ANNONS
Annons

Inställningar för ritplatta

Produkter
(logga in för att koppla)

antic

Aktiv medlem
Har precis skaffat en ritplatta ett demoex av Intuos 4, utan vare sig manualer eller tillbehör men det ordnar sig tänkte jag. Installerade drivrutiner från Wacom och allt funkar, kunde vända den till vänsterhänt och Photoshop funkar ju direkt.

Men det är inte helt lätt att kontrollera märker jag. Trycket ändrar storlek etc. Det jag tänker mig att jag vill göra är friläggningar och finjustera masker till att börja med. Min förhoppning är att det ska gå snabbare och med mer precision än musen. Vilka inställningar bör man göra för att kunna använda den?

Svårt att ge några generella råd på det. Mycket tycker jag fungerar bra direkt "out of the box". Men gå in Wacom Tablet Properties där du ju har möjlighet att göra rätt mycket inställningar. Testa dig fram vad som funkar för ditt arbetssätt. Framförallt kan det ju vara bra att göra snabbinställningar för de verktyg du använder mest osv.

Vet inte vad dum menar med "Trycket ändrar storlek etc" men tänk på att du i många fall inte behöver tryckkänsligheten och kan stänga av den.

Penseln ändrar storlek med trycket menar jag. Det var knepigt att hantera.

Hittade knappen för att stänga av tryckkänsligheten uppe i toolbaren nu. Men det var såna små tips jag var ute efter. Att man kanske inte vill ha tryckkänslighet bara för att man kan :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar