Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar P - Auto

Produkter
(logga in för att koppla)

Ramstacity

Aktiv medlem
Jag är en glad amatör när det gäller foto. Jag har en fundering som någon kanske kan svara på. Min kamera är Konica-Minolta Z3. Frågan är vad är det för skillnad på att sätta programväljaren på Auto respektiva att ha iso inställt på auto och ljuskänligheten (sensitive) på auto och ställa in programväljaren på P Kjelle

Nu har ju inte jag Z3 och kan den inte i detalj, men rent generellt brukar det vara så att i Auto så sköter kameran allt själv. ISO-tal, ljusmätningsmetod, fokusmetod osv osv. I P har man möjlighet att själv ta kontroll över många av dessa saker, medan kameran fortfarande sköter slutartid och bländare.

Ja, det är säker så som du säger jag bara tänkte att det inte är någon större skillnad själv använder jag mest Programväljaren på P. Jag försöker läsa på så mycket som möjligt om bländare och slutartid och provar mej fram. Men man har inte samma möjigheter som med en systemkamera när man har en kompaktkamera Du ska ha tack för svaret. Jodå, lite klokare blev jag nog //MVH Kjelle

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto