Annons

Inställningar kamera-rörelse-inomhus/utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

EllinorKempe

Aktiv medlem
Hej!

Blir snart galen på att jag aldrig får nåt bra fokus när jag fotar saker i rörelse.
Jag har nu fotat lite inomhus och då friidrott och även en konståkningsföreställning.
Jag har en Nikon D7000 och har ett Sigma normalzoom 18-50/2.8 så rätt ljusstarkt.
Hade ett annat förut Nikon 18-105/3.5-5.6 som jag bytt bort för det inte var så ljusstarkt.
Men tillbaka till problemet jag får inte det som rör sig att bli bra...
Det är för det mesta suddigt. Igår när jag fotade på konståkningsuppvisningen var det relativt dåligt ljus men de som åkte hade följespottar.

Jag hade kameran inställd på manuellt läge alltså M och ISO varierade runt 1600 till 2000.
Hade bländare runt 3.2-3.5 ibland 2.8.
Tiden var allt från 160-250.
Använde inget stativ men jag upplever inte att det är rörelseoskärpa utan mer fokusoskärpa.

Har kameran inställd på prioritera slutare, AF-C eller AF-A.
Exponering/gaffling valde jag först Centrumvägd punkten med parentes runt och sen Matris (kan inte beskriva den symbolen :))
För AF områdesläge har jag på Auto och max antalet prickar,39-punkters dynamisk AF-område.

Läste någonstans om att man kunde ha manuell fokusering, kan det vara nåt?

Annars undrar jag hur jag ställer in kameran av det jag nämnt.
Finns det nåt mer att tänka på/använda sig av?
Ska försöka lägga ut nån bild så ni får se men har dom inte här just nu, men tänk er suddigt helt enkelt! :)
I kameran såg det ok ut men eftersom jag inte kan zooma mer än till 50 så märkte jag inget förrän när jag kom hem.
Kan man isf kontrollera skärpan redan i kameran?

Tacksam för svar!!

Ps. Jag vill inte använda förinställa inställningar utan träna på att ställa in kameran själv! :)
 
Hej!

Blir snart galen på att jag aldrig får nåt bra fokus när jag fotar saker i rörelse.
Jag har nu fotat lite inomhus och då friidrott och även en konståkningsföreställning.
Jag har en Nikon D7000 och har ett Sigma normalzoom 18-50/2.8 så rätt ljusstarkt.
Hade ett annat förut Nikon 18-105/3.5-5.6 som jag bytt bort för det inte var så ljusstarkt.
Men tillbaka till problemet jag får inte det som rör sig att bli bra...
Det är för det mesta suddigt. Igår när jag fotade på konståkningsuppvisningen var det relativt dåligt ljus men de som åkte hade följespottar.

Jag hade kameran inställd på manuellt läge alltså M och ISO varierade runt 1600 till 2000.
Hade bländare runt 3.2-3.5 ibland 2.8.
Tiden var allt från 160-250.
Använde inget stativ men jag upplever inte att det är rörelseoskärpa utan mer fokusoskärpa.

Har kameran inställd på prioritera slutare, AF-C eller AF-A.
Exponering/gaffling valde jag först Centrumvägd punkten med parentes runt och sen Matris (kan inte beskriva den symbolen :))
För AF områdesläge har jag på Auto och max antalet prickar,39-punkters dynamisk AF-område.

Läste någonstans om att man kunde ha manuell fokusering, kan det vara nåt?

Annars undrar jag hur jag ställer in kameran av det jag nämnt.
Finns det nåt mer att tänka på/använda sig av?
Ska försöka lägga ut nån bild så ni får se men har dom inte här just nu, men tänk er suddigt helt enkelt! :)
I kameran såg det ok ut men eftersom jag inte kan zooma mer än till 50 så märkte jag inget förrän när jag kom hem.
Kan man isf kontrollera skärpan redan i kameran?

Tacksam för svar!!

Ps. Jag vill inte använda förinställa inställningar utan träna på att ställa in kameran själv! :)
Några korta synpunkter i all hast (men OBS - det är vad jag tycker:)
Exponeringstiden är för lång. För konståkning behöver man nog mins 1/800 s eller ännu kortare (om nu inte åkarna står still:)
Använd AF-C med kanske 9 punkter. Ju fler fokuspunkter som är påkopplade ju långsammare och osäkrare blir fokuseringen. Pröva också "3D". Borde passa till konståkning. Område "Auto" är riktigt osäkert. Då gissar kameran var fokus ska ligga och det kan bli vad som helst. Bör undvikas.
Centrumvägd- eller matrismätning spelar ingen roll för skärpan. Det är för ljusmätningen.

Skärpan kan kollas på den tagna bilden genom att zooma in bilden på skärmen med "+-knappen" till vänster.
Slutligen - varför fibbla med manuellt läge när kameran kan hjälpa till med inställningarna?? Läge "A" (bländarprioritet) resp. "S" (tidprioritet) är alldeles utmärkta vid den här typen av fototillfällen. "M" kan vara bra t ex vid nattfotografering eller andra speciella tillfällen.
Själv skulle jag nog använda "S" med tiden inställd på 1/800 (eller kortare om ljuset medgav) samt "autoiso" med max inställt på 6400. Räcker ljuset inte till för detta får man pröva med lite längre exponeringstid men då också få räkna med fler oskarpa exponeringar.
Skulle också pröva med AF-C med 9 punkter alt. "3D". Men kolla noga att fokusen verkligen låser innan du exponerar. Med slutarprio görs exponeringen även om kameran inte hittat fokus. För övrigt har du en alldeles utmärkt kamera:) Men spara "M-läget" till de speciella tillfällen det är till hjälp. Normalt krånglar det bara till tillvaron:)
Anders W

PS. Glöm manuell fokus:)
 
Att det blir en viss rörelseoskärpa vid så pass långa tider är oundvikligt, men om objektivet inte fokuserar på rätt ställe, så kan det bero på flera olika saker. En av dem är att det kan finnas någonting inom det valda området som är lättare att fokusera på, så att fokus helt enkelt ställs på något helt annat än det man vill ha skarpt. En annan möjlig orsak till felfokusering är att kameran och objektivet inte är kalibrerade tillsammans.

För att undersöka om din kamera felfokuserar för att kalibreringen inte stämmer, kan du testa fokuseringen under kontrollerade former. Då ser du om fokus har en tendens att hamna bortom eller hitom det du siktar på, och om det är så, behöver grejerna kalibreras. Man kan behöva kalibrera både kamerahus och objektiv, och det är lite trassligare när de kommer från olika håll än om båda är från samma tillverkare.
 
Hej!

Blir snart galen på att jag aldrig får nåt bra fokus när jag fotar saker i rörelse.
Jag har nu fotat lite inomhus och då friidrott och även en konståkningsföreställning.
Jag har en Nikon D7000 och har ett Sigma normalzoom 18-50/2.8 så rätt ljusstarkt.
Hade ett annat förut Nikon 18-105/3.5-5.6 som jag bytt bort för det inte var så ljusstarkt.
Men tillbaka till problemet jag får inte det som rör sig att bli bra...
Det är för det mesta suddigt. Igår när jag fotade på konståkningsuppvisningen var det relativt dåligt ljus men de som åkte hade följespottar.

Jag hade kameran inställd på manuellt läge alltså M och ISO varierade runt 1600 till 2000.
Hade bländare runt 3.2-3.5 ibland 2.8.
Tiden var allt från 160-250.
Använde inget stativ men jag upplever inte att det är rörelseoskärpa utan mer fokusoskärpa.

Har kameran inställd på prioritera slutare, AF-C eller AF-A.
Exponering/gaffling valde jag först Centrumvägd punkten med parentes runt och sen Matris (kan inte beskriva den symbolen :))
För AF områdesläge har jag på Auto och max antalet prickar,39-punkters dynamisk AF-område.

Läste någonstans om att man kunde ha manuell fokusering, kan det vara nåt?

Annars undrar jag hur jag ställer in kameran av det jag nämnt.
Finns det nåt mer att tänka på/använda sig av?
Ska försöka lägga ut nån bild så ni får se men har dom inte här just nu, men tänk er suddigt helt enkelt! :)
I kameran såg det ok ut men eftersom jag inte kan zooma mer än till 50 så märkte jag inget förrän när jag kom hem.
Kan man isf kontrollera skärpan redan i kameran?

Tacksam för svar!!

Ps. Jag vill inte använda förinställa inställningar utan träna på att ställa in kameran själv! :)

Tror, som tidigare nämnts, problemet ligger i för lång slutartid. Men försök att lägg upp några bilder så vi kan se!

Såhär använda jag min D7000 när jag fotade sport:
Ställ in kameran på AF-C och använd den mittersta fokuspunkten, där är din D7000 vassast. Tycker du gör helt rätt som tänker manuella inställningar! Eftersom du fotar inomhus så borde ljuset vara konstant, ställ därför in den bländare du vill ha (gärna så stor som möjligt då jag antar att ljust kan vara dåligt?) sedan den tiden du behöver, runt 800-1000 borde funka för att kunna frysa rörelser. Därefter vrider du upp ISO tills du får en bra exponerad bild, du borde hamna på inställningar typ f2.8, 1/1000sek, och ISO mellan 1000-3200 beroende på ljust. Kameran ska vara inställd på snabbaste seriebildstagning och du får vara beredd på att peppra en massa med bilder. Många bilder blir suddiga därför att kameran inte hinner med att sätta fokus rätt, tyvärr något man får leva med.
 
Inställningar kamera

Hej!

Tack för alla bra svar och synpunkter! Ska pröva lite av de tips som ni skrivit.
Grejjen är att jag vill dra ner ISO:t eftersom jag upplever att bilderna blir brusiga...
Kan ju vara så att jag behöver pröva nåt av era tips istället.

Jag har fotat med S och A inställningen men gick över till M för att kunna styra mer själv!
Ska gå tillbaka till dessa och testa lite mera och samtidigt ställa in som jag nu fick tips om.
Försöker lägga in en bild här men om det inte fungerar så gå ut på min profil så ska jag lägga upp bilder där istället!
Dom är helt oredigerade bara utlagda som dom är.
 

Bilagor

  • DSC_2257.jpg
    DSC_2257.jpg
    38 KB · Visningar: 221
  • DSC_2364.jpg
    DSC_2364.jpg
    34.6 KB · Visningar: 156
Några korta synpunkter i all hast (men OBS - det är vad jag tycker:)
Exponeringstiden är för lång. För konståkning behöver man nog mins 1/800 s eller ännu kortare (om nu inte åkarna står still:)
Använd AF-C med kanske 9 punkter. Ju fler fokuspunkter som är påkopplade ju långsammare och osäkrare blir fokuseringen. Pröva också "3D". Borde passa till konståkning. Område "Auto" är riktigt osäkert. Då gissar kameran var fokus ska ligga och det kan bli vad som helst. Bör undvikas.
Centrumvägd- eller matrismätning spelar ingen roll för skärpan. Det är för ljusmätningen.

Skärpan kan kollas på den tagna bilden genom att zooma in bilden på skärmen med "+-knappen" till vänster.
Slutligen - varför fibbla med manuellt läge när kameran kan hjälpa till med inställningarna?? Läge "A" (bländarprioritet) resp. "S" (tidprioritet) är alldeles utmärkta vid den här typen av fototillfällen. "M" kan vara bra t ex vid nattfotografering eller andra speciella tillfällen.
Själv skulle jag nog använda "S" med tiden inställd på 1/800 (eller kortare om ljuset medgav) samt "autoiso" med max inställt på 6400. Räcker ljuset inte till för detta får man pröva med lite längre exponeringstid men då också få räkna med fler oskarpa exponeringar.
Skulle också pröva med AF-C med 9 punkter alt. "3D". Men kolla noga att fokusen verkligen låser innan du exponerar. Med slutarprio görs exponeringen även om kameran inte hittat fokus. För övrigt har du en alldeles utmärkt kamera:) Men spara "M-läget" till de speciella tillfällen det är till hjälp. Normalt krånglar det bara till tillvaron:)
Anders W

PS. Glöm manuell fokus:)


Ska pröva detta!! Tack för tipsen!
 
Att det blir en viss rörelseoskärpa vid så pass långa tider är oundvikligt, men om objektivet inte fokuserar på rätt ställe, så kan det bero på flera olika saker. En av dem är att det kan finnas någonting inom det valda området som är lättare att fokusera på, så att fokus helt enkelt ställs på något helt annat än det man vill ha skarpt. En annan möjlig orsak till felfokusering är att kameran och objektivet inte är kalibrerade tillsammans.

För att undersöka om din kamera felfokuserar för att kalibreringen inte stämmer, kan du testa fokuseringen under kontrollerade former. Då ser du om fokus har en tendens att hamna bortom eller hitom det du siktar på, och om det är så, behöver grejerna kalibreras. Man kan behöva kalibrera både kamerahus och objektiv, och det är lite trassligare när de kommer från olika håll än om båda är från samma tillverkare.

Hur kalibrera jag kamera och objektiv??
Har ett Nikonobjektiv och ett Sigma. Det var Sigma objektivet som jag använde då jag fotade konståkningsuppvisningen.
 
Tror, som tidigare nämnts, problemet ligger i för lång slutartid. Men försök att lägg upp några bilder så vi kan se!

Såhär använda jag min D7000 när jag fotade sport:
Ställ in kameran på AF-C och använd den mittersta fokuspunkten, där är din D7000 vassast. Tycker du gör helt rätt som tänker manuella inställningar! Eftersom du fotar inomhus så borde ljuset vara konstant, ställ därför in den bländare du vill ha (gärna så stor som möjligt då jag antar att ljust kan vara dåligt?) sedan den tiden du behöver, runt 800-1000 borde funka för att kunna frysa rörelser. Därefter vrider du upp ISO tills du får en bra exponerad bild, du borde hamna på inställningar typ f2.8, 1/1000sek, och ISO mellan 1000-3200 beroende på ljust. Kameran ska vara inställd på snabbaste seriebildstagning och du får vara beredd på att peppra en massa med bilder. Många bilder blir suddiga därför att kameran inte hinner med att sätta fokus rätt, tyvärr något man får leva med.

Ah ok! Jag hade lägre ISO för att slippa brus och lite större bländare. Skulle ökat till 2.8 istället för 3.2-3.5. Seriebildtagningen är alltid på! :) Men mittersta fokuspunkten ska jag komma ihåg. Har mixtrat lite med den ett tag.
 
Hur kalibrera jag kamera och objektiv?

Du kan inte kalibrera själv, utan det görs på verkstad. Det är därför det blir mer krångel att kalibrera när man har grejer från olika tillverkare, och också när man har flera objektiv. Om man får kameran rätt kalibrerad med ett objektiv, kanske det blir fel med ett annat, och det kan bli många resor till mer än en verkstad om man har objektiv från andra tillverkare.

Innan man alls funderar över kalibrering ska man kontrollera om objektivet fokuserar fel, och det gör man med ett fokustest under kontrollerade former. Det går ut på att man har en rad objekt på olika avstånd och använder en enda fokuspunkt och siktar på ett av dem. Sedan ser man om det blev skarpt, eller om man fick skarpt längre bort eller närmre.

Kameran har också en mikrojustering av fokuseringen, som man kan använda om det är problem med bara ett objektiv och det inte är alltför stort. Mikrojusteringen fungerar i regel bra bara vid en enda brännvidd, så för att få en zoom väl kalibrerad behöver man låta verkstaden göra det.

Om du gör webbsök på "front focus" och "back focus" lär det dyka upp lite olika testblad. Men för fokustest på lite längre håll kan man göra det enklare genom att ställa upp föremål i en rad och fotografera den raden i sned vinkel med fokuspunkten på ett av föremålen.
 
Hur kalibrera jag kamera och objektiv??
Har ett Nikonobjektiv och ett Sigma. Det var Sigma objektivet som jag använde då jag fotade konståkningsuppvisningen.

Får Du skarpa bilder på stillastående motiv? Om svaret är ja, så är det förmodligen inget fel på din kamera och/eller objektiv.

Tycker det ser ut som rörelseoskärpa på dina bilder. Dessutom fotar du under mycket svåra omständigheter; en nedsläckt ishall med snabba motivt.

Kan du lägga upp mer högupplösta bilder, typ på Flickr.com eller liknande? vad har du för inställningar på bilderna ovan?
 
Får Du skarpa bilder på stillastående motiv? Om svaret är ja, så är det förmodligen inget fel på din kamera och/eller objektiv.

Tycker det ser ut som rörelseoskärpa på dina bilder. Dessutom fotar du under mycket svåra omständigheter; en nedsläckt ishall med snabba motivt.

Kan du lägga upp mer högupplösta bilder, typ på Flickr.com eller liknande? vad har du för inställningar på bilderna ovan?

Japp dom blir skarpa när motivet är stilla.
Jag har inte Flickr men kan skaffa??
Hade ISO 2000 eller 1650 och bländare 3.2 eller 3.5 samt tid 200- 250 kanske 160.
Varför jag inte är helt hundra kring det är att jag varierade lite hela tiden mest tiden inte lika mycket bländare och ISO.
 
Tror, som tidigare nämnts, problemet ligger i för lång slutartid. Men försök att lägg upp några bilder så vi kan se!

Såhär använda jag min D7000 när jag fotade sport:
Ställ in kameran på AF-C och använd den mittersta fokuspunkten, där är din D7000 vassast. Tycker du gör helt rätt som tänker manuella inställningar! Eftersom du fotar inomhus så borde ljuset vara konstant, ställ därför in den bländare du vill ha (gärna så stor som möjligt då jag antar att ljust kan vara dåligt?) sedan den tiden du behöver, runt 800-1000 borde funka för att kunna frysa rörelser. Därefter vrider du upp ISO tills du får en bra exponerad bild, du borde hamna på inställningar typ f2.8, 1/1000sek, och ISO mellan 1000-3200 beroende på ljust. Kameran ska vara inställd på snabbaste seriebildstagning och du får vara beredd på att peppra en massa med bilder. Många bilder blir suddiga därför att kameran inte hinner med att sätta fokus rätt, tyvärr något man får leva med.

En fråga vad innebär mittersta fokuspunkten?
 
Jag fotar både teater (mörkt inomhus) och sport (ljust utomhus).

Om ljuset är som i dina exempelbilder får du nog räkna med ISO kring 1600-6400 om du ska kunna frysa rörelserna. Svårt att gissa sig till vilken exponeringstid som är vettig, men iaf kortare än 1/200 - 1/400 känns vettigt.
Bruset får man leva med, eller efterbehandla bort det i möjligaste mån. Till skillnad från rörelseoskärpa så finns det en chans att redigera bort bruset. RAW ger dig lite mer bildkvalitet.

Om det inte handlar om "hockeyhallsbelysning" utan mer spotlights och effektljus så är det bästa att ställa in kameran på bländarförval, eventuellt auto-ISO.

Många kameror har problem med autofokus i mörka förhållanden, särskilt när det gäller följande autofokus. Låt kameran fokusera kontinuerligt långt innan du trycker av, och passa på att skjuta av flera bilder så ökar chansen att du får till några riktigt bra.

Spåret med kalibrering av objektiv kan du nog lägga åt sidan tills du känner att du har koll på autofokusinställningar och exponeringstider.
 
Japp dom blir skarpa när motivet är stilla.
Jag har inte Flickr men kan skaffa??
Hade ISO 2000 eller 1650 och bländare 3.2 eller 3.5 samt tid 200- 250 kanske 160.
Varför jag inte är helt hundra kring det är att jag varierade lite hela tiden mest tiden inte lika mycket bländare och ISO.

Det behövs inte. Vi kan nog vara ganska säkra på vad problemet är; för lång slutartid. Kör på minst 1/500, gärna 1/1000 så kommer det blir bättre. Tyvärr måste man då dra upp ISO rejält.

Lycka till!
 
Tack för alla bra tips!
Testade idag med annan fokuspunkt valde 9 och fotade hundar ute.
Var ju lite annat ljus denna gång men ändå motiv i rörelse.
Upplevde att det blev bättre fokus på motivet nu än då jag fotat med annan fokuspunkt.
 

Bilagor

  • DSC_2564.jpg
    DSC_2564.jpg
    66.6 KB · Visningar: 161
Bra,
då är det bara att flytta inomhus / mörker och börja fundera vad som inte blir som du har tänkt dej. Du kanske har tillgång till samma hund att öva på?
Prova olika ISO och exponeringstider för att få lite känsla för hur de påverkar bilderna.
 
Tack för alla bra tips!
Testade idag med annan fokuspunkt valde 9 och fotade hundar ute.
Var ju lite annat ljus denna gång men ändå motiv i rörelse.
Upplevde att det blev bättre fokus på motivet nu än då jag fotat med annan fokuspunkt.

AF får det rejält lättare på dagen vilket f ö är en anledning att man gärna ska använda objektiv med stora maxbländare även om man inte fotar med dem, AF blir snabbare och säkrare. Minimera antalet fokuspunkter, ta många bilder, AF-C samt kortare slutartider så ska du nog se att det blir bra.
 
Bra,
då är det bara att flytta inomhus / mörker och börja fundera vad som inte blir som du har tänkt dej. Du kanske har tillgång till samma hund att öva på?
Prova olika ISO och exponeringstider för att få lite känsla för hur de påverkar bilderna.

Ska pröva att fota hunden inomhus! Känns bra att ha hittat ny fokuspunkt! :)
 
AF får det rejält lättare på dagen vilket f ö är en anledning att man gärna ska använda objektiv med stora maxbländare även om man inte fotar med dem, AF blir snabbare och säkrare. Minimera antalet fokuspunkter, ta många bilder, AF-C samt kortare slutartider så ska du nog se att det blir bra.

Tack! Ska testa en fokuspunkt och se hur det blir! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.