Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

inställningar till sport foto

Produkter
(logga in för att koppla)

jojjew

Aktiv medlem
jag är relativt ny på sport/action foto-fronten så jaf söker lite schyssta tips på inställningar. har tänkt att fota lite motocross och sånt, ska man satsa på tids förval och försöka få lite kortare slutartider eller kanske köra helt manuellt?

tacksam för tips!

jag är relativt ny på sport/action foto-fronten så jaf söker lite schyssta tips på inställningar. har tänkt att fota lite motocross och sånt, ska man satsa på tids förval och försöka få lite kortare slutartider eller kanske köra helt manuellt?

tacksam för tips!

Vad har du för objektiv?

Själv så skulle jag ha utgått ifrån A (Av canon), största möjliga bländare och sen justera iso för att hålla slutartiderna ungefär där man vill ha dem.

I fullt dagsljus så är största bländare och iso 200 nog för att få till slutartiderna (brukar hamna runt 1/2000 sek. Stor bländare även utomhus för att få till ett schysst skärpedjup. Därför är ett 70-200 2,8 bra till snabb sport.

Sen kanske man vill ha lite långsammare slutartider för att panorera, då får man sänka iso och kanske ha mindre bländare för att slutartiderna ska hamna runt 1/80 till 1/150.

Fokus har jag på C (AI-servo på canon tror jag), och en punkt som jag väljer själv.

Hoppas att det hjälpte lite iaf! Fråga på bara!

/Hannes

jag är relativt ny på sport/action foto-fronten så jaf söker lite schyssta tips på inställningar. har tänkt att fota lite motocross och sånt

Hej!

Om du skall fota just motorcross kan du kontakta Magnus Garpedal (http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=17862) som fotat sådant länge eller Lennart Bernfort (http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=128999) som provat på det en hel del.

ska man satsa på tids förval och försöka få lite kortare slutartider eller kanske köra helt manuellt?

Svaret där är enkelt uttryckt, ja det skall du :)

Saken är att det inte finns en korrekt inställning, du använder lite olika beroende på situationen, på vad du vill uppnå och beroende på hur just du trivs bäst att arbeta.

Med korta slutartider fryser du rörelser och får skarpa bilder. Det är oftast bra. Men ibland vill man ha lite oskärpa, till exempel i hjul och sprutande grus/lera så att inte bilden ser så stel ut, då kör man med lite längre tider. Ibland kör man med riktigt långa tider och panorerar med och får då mycket känsla i bilden men också många helt oskarpa bilder. Oftast blandar man lite av alla tre metoderna för att få olika bilder att välja bland.

Automatik eller manuellt beror så mycket på situationen, ofta sköter sig automatiken bra, men ibland behöver man köra manuellt eftersom ljuset är för svårt att begripa för kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar