Annons

Inställningar Lumix FZ200

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne Nordin

Ny medlem
Hej!

Jag har en Panasonic Lumix FZ200 som jag nu har skaffat dels en adapter (DMW-LA7) och en närbildslins (DMW-LC55) till.
Min fundering är hur jag skall ställa in kameran för att få dessa komponenter att fungera ihop? Jag har tänkt fota makro, men vet inte i vilket läge jag skall ställa kameran för att få det att fungera.

Tacksam för svar om nån vet mer om detta :)

Du ställer kameran tex i intelligent auto-läget (röda kamerasymbolen på programmratten). Sedan fotar du som vanligt, fast på närmare håll.

Det går inte fokusera på stora avstånd med denna monterad, allt blir oskarpt då. Du kan fokusera ner till 33 cm avstånd sägs det.

Prova fotografera något på en halvmeters håll får du se. Föremålet du fotar blir större i bild om du zoomar in. Skärpedjupet blir kort när du förstorar, det är bara just där du fokuserat som det blir skarpt. Du kan delvis kompensera för detta genom att i bländarförvalsläget (A på din kamera) välja en mindre bländare och prova dig fram.

När du väljer en mindre bländare, måste antingen ISO eller exponeringstid ökas, men det sköter A-läget om själv.

Eftersom du frågar, är det nog autolägena du skall hålla dig till. Läs annars någon fotobok om grundläggande fototeknik, eller googla efter någon av alla fotoskolor på nätet. Detta går inte delge i en forumtråd som här.

Tackar så mycket för svaret Fredrik, ska prova det du nämnde.

Som du förstår är jag nybörjare då det gäller fotografering, har tidigare bara använt autolägen på mina kameror, men vill börja fota lite mer med manuella inställningar.

Med vänlig hälsning // Janne

Roligt det! Vilka manuella inställningar man skall ha beror helt på vad man vill uppnå. Också inom inriktade fotoområden som tex makrofoto finns det en mängd olika sätt att göra sina manuella inställningar på, beroende på just vad man vill uppnå för resultat.

Men allt handlar egentligen om tre grundvariabler som är inbördes beroende av varandra. Ändrar man en, får man också ändra någon av de andra två för att kompensera till en korrekt exponerad bild. De tre variablerna påverkar i sin tur bildresultatet på olika sätt.

Variablerna är bländare, exponeringstid och ISO. Man talar om exponeringstriangeln, denna är helt grundläggande i all fotografi, även inom makrofoto med manuella inställningar.

Mitt råd är att du börjar läsa på om exponeringstriangeln och hur de tre variablerna hänger samman och var och en samverkar på sitt vis till den färdiga bilden.

Den här nedan kamerasimulatorn tycker jag är riktigt bra, observera att det finns korta förklarande texter till de viktiga grundläggande begreppen inom foto om man scrollar ner en liten bit på sidan. Läs dessa, laborera med simulatorn, studera de bilder du knäpper med den och läs de korta texterna igen.

Observera också att man kan ställa simulatorn i olika autolägen, förutom manuellt läge. Lär dig hur de olika autolägena ger dig olika kreativa möjligheter. Drivna fotografer använder M-läget om det behövs, i många fall, i de flesta för generellt foto, underlättar framför allt bländarprioritetsläget (A eller Av), fotograferingen och snabbar upp inställningsprocessen så motivet är kvar när fotografen ställt in sin kamera.

I början vill dock de flesta koncentrera sig på att lära sig det "magiska" M-läget. Detta är också en bra grund att förstå de andra lägena ifrån och deras i många fall uppenbara fördelar.

Med allt detta sagt om kamerainställningar, är den verkligt betydelsefulla och viktiga pusselbiten inom fotografering ljuset. Men det kommer sedan, då man lärt sig kameran och skaffat sig en del erfarenhet, att förstå och bemästra ljuset.

Så, vill du använda din närbildslins, föreslår jag att du startar här och önskar lycka till!

Kamerasimulator: http://camerasim.com/apps/camera-simulator/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar