Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar för Minolta Scan Dual III

Produkter
(logga in för att koppla)

Choke

Aktiv medlem
Hej,

Har just fått igång min scanner och börjar labba med inställningar. Känner att jag inte har de rätta kunsaperna än men det kommer nog. En fråga som har ställts tidigare men som jag inte tycker blev besvarad gäller input värdet. Vinner man något på att sätta detta till max värde?

När det gäller att sätta vit och svartpunktsvärden, är det bara att göra det som i PH men hur aktiverar man de nya värdena?

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Hälsningar
Choke
 
Input-värdet är den upplösning som scannern scannar med. Den styr direkt hur stor bilden blir mätt i pixel. Du behöver inte scanna med mycket högre upplösning än du vill ha den färdiga bilden. Ifall du till exempel vill ha den färdiga bilden 1200x800 pixel, kan 1410 dpi vara en lagom inställning, så att du får en bild som är 2016x1344 pixel att jobba med.

Du behöver inte aktivera värdena för svart- och vitpunkt, det aktiveras direkt när du väljer dem.
 
Tack för informationen. Har börjat testa nu och det blir bättre och bättre. Har även upptäckt att man kan ta in de skannade bilderna direkt i PS, har tagit för givet att detta är bättre än spara i tiff-format, kanske har jag fel.
Har Du mer tips på inställningar tar jag tacksamt emot alla tips.

mvh
Choke
 
vad är bra att ha på input/output? Förstår inte riktigt hur de hänger samman.
Vad är skillnaden, och vad vill man ha för inställningar?


Samma sak med 8/16 bitars färg. När ska man använda vilken?
 
Input är den upplösning du scannar med. Output är den upplösning som den färdiga bilden har. Ifall du har olika värden kommer bilden att krympas eller interpoleras för att åstadkomma den färdiga bilden. Vanligast är alltså att du har samma värde på dessa.

8 bitar är det du använder när du scannar "som vanligt". 16 bitar kan du använda ifall du behöver göra stora justeringar på den scannade bilden, till exempel om du har ett kraftigt underexponerat negativ som du vill plocka fram informationen ur.
 
Skulle jag tjäna något på att scanna en bild som jag tänker förstora ganska stort, i 16-bitar istf 8? Om bilden överlag är bra?

Och om man scannar t.ex. underexp. film i 16-bitar och justerar, är det bara att konvertera till 8-bitar sedan (utan att försämring märks)?
 
Hej
Jag har sett att jag får lite bättre bilder om jag använder multiple scan, dvs scannar samma bild flera ggr. Finns att ställa in i det medföljande programmet.

Roine
 
elohim skrev:
Skulle jag tjäna något på att scanna en bild som jag tänker förstora ganska stort, i 16-bitar istf 8? Om bilden överlag är bra?

Nej.

Och om man scannar t.ex. underexp. film i 16-bitar och justerar, är det bara att konvertera till 8-bitar sedan (utan att försämring märks)?

Ja, du kan inte se skillnad på 8 och 16 bitar. Jag känner inte till något sätt att visa eller skriva ut en bild som använder sig av mer än 8 bitar.
 
Hej,

Har fått ganska bra klämm på neg film nu men inte med dia. Har försökt skanna in några "old" Kodakchrome 64 men de blir väldigt mörka. Någon som har erfarenhet av skanna dia, och ska man kompensera i Dual Scan eller ska man vänta och göra ändringen i PS? Alla tips mottages.

Hälsningar
Choke
 
Justera i scannerprogrammet så att du får med de data du behöver för att kunna finjustera senare i bildbehandlingsprogrammet.
 
Problem med att dia blir för mörka är något som jag också brukar ha problem med. Du kan testa att kryssa för funktionen för "auto expose for slide". Funktionen är väl egentligen till för att korrigera felexponerade bilder...men kanske kan användas för allmänt bruk.

Jag håller själv på att laborera med olika inställningar för Dual III. Ett annat tips kan vara att testa lite olika inställningar för "Color Match". Personligen upplever jag det som om färgerna blir mer korrekt direkt om den funktionen är påslagen och inställd på "AdobeRGB". Förutsättningen är väl förmodligen då att du kör programmet genom Photoshop.

Förutom mörka bilder tycker jag det ofta är svårt att få bra skärpa på bilderna - trots att originalbilden är superskarp. Det är ett mysterium som jag också håller på att laborera med för att få korrekt.

Kanske borde man som Göran säger..justera bilden så mycket som möjligt redan i scannerprogrammet. Det låter ju mest logiskt. Dock finns det ju "skolor" som hävdar att man ska göra så mycket av inställningarna som möjligt i bildprogrammet eftersom de brukar vara betydligt mer kvalificerade är scannerns egen programvara.
 
forstheim skrev:
tycker jag det ofta är svårt att få bra skärpa på bilderna - trots att originalbilden är superskarp. Det är ett mysterium som jag också håller på att laborera med för att få korrekt.
Jo, jag tycker faktiskt att SD3 är sämre på att fokusera än SD2. Det är jätteviktigt att hitta ett område som har stora kontraster för att det skall bli riktigt bra fokus. Fokusstapeln visar inte heller lika stora skillnader mellan fokus och ickefokus som tvåan gjorde. Det kan kanske vara mitt begagnade exemplar dock, jag vet inte.

När det gäller justering före eller efter finns det två huvudregler: Alla justeringar som påverkar hårdvaruexponeringen måste gåras i skannern, annars tappar man i omfång. Och alla grova justeringar bör göras i högsta möjliga färgdjup, har man inte riktiga Photoshop och inte kan arbeta i 16 bitar så bör man göra bilden så färdig som möjligt i skannern. Kan man jobba i 16 bitar kan man välja själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.