ANNONS
Annons

Inställningar för scanning av s/v negativ med Nikon Coolscan V ED och Nikon Scan 4.0

Produkter
(logga in för att koppla)

perlin

Aktiv medlem
Hej,
försöker scanna in mina s/v negativ men med inställningen Neg (mono) och Grayscale blir bilderna mycket märkliga. Tänker jag fel? Med inställningen Neg (Color) och Calibrated RGB blir bilderna "normala" (ser dock ibland ut som sepiatonade bilder). Med min Minolta Dual III fanns inga problem med inställningarna etc.

Har ni någon idé?

/pl

tja... från vad jag har hört på nätet så fuckar de flesta product bundle softwares upp scans ordentligt, och SilverFast är det som gäller...

C.

Jag tyckte resultaten var rätt dåliga när jag scannade sv/v neg med min Minolta Dual III, men nu har jag gått över till att scanna dom som sv/v pos med ett stegs överexponering, då blir det helt ok. Man får invertera manuellt och fixa lite med levels/curves men det blir mycket större tonomfång. Eftersom det är svårt att få exponeringen helt rätt vid scanningen är det bra att scanna med 16 bitar så att man har lite utrymme att fixa efteråt.

Vad jag har förstått gäller detta generellt för neg-scanners så det kan mkt väl hända att det funkar med din scanner också.

Jag har gått och skaffat VueScan som jag kör till min Nikon. Det är ljusårs skillnad. I VueScan är det JAG som bestämmer, medan Nikon Scan håller på och ändrar själv. Jag får finare korn och bättre tonomfång med VueScan. Det är bättre på alla sätt, tycker jag.

Jag skannar alltid neg som positiv, gråskala 16 bitar. Inverterar och ställer kontrast i PS. Får bra skanningar. :)

ANNONS