Annons

INställningar Kamera-skörm-skrivare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Vet att detta säkert varit uppe för ut.
Hittar dock i nte vad jag söker vid en sökning ui forumet så jag testar...

Satt på jobbet och kikade på mina bilder som ligger på nätet.
De var kontrastlösa och lät oskarpa (samsung 19 tums skärm hög upplösning).
Flyttade över webfönstret till den andra "skitskärmen" som jag bara kör en databas och explotrer i.

Medetsamma bättre bilder...
Slogs av funderingen på vilken kvalitet som folk får och vad man skall göra för att få dem så lika originalet (det som finns i min dator) som möjligt.

Idag har jag inga justeringar aav ICC profil elelr liknande så där måste början vara....

Så hur justerar jag ihop allt??

Har följande utrustning:
* OLympus UZ 2100 Kameran
* Viewsonic 17 GS skörm
* Canon 6000 printer....

Vad skall man göra???

Jag vet att det finns vissa program för att göra en hjälplig justering på scanner,etc. Men att profilera skrivaren själv kan vara svårt utan en ofantlig dyr spektrograf eller dylikt.

Men det du kan göra till att börja med är att skaffa en bra testkarta....

Kalibrera skärmen, enkel sak finns med photoshop, är adobe gamma under kontrollpanelen, funkar ok, bättre är en spyder för några tusingar.

Sen se om du hittar nåt som kan skapa en profil för scannern, scanna in testkartan, gör justeringar för att den ska se ut på skärmen som i verkligheten.

Sen printa ut den och justera manuellt... alternativ printa ut den, ställa om skärmen efter hur printern printar.....¨

Kolla på camerans sida, har för mig att det fanns några länkar på dylika program där. Vet inte hur bra dom blir, men profiler och kalibrering är ett härke att få korrekt utan dyra program och system.
Sen tror jag att jag är lite luddig, mitt blodsocker är borta...återkommer ikväll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar