Annons

Inställningar m.m för IP4500

Produkter
(logga in för att koppla)

Nissefisk

Medlem
Hej,
köpte efter moget övervägande en Canon Pixma IP4500 för ett litet tag sedan. Efter en del läsning av goda recensioner samt en grundlig titt i plånboken kom jag äntligen till skott.
Främsta anledningen var att jag letat efter en prisvärd skrivare som klarar av utskrifter i Svart/Vit vilket denna skulle klara med bravur.

Här skall skrivas ut i svart/vitt tänkte jag och satte igång med att installera och kalibrera efter alla konstens regler och helt enligt medföljande instruktionsbok.

Men jädrans vad besviken jag blev...hur jag än gör och på vilket papper det än må vara blir det en blå-lila ton! (Jag har provat div. olika originalpapper, även de svindyra)

Samtliga utskrifter jag gjort är genom det medföljande programmet som jag förövrigt måste säga är mycket lätthanterligt och enkelt....

Har läst en del inlägg här om att man skall göra en massa inställningar både i datorn och i skrivaren. Men riktigt vad har jag inte blivit klok på. Att många dessutom skriver att det här är en hel vetenskap blir man ju inte mer klok på. Bara mer förvirrad.

Finns det någon här ute i vårt avlånga land som enkelt kan förklara hur man får till bäst utskrifter i svart/vit med denna maskin???
Vad för typ av inställningar bör jag göra, och hur???

Alla tips mottages tacksamt.

PS. Fotografering är som sex. När det är bra så är det helt fantastiskt och när det är dåligt är det ändå kanska bra....DS
 
Enkelt; kalibrera din bildskärm och skaffa en utskriftsprofil gjord specifikt för din skrivare och det papper du vill skriva ut på, så blir dina svartvita utskrifter bra och neutrala.

Tack för hjälpen.

Tyvärr måst jag säga att jag inte förstår ett dugg... :) att jag måste kalibrera skärmen, visst....men utskriftsprofil? Vad är det? Hur gör man?
 
Prova detta först.

Börja med att använda medföljande utskriftsprogram "Easy photoprint".

Välj en bild som du sparat som jpeg (eller TIFF), lämpligen i färgrymd srgb.
(även om du har gjort bilden svartvit så spara den i färg ändå)
Välj papper "photo paper pro" (bästa)

Inställningar: utskrift: kvalitetsprioritet.

Välj layout och skriv ut.

Det funkar med min skrivare


Mvh J O
 
Anders, om du ger mig din mailadress så kan jag skicka ett intressant dokument angående Canons profiler som hjälpte mig att få ordning på mina utskrifter från PIXMA IP4200. Kan även skicka med skärmdumpar på mina inställningar.

MVH
/Mikael
 
Prova detta först.

Börja med att använda medföljande utskriftsprogram "Easy photoprint".

Välj en bild som du sparat som jpeg (eller TIFF), lämpligen i färgrymd srgb.
(även om du har gjort bilden svartvit så spara den i färg ändå)
Välj papper "photo paper pro" (bästa)

Inställningar: utskrift: kvalitetsprioritet.

Välj layout och skriv ut.

Det funkar med min skrivare


Mvh J O



Hej

Tack för ditt svar.

Jag har gjort just så som du beskriver...:)
Ändå får jag en fruktansvärd lila ton i mina svart-vita bilder.
Kan det vara något jag har missat???
Har du gjort några typer av inställningar eller liknande?
Själv har jag bara gjort precis enligt instruktionsboken...varken mer eller mindre

Jag vet inte vad jag skall göra.
Har läst i timmavis om detta här olika forum men inte blivit direkt mycket klokare av det heller.

Jag har även testat att skriva ut både från LR och PS men med samma resultat....

Kanske skall tillägga att jag är fullständigt ny på det här med utskrifter.....om det är någon som har missat det :)

//Anders
 
Anders, om du ger mig din mailadress så kan jag skicka ett intressant dokument angående Canons profiler som hjälpte mig att få ordning på mina utskrifter från PIXMA IP4200. Kan även skicka med skärmdumpar på mina inställningar.

MVH
/Mikael

Hej Mikael,

det skulle vara kanon att få lite mer info och hjälp.

Har skickat min adress till dig.

//A
 
Jag har ingen aning.
Dina färgbilder borde också bli konstiga.
Bra att du hakar på Mikaels förnämliga erbjudande om hjälp.

Good luck.

Tack så hemskt mycket för hjälpen J O,
hoppas att det löser sig tillslut.

Det knepiga är att färgbilderna inte är alls lika tokiga. Rent av ganska bra faktiskt....
Kan jag ha gjort fel i konverteringen till S/V på något sätt.
Gör detta i LightRoom2.

//A
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.