+/- Dynamikområdesinställning: Högdagerkorrigering Ja eller Nej? samt Skuggkompensation Ja eller Nej?
Enligt handboken "Justerar ljusintensiteten och förhindrar att ljusa och mörka områden uppträder".
Dessa funktioner balanserar upp bilden mellan det ljusa och mörka. Väldigt ljusa och väldigt mörka områden är digitalkamerors achilleshäl, och det beror på att dynamikomfånget (stegen mellan mörkt och ljust) är begränsat. Digitalkameror har svårt att täcka in hela skalan mellan ljust och mörkt.
Vad högdarkorrigeringen gör är att den sänker högdagrarna, alltså gör ljusare områden något mörkare så det fortfarande finns täckning och textur i dem utan att de bränns ut.
Vad skuggkompensationen gör är att de mörka partierna lättas upp och blir ljusare, för att förhindra att detaljer försvinner i det mörka.
Nackdelen med dessa funktioner är att brusnivån på kameran kan öka något.
Plus att med högdagerkorrigering så är minsta ISO 400.
De kommer bäst till sin nytta i motiv med extremt hög kontrast, alltså kraftigt ljusa och kraftigt mörka partier i scenen. I scener med mer balanserad kontrast så fungerar dessa funktioner mindre bra och där överväger nackdelarna (mer brus).
Dessutom är de främst anpassade för JPEG läget.
Kör du RAW kan du alltid lätta upp skuggor exempelvis i efterhand ändå...
+/- Objektivkorrigering: Distortionskorrigering Ja eller Nej? samt Lat-kromatik_abb-just Ja eller Nej?
Distorsionskorrigering korrigerar objektivens distorsion så de blir mer raktecknade.
Lateratisk kromatisk abberation justering (latheral chromatic abberation adjustment) korrigerar lila överstrålning och andra ljuseffekter som kan uppstå i bilden vid tunna linjer, i vissa situationer och med vissa objektiv. Olika objektiv är olika känsliga för detta.
Nackdelen med justeringen är att det tar hanteringstid i kameran, räkna med ett par sekunder extra för varje bild när den sparar.
Observera att om du kör RAW så är dessa funktioner än så länge enbart kompatibla med Pentax egen mjukvara, om du använder andra RAW omvandlare så kan de inte hantera informationen som dessa funktioner ger.
RAW-bilden blir alltså inte påverkad i kameran, men RAW formatet sparar värdena för hur mycket som ska justeras och sen är det upp till RAW programmet att läsa dessa värden och applicera justeringarna. I dagsläget är det enbart Pentax Digital Camera Utility som jag vet om som gör det.
Om du kör JPEG så appliceras de direkt på bilden.
+/- Välj fokuspunkt: 5 eller 11 punkter? Annat?
Jag kör på Auto 5 valt, eller centerpunkten vald eller manuellt val av de 11 punkterna. Jag rekommenderar att inte köra på 11 auto, därför att då är det lätt för kameran att sätta fokus på något annat än det som man vill. Med 5 auto så blir det som en bredare centrumorienterad AF.
Eller kör på enbart mittenpunkten om du känner dig osäker.
Eller välj punkt manuellt, då får du kolla på bakre skärmen vilken du ställer.
+/- Färgrymd: sRGB eller Adobe RGB?
SRGB används för bilder på webben och för egna utskrifter via konsumentskrivare.
Adobe RGB används för professionella utskrifter eller bilder som ska tryckas.
Om du kör RAW så kan dessa inställningar ändras i efterhand i RAW-omvandlaren.
+/- RAW-filformat: PEF eller DNG?
PEF är Pentax eget format och ger bilder av mindre storlek än DNG.
DNG är ett generellt format som fungerar med fler råformatsomvandlare. Tar något större plats på minneskortet än PEF.
Jag kör DNG för det fungerar utmärkt med min lösning - iPhoto och LightZone.
PEF från K-x stöds inte av den mjukvaran jag använder, inte än. Kommer säkert i framtiden. K-x är fortfarande en väldigt ny kamera och alla tillverkare har inte hunnit bygga in stöd för PEF-funktionen än.
Om den mjukvaran du vill använda stödjer PEF från K-x:en så rekommenderar jag PEF, men om din mjukvara inte gör det så får du köra DNG för det är det enda som fungerar.
+/- Välj batteri: Auto eller NiMH? Vinst att göra då jag utslutande kommer att använda NiMH-batterier?
Enligt handboken ska NiHm väljas om man använder batterier som a..) legat länge utan att ha varit används och/eller b..) om det är kallt. Då fungerar batteriindikatorn bäst.
Annars så fungerar Auto bra.
Men om du bara ska köra NiHm i kamreran så finns inget skäl att välja Auto, så kör på manuellt val av NiHm.