Annons

Inställningar för nex5n + zeiss24

Produkter
(logga in för att koppla)

ESS

Aktiv medlem
Hej panelen. Jag har just införskaffat en zeiss-24 till min nex5n. Tänkte höra vilka inställningar som rekommenderas?

Ställde in fokus så att det går att flytta runt en punkt på skärmen med pilarna efter man tryckt på knappen nere till höger, verkar fungera väldigt dåligt i normal vintrig inomhusbelysning? Vilken fokusmetod rekommederas?

Jag vill jobba i bländar-prioritet, är 1/60s en lagom tid att ställa auto-iso emot?

Jag använder aperture och tänkte fota raw om det inte råkar vara så att kamerans interna jpeg:s blir mycket bättre än raw-bilderna? Finns det någon högdragar-prioritet? Sensorn ska väl vara väldigt tacksam för att lyfta skuggor som jag förstått?

Något annat som kan vara trevligt att förstå/kunna om kameran?

tack! :)

När du har lärt dig använda Peak Focusing behöver du knappast förstora bilden för att fokusera. Du ser direkt på skärmen var skärpan ligger, så det behövs inte någon inställning alls, utöver att du ska ha Peak aktivt.

När du har lärt dig använda Peak Focusing behöver du knappast förstora bilden för att fokusera. Du ser direkt på skärmen var skärpan ligger, så det behövs inte någon inställning alls, utöver att du ska ha Peak aktivt.

är det det som heter peaking level och som går att välja low, med, high?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar