jag skulle avråda från att ha som utgångspunkt att använda bländare 16 eller mindre. Så små bländaröppningar riskerar att kvadda skärpan då många objektiv ger diffraktion på så små öppningar. Enda orsak att "tvinga" sig till så små öppningar är behov av extremt skärpedjup (vid ex macrofoto) eller att man vill få längre slutartider av olika anledningar.
I de flesta lägen eftersträvar man ju annars snabba slutartider för att undvika skaknings- eller rörelseoskärpa. Så varför föreslå att utgå från f16-22 förstår jag faktiskt inte.

Utgick naturligtvis från de gamla analoga tumreglerna. Dumt av mig.

Kör ISO 100 och slutaren på 1/500 och bländaren på 8 istället så ska det lösa sig.

P står för Perfekt!
Sedan kan du leka med knappen med plus/minus på, håll den inne och ratta på ratten. Ena hållet gör bilden mörkare, andra hållet gör den ljusare.
:)

Det kan vara svårt att fotografera på stranden eftersom blänket från havet lurar exponeringsmätaren.
Det blir också väldigt hårda skuggor under direkt solbelysning.

Petter ...

Senast ändrad:
Om man är lite rookie, skulle jag nog ställa om kameran till enpunkts autofokus(centrumavvägd), autoiso max 1600, P läget som val vid kamerastart, växla över till Av läge vid porträtt(lågt bländarvärde) + blixt om solen ligger på.

Flerpunktsfokusen som tillverkarna envisas med är bara irriterande om man inte tar kort på snabba objekt som rör sig, och är det hyffsat ljust ute så fokuserar den blixtsnabbt med bara 1st fokuspunkt med. Man behöver inte 51st punkter för att hitta fokus. Risken är större att du kommer uppleva upprepande felfokuseringar.

Autoiso fungerar riktigt bra på en sån bra kamera. mindre att tänka på helt enkelt.

P-läge, eftersom du inte kan välja enpunkts fokus annars.(kontra gröna läget)

Av-läge när du tar kort på "frugan", ställ dig en bit bort, zooma in max och välj bländare 2.8. Snygga fina kort.

Om du är ny på det så använd bara P eller ännu bättre, det gröna läget och dom färdiga alternativen praktiskt skyltade med ett huvud för porträtt osv-
Det är en skitbra kamera med ett skitbra objektiv, smäckfyllda med teknik för att du ska slippa tänka på detaljer.

Kör du på M, Av osv som ny kommer du bara att glömma bort att du har det inställt och komma hem med helt vita eller svarta bilder, spara den leken till när du är uttråkad i höst och sitter i köket och fotar askfat... Inlärningskurvan är brutal och oförlåtande.

Ta med en fetdrös minneskort, det är semester! En bra bild på 30 är ett skitbra resultat ;)

ANNONS